פורסם בראשונה: 21.12.2005
עדכון אחרון: 11.04.2012
  • ניצן חג'ג' ניצן חג'ג'

רצפת האגן: איך לחזק את השרירים

לקריאה נוחה
מדברים על רצפת האגן המון (גם אנחנו) אבל את רוצה לדעת היכן בדיוק הרצפה הזו ממוקמת - ומה בדיוק יש בתוכה. צודקת! בשביל זה הבאנו את ניצן. כל התשובות לכל השאלות על שרירי רצפת האגן

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן היא שטח המרפד את קרקעית האגן. רצפה זו מורכבת מרקמות חיות וגמישות כמו רקמות שריר, רקמות חיבור, עצבים וכלי דם.

מעל רצפת האגן מממוקמים אברי האגן הקטן, הכוללים את שלפוחית השתן, הערמונית אצל הגבר, הרחם אצל האשה והחלחולת (הקצה של המעי הגס המחובר אל פי הטבעת). דרך האיברים הללו עוברים, מהצד הקדמי, צינור השתן והנרתיק (אצל האשה) ומהצד האחורי עובר דרכם פי הטבעת.

כדי שהאברים הללו יתפקדו בצורה יעילה עליהם להיות מקובעים במקומם האנטומי.

מהו תפקידם של שרירי רצפת האגן?

לשרירי רצפת האגן שלושה תפקידים חשובים:

1. סגירה: תפקידם של השרירים למנוע איבוד שתן וצואה.

2. הרמה: שרירים אלה מגנים על רקמות החיבור על ידי כך שהם מרימים ומקבעים את אברי האגן בעמדה גבוהה. כאשר תגובתם של השרירים הופכת איטית ולא יעילה, רקמת החיבור עוברת תהליך של בלאי מואץ. זו הסיבה מספר אחת לצניחת רחם, צניחת שלפוחית וצניחת חלחולת.

3. שליטה: כששרירי רצפת האגן מתכווצים, הם מפעילים רפלקסים דרך חוט השדרה, המאפשרים לנו לדכא התכווצות לא רצונית של השלפוחית ו/או החלחולת - המבקשים להתרוקן. בצורה זו אנו מסוגלים להתאפק ולאגור שתן וצואה עד שנבחר את הזמן והמקום המתאימים לנו להתרוקן.

נהדר, איך אפשר לדעת היכן בדיוק הרצפה הזו ממוקמת?

רצפת האגן נקראת "רצפה" כיוון שהיא נמצאת בקרקעית של חלל הבטן. "התקרה" של אותה "תיבה" היא הסרעפת, התוחמת בין בית החזה לחלל הבטן, וגם היא עשויה שרירים, רקמות חיבור וכלי דם.

מה אפשר לעשות כדי לשמור על רצפת האגן ולחזק אותה?

חובה, חובה, חובה לחזק את שרירי רצפת האגן, את שרירי הבטן הרוחביים והזוקפים של הגב. זה מתחיל בכיווץ פשוט של שרירי הסוגרים (כאילו שמנסים לעצור פיפי). היתרון הוא שאף אחד לא רואה ואפשר לתרגל בכל מקום ובכל זמן ולחזור על התרגול הזה כמה שרוצים.

בדרך כלל, בחיי היומיום אנו עסוקים בחיזוק שרירי הבטן השטחיים ובחיטובם, במיצוק הישבן ובהקטנת היקף אגן הירכיים שלנו. אפשר לבצע את כל אלה, זה בכלל לא רע, אבל חשוב לשים דגש על חיזוק השרירים בקרקעית האגן, על שימוש בשרירים העמוקים של הבטן ועל חיזוק השרירים זוקפי הגב.

ניצן חג'אג' היא מדריכת פילאטיס מוסמכת AFAA ומנהלת פורום הפילאטיס של "20 פלוס"

ייעוץ מקצועי:   דני טל

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל