פורסם בראשונה: 11.05.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר אריק שכטר ד"ר אריק שכטר

אדרנלין באוויר: אם אדם נופל ממטוס באמצע הבוקר

לקריאה נוחה
בא לך לחוות חוויה מסמרת שיער? חמישים שניות של אדרנלין שזורם בעורקים במקום דם? נפילה חופשית במהירות של 200 קילומטר בשעה ואחר-כך ריחוף נינוח מעל נוף מדהים? צניחה חופשית היא הספורט בשבילך. בחורה? גבר? לא משנה בכלל! ככה זה נראה מבפנים – וככה מתחילים!
איך מתכוננים לצניחה חופשית?

אז מה זה בכלל צניחה חופשית ומה הציוד הדרוש?

אחרי שאת או אתה חוגרים על עצמכם מנשא לא כבד בכלל, הכולל מצנח, מצנח רזרבי ורתמה - וכמובן לא שוכחים לקחת מד הגובה, משקפי רוח וקסדה, עולים למטוס.

הטיסה לקראת הצניחה נמשכת כעשרים דקות והיא חוויה בפני עצמה. אבל ככל שהנוף הנשקף מחלונות המטוס הוא חלק מההנאה, נהנים יותר מהצניחה עצמה.

במהלך הטיסה נוצר הווי ייחודי שבו הצנחנים מעודדים אחד את השני בסימנים מוסכמים המובנים רק למי שנשבה בקסמי הנפילה החופשית ומתרגלים על יבש את העתיד להתרחש בזמן הצניחה.

לאחר שהמטוס מגיע לגובה של 11 עד 14 אלף רגל (כארבעה עד חמישה קילומטרים) מגיע אחד הקטעים היותר מרגשים של הצניחה. כי אחרי הכל, את או אתה בטח שואלים את עצמכם בנקודה הזו "למה לי לצאת באמצע הטיסה ממטוס תקין לחלוטין, העומד לנחות בעוד מספר דקות?"

אז ככה, לאחר שנדלקת הנורה האדומה, מרימים את דופן המטוס ומשב רוח צונן ומרענן שוטף את פניכם. בשלב הזה, האדרנלין בשיאו. המטוס מאט עד כמה שניתן, המנועים כמעט דוממים וניתן ממש לחוש את המרחב האינסופי והשקט שבחוץ.

עמידה בדלת ו... זינוק החוצה...

ואז מגיעה הרגשה שכמעט אינה ניתנת לתיאור. יש מי שמכנים אותה "אורגזמה באוויר", או "התפוצצות הר געש"

מהרגע שמתחילה הנפילה החופשית, במהירות של 180 עד 400 קילומטרים בשעה, תלוי בתנוחת הגוף באוויר ובמיומנות של הצנחנית או הצנחן - הכל נעלם. המתח, המחשבות, הכל. רוגע מוחלט! רק את או אתה והפלירט עם המרחב האין סופי.

הנפילה החופשית היא הסיבה האמיתית שרוב העוסקים בספורט הזה חוזרים על הצניחה שוב ושוב. אבל ההנאה האינסופית לא צריכה למנוע ממך לבדוק כל הזמן את מד הגובה.

לתשומת לב הפחדנים

בניגוד למה שחושבים מי שלא צנחו, הקרקע אינה מתקרבת אליך במהירות מסחררת ולמעשה, הצנחנית או הצנחן, משקיפים על האדמה כאילו מהצד. לאחר כחמישים שניות של טירוף חושים, בגובה של 3,200 רגל (קצת יותר מקילומטר) משיכת הידית שנמצאת מאחורי הגב משחררת את המצנח. עוד רגע יישמע הרחש המושיע של הבד הצבעוני הנפרש מעליך תוך בלימה עדינה ומדורגת.

צנחנים מתחילים נדרשים לפתוח את המצנח בגובה כפול מזה, כדי שיהיה מספיק זמן לתפעל תקלות, אם יקרו. המצנח עשוי מבד ניילון משובח מסוג Zero P, שאינו חדיר אפילו לאוויר. החופה הרגילה בנויה מתשעה מדורים מתנפחים היוצרים יחדיו את הצורה הקשתית המלבנית או האליפטית של המצנח. גודל החופה וצורתה משתנה בהתאם למשקל ובעיקר למיומנות של הצנחנית או הצנחן. לחופה מחוברים כ-40 מיתרים, המתכנסים לארבע רצועות חזקות המחוברות לרתמה ולשני חוטי היגוי.

מרגע פתיחת המצנח, מתחיל ריגוש מסוג אחר לחלוטין. כאילו מדובר בשני סוגי ספורט שונים, שהמשותף לשניהם הוא הגובה העצום וחווית הטיסה. המצנח ועמו הצנחנית או הצנחן הופכים לכלי טיס לכל דבר, הנשלט לחלוטין באמצעות ההגאים.

ההבדל היחיד ממטוס, הוא שאין דרך לגרום לו להאמיר מעלה והכיוון הכללי הוא תמיד כלפי מטה. זה הזמן ליהנות עד הנחיתה מחמש דקות של שקט מוחלט, מהנוף של הכרמל, מקו החוף הנשקף מראש-הנקרה עד נתניה וממשחקי פניות מטורפים, שבמהלכן המצנח מאבד גובה במהירות ובולם שוב בסיומן.

השליטה על המצנח נעשית בעזרת שני הגאים, מימין ומשמאל, אחד בכל יד. בנחיתה ההגאים משמשים גם כבלמים. על מנת לנחות, יש למשוך בשני הבלמים יחד, ואז המצנח, שנטייתו הטבעית כלפי מטה, מתאזן ותלוי במקביל לאדמה. עמדה זו של המצנח מונעת את מעבר הרוח דרכו ובולמת אותו כמעט לעצירה מוחלטת.

הנחיתה, בדרך כלל, רכה ונעימה. ומה קורה אם יש תקלה נדירה במצנח הראשי? לא צריך לצפות לג'יפ שמחכה למטה, כמו בבדיחה הצבאית הידועה. לא עולים לאוויר, עד שלא מתרגלים מספיק את משיכת הידית של המצנח הרזרבי וידית שחרור המצנח הראשי, הנמצאות בקדמת החזה.

ואם כל זה לא מספיק וכדי להשלים את תמונת הבטיחות, המצנח הרזרבי מצויד במד גובה, שפותח את המצנח אוטומטית בגובה שאליו כויל, אם מסיבה כלשהי הצנחן לא מאט את הנפילה באמצעות פתיחת המצנח. תמיד לאחר הנחיתה יש הרגשה של אושר עילאי ורצון לחזור ולצנוח שוב. וזהירות! זה ממכר!

• איך מתחילים ולמי מיועד הספורט המטורף הזה?

לפני שאתם רצים וקופצים, כדאי שתדעו איך... וכדי לדעת איך צריך לעבור קורס!

לא רוצים קורס? רוצים עכשיו ומייד? אפשר גם! קוראים לזה "צניחת טנדם", שבה קופצים כאשר מחוברים למדריך מנוסה שעושה בשבילכם את כל המנהלות באוויר. מדובר בחוויה טוטלית של הנאה צרופה ורצון לעוד. וגם רעיון מצוין להפתיע את החבר, החברה או אפילו את סבתא (טוב, אולי קצת הגזמתי).

• מי יכול לצנוח?

כל אחת ואחד. את הקורס עצמו ניתן לעשות החל מגיל 17. פרט לבדיקה פשוטה במרפאת ספורט ומשקל גוף סביר, אין דרישות נוספות.

• מה עוד צריך לדעת לפני שקופצים?

שיש מספר רב של טכניקות ללימוד צניחה.

בטכניקה אחת קופצים לבד מגובה נמוך כבר בפעם הראשונה, אך המצנח הקטן אשר פותח את המצנח הראשי (Pilot Chute) כבר פתוח בעת הקפיצה והתלמידה או התלמיד צריכים רק למשוך מצנח-דמה על מנת להוכיח מסוגלות. בשלב הבא כבר קופצים מגובה רב יותר וצריך לפתוח את המצנח לבד ישר ביציאה מהמטוס. בקורסים אחרים, לפעמים מחובר התלמיד לכבל אשר פותח את המצנח כעבור מספר מטרים.

הטכניקה שלדעתי היא המומלצת ביותר ללימוד צניחה חופשית, היא חדשה יחסית ומלהיבה בעוצמתה. קוראים לזה AFF (Accelerated Free Fall). וזה הולך ככה: לאחר יומיים של תרגולי קרקע, הכוללים לימוד של הציוד ובעיקר תרגול של מצבי חירום במתקן אימונים מיוחד, מגיע השלב האווירי.

הצניחה הראשונה היא צניחת הטנדם הבלתי נשכחת (עם המדריכה או המדריך). בצניחות הבאות קופצים עם התלמידה או התלמיד שני מדריכים ומוודאים, באוויר, שאת או אתה פותחים את המצנח כראוי, ובהמשך מבצעים את התרגילים האוויריים כמו שצריך.

בשיטה הזו מלמדים אקרובטיקה בסיסית, שבעיקרה מיועדת לבטיחות ולשליטה במצבי חירום באוויר כמו סחרור וגלגולים לא מבוקרים. הקורס כולל שמונה צניחות, ומומלץ ביותר!

• צריך רישיון?

כן. קיימות מספר דרגות של רישיון לצניחה חופשית. על מנת לקבל רישיון מהאיגוד הישראלי לצניחה חופשית יש לעבור מספר מבחנים תיאורטיים ומעשיים ולהשלים 20 צניחות, כולל הצניחות בקורס.

במבחנים המעשיים יש להדגים, בין השאר, נחיתה ברדיוס מסוים מנקודת הנחיתה המוסכמת. יש להראות יכולת שליטה בגוף ובמצנח באוויר, כמו תעופה קדימה, אחורה, האטת קצב הנפילה, הגברתו, היפוך, סיבוב ועוד

אז? למה אתם מחכים?...

ד"ר אריק שכטר הוא רופא משפחה מומחה בשירותי בריאות כללית. הוא גם מומחה להפרעות בתפקוד המיני ועובד במרפאה המשותפת לשירותי בריאות כללית ולמרכז הרפואי רמב"ם, בחיפה. בזמנו הפנוי... נו טוב, הבנתם כבר בטח מה הוא עושה בזמנו הפנוי

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

טסים לחו"ל?

​לקוחות פלטינום זכאים לעד 75% הנחה על חיסונים לפני הנסיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל