• ד"ר דליה נבות ד"ר דליה נבות מינצר

העפיפון, הכוח ואני. רק עצות טובות

לקריאה נוחה
הליש, הטרפז, החוטים, הרוח, השליטה, הגלשן, החליפה, הקסדה, ההרגלים הטובים, תקינות הציוד, הסבלנות. רגע לפני שאתם עפים על המים, תנשמו עמוק, תעצרו ותבדקו שוב הכל טוב טוב. כלומר, אם אתם לא מתאבדים שיעים

גלישת עפיפונים היא ספורט אקסטרים כל כך חדש וכל כך מתפתח, ש"חלוצי גלישת העפיפונים" חיים, מתפקדים ומתקנים טעויות אפילו ברגע זה. ככה זה בספורט צעיר בשנים שממציא חידושים כל הזמן. אבל מה, רצוי תמיד ללמוד ולתקן טעויות על חשבון הניסיון של האחרים. מותר החכם על הטיפש, אתם יודעים.

אחד התחומים החשובים ביותר בהעפת עפיפוני-כוח הוא תחום הבטיחות. למסתכל מהצד קצת קשה להבין כמה כוח יכול לייצר עפיפון ש"סתם עף לו בשמים", אבל כל מי שהתנסה בחוויה הזאת, אפילו פעם אחת, מרגיש אינטואיטיבית איך כל טעות עלולה להפוך למצב לא נעים. ככה שיכולת שליטה טובה בעפיפון והאפשרות לצאת ממצבים מסוכנים הן פשוט מחויבות המציאות.

מה הכי חשוב - לעוף או להעיף?

הדבר החשוב ביותר בשלבים הראשונים של לימוד הגלישה בעפיפוני כוח הוא השליטה בעפיפון. נ-ק-ו-ד-ה.

עקרונית, חשוב מאוד לדעת להרים ולהוריד את העפיפון מהארץ ובחזרה, לדעת לשחרר כוח מהעפיפון ולהחזירו לאוויר לאחר שאיבד כוח או נפל.

מי שמעיף עפיפון-כוח קשור אליו (במרבית המקרים) ומכוון אותו על-ידי משיכה בחוטים או על-ידי הטיית הבר, שאליו מחוברים החוטים.

תגובת העפיפון לתנועותיו של הגולש תלויה בסוג העפיפון, בגודלו ובצורתו ומושפעת גם מעוצמת הרוח. בשלבים הראשונים, נראות לפעמים תגובות העפיפון לא-צפויות, ושינוי בעוצמת הרוח יכול לגרום לנפילתו או ל"משיכה" חזקה ובלתי צפויה. 

כדאי לזכור, שמיומנות בהעפת העפיפון ושליטה טובה "ביבשה" עוזרים מאוד כשמתחילים להיכנס למים או להעיף ברוחות חזקות יותר. הכי טוב, להיעזר במישהו יותר ותיק מכם ולא לשחק אותה "דאווינרים". עזרה של אדם נוסף בשלבי ההרמה וההורדה של העפיפון עוזרת תמיד. והיא ממש מחויבת המציאות בשלבים הראשונים של הלימוד.

קשור או לא קשור?

כדי לשלוט בעפיפון כוח המאפשר גלישה אין ברירה אלא להשתמש במשקל הגוף. בניגוד לגלישת רוח, לא ניתן לגלוש עם עפיפון ללא טרפז יותר ממספר דקות.

החיבור לגוף באמצעות הטרפז חשוב לשינוי עוצמת המשיכה של העפיפון על־די שינוי האורך היחסי בין חוטי העפיפון. מורכב לכם? תקראו את המשפט הזה שוב. הוא חשוב. מהצד האחר, קישור קבוע לגוף גם הוא מסוכן, כיוון שבמצבים כמו "מכת רוח", הסתבכות של החוטים או "משיכה" חזקה של העפיפון ואובדן שליטה מחייבים את שחרור העפיפון (או לפחות ביטול מיידי של הכוח שהוא מייצר). האביזרים והשיטות המאפשרים חיבור לעפיפון מצד אחד וניתוק מהיר מהצד האחר, נמצאים בפיתוח תמידי. שיטות חדשות מופיעות כל יום.

עקרונית, בכל עפיפון חייבת להיות אפשרות לשחרור מהיר מהגולש, לרוב על־ידי משיכה אחת ברצועה בולטת ונגישה על הבר או על הטרפז. אין אפשרות כזאת בעפיפון שמציעים לך להניף - אל תניף!

במרבית המערכות קיים חוט נוסף, "ליש", המקשר בין חוטי העפיפון לגולש. חוט זה אמור למנוע התעופפות של העפיפון ששוחרר למרחק רב (מונע פגיעה באנשים אחרים) ומאפשר גרירה של העפיפון על ידי הגולש לאחר שהבר שוחרר ונעזב.

כאשר העפיפון מחובר רק לליש, הוא לא יכול לייצר כוח. יש הטוענים כי הליש עצמו מסוכן ועלול לגרום להסתבכות החוטים, או למנוע מהגולש שחרור מוחלט מהעפיפון, לכן, במרבית המערכות החדשות יותר גם לליש יש מנגנון המאפשר שחרור מהיר. נשמע מורכב? האמת שלא, צריך לראות ולנסות. בסך הכל אנחנו מדברים על כמה חוטים ורצועה אדומה אחת. ברוב המקרים.

קרש דק באורך מטר וחצי - מה הוא רודף אחרי?

כן, זה בערך הגלשן. יש אינסוף סוגים של גלשנים, בגדלים משתנים. גלשני העפיפון קלים, מחוברים לרגלי הגולש ברגליות מרופדות שמאפשרות הוצאה והכנסה מהירות, וזה פרט חשוב למתחילים. הרגליות חשובות גם לצורך ביצוע תרגילים ותעלולים בשלבים המתקדמים יותר.

מצב נפוץ הוא כשהגלשן נופל מהרגליים במים באמצע קפיצה, בגלל גל או סתם בגלל איבוד רגעי של שווי משקל. הגולש, שמחובר לעפיפון, מתרחק מהגלשן די במהירות, לכן גם לגלשן יש ליש. הליש המחובר לטרפז, או לרגלו של הגולש והוא מאפשר למשוך את הגלשן בחזרה, בדומה לתפקידו בגלשן גלים. אבל (כן יש אבל): גלשן שקשור לגולש ייגרר אחריו ויכול גם לפגוע בו, המצב מסוכן ביותר בים גלי, כאשר הגלים יכולים להפוך את הגלשן על הגולש ולפצוע אותו. מילא פנס כחול בעין, אבל פציעה מדממת בתוך הים? או פגיעת ראש או איבוד ההכרה? אז איך פותרים את זה?

הגולשים המנוסים מעט יותר כבר יודעים "לחדד חזרה",  כלומר: לכוון את העפיפון כך שיגרור אותם בחזרה בניגוד לכיוון הרוח ויאפשר להם לחזור לגלשן שנפל. מרביתם לא משתמשים כלל בליש לגלשן. לגולשים המנוסים פחות, שבכל זאת לא רוצים לקנות גלשן כל שבוע־שבועיים, מומלץ לגלוש עם קסדה.

אם הזכרנו כבר קסדה

לא רק בגלל הגלשן. את הראש אפשר לדפוק בעוד כמה צורות והכוונה לא לאלכוהול. דיברנו על משיכה חזקה? על אפשרות של איבוד שליטה ועל העובדה (המצערת) שלא כל החופים פתוחים ממש, ושגם בחופים הפתוחים יחסית יש סלעים על החוף ועוד גולשים. היו תאונות שכללו פגיעות ראש חמורות. גם בארץ.

מה עוד?

חליפת ציפה. לא אחת אתם עלולים למצוא את עצמכם במרחק של כמה מאות מטרים מהחוף עם עפיפון שנפל לים וגלשן ביד או איפשהו במים. חליפת ציפה תשמור אתכם בגובה הנכון. נפצעם או נפגעתם? חליפת ציפה עשויה להציל את חייכם.

הרגלים טובים

שמירת מרחק. בטח ובטח שבהתחלה, וגם אחר כך: כדאי לשמור על מרחק מעפיפונים ומגולשים אחרים (שלא לדבר על עוברי אורח). מאוד לא נעים כשהחוטים שלכם מסתבכים עם אלה של מישהו אחר ובטח שלא רצוי להתנגש באף אחד.

תקינות הציוד

למרות העלות, המצערת לעתים, חשוב מאוד שהציוד יהיה תקין, חוט שנקרע במים גורם הרבה בעיות. וכשכל העפיפון הולך, עלות החוט החדש כבר ממש זניחה. וזה נכון כמעט לכל חלק בציוד ובעיקר להתקני הבטיחות.

חליפה בחורף

בימים הקרים פשוט לא נעים בלי. יש גם היבט בטיחותי, נפילה למים ושהייה ממושכת במים קרים ללא לבוש מתאים יכולה להיות מסוכנת.

סבלנות

העניין ממכר. אוי כמה שזה ממכר. אין כמעט דבר שיותר כיף לעשות, ובדומה למצב אצל מכורים אחרים, כשכבר יש רוח ואתם כבר שם, "שוכחים הכל", תנשמו עמוק ותבדקו את מצב הרוח. אם היא חזקה מדי לגודל העפיפון שלכם, יציבה פחות מדי למיומנות שלכם, או שהמרחב מינימלי והמוני גולשים "עולים אחד על השני".

אל תיכנסו לא לים ואל תיכנסו לצרות! תמיד יהיו עוד ימי רוח. וממש, אבל ממש, לא שווה להיפצע.

ד"ר דליה נבות-מינצר היא מומחית ברפואת משפחה וברפואת ספורט. עובדת כרופאת משפחה במרפאת עין חרוד מאוחד במחוז צפון של שירותי בריאות כללית ורופאת האקדמיה למצוינות בספורט במכון וינגייט. בעבר היתה שיאנית ישראל ב"קרב 7", ובשנים 1983-1988 החזיקה בתואר אלופת ישראל במספר לא קטן של ענפים באתלטיקה קלה.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

טסים לחו"ל?

​לקוחות פלטינום זכאים לעד 75% הנחה על חיסונים לפני הנסיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל