פורסם בראשונה: 23.06.2008
עדכון אחרון: 08.11.2012
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

הדרך לליבו של הגבר עוברת דרך ויטמין D

לקריאה נוחה
חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו קשר מובהק בין רמות תקינות של ויטמין D לבין הפחתת הסיכון להופעת מחלות לב בקרב גברים בני 50 פלוס

שתייה מרובה של חלב ושהייה בשמש עשויות להפחית את הסיכון של גברים ללקות בהתקפי לב. כך עולה ממחקר שפורסם ביוני 2008 בעיתון הרפואי Archives of Internal Medicine.

לדברי החוקרים, שפורסמו ב־WebMD Health News, יש קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין סיכון מוגבר להתקפי לב בקרב גברים.

מהם המקורות המועדפים לוויטמין D?

אפשר לקבל ויטמין D משתיית חלב וממזונות מועשרים בוויטמין הזה, אבל הגוף גם מייצר ויטמין D בכוחות עצמו, כשהוא נחשף לשמש.

האם יש קשר בין גאוגרפיה להתקפי לב?

מחקרים שונים זיהו  מצד אחד קפיצה בתמותה ממחלות לב בחורף ובאזורים גבוהים, כאשר יש פחות שעות אור. מצד אחר נמצאו עדויות ברורות לירידה בתמותה באזורים לא גבוהים ובמהלך הקיץ.

עם זאת, על פי מחקר שפורסם בארצות הברית, 40% מתושבי פלורידה, מדינה שטופת שמש, סובלים מחסר בוויטמין D. גם בישראל, שאינה סובלת ממחסור בשעות שמש, נמצא חסר בשיעור ניכר של הנבדקים, עד כדי כך שמשערים שהערכים הנקראים "תקינים" כנראה גבוהים מדי, כי לא סביר ששיעור כל כך גבוה באוכלוסייה סובל מחסר כזה.

המחקר באוניברסיטת הרווארד:

ד"ר אדוארד ג'יובנוצ'י ועמיתיו מבית הספר  לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד סקרו תיקים רפואיים ובדיקות דם של 454 גברים בני 40 עד 75 שסבלו מהתקפי לב ושרדו או מתו ממחלת לב. הם השוו את המידע עם מידע דומה של 900 גברים שלא סבלו ממחלות לב. הם אספו נתונים גם על התזונה ועל הרגלי החיים של אותם הגברים.

החוקרים הגיעו לנסקנה שגברים שרמות ויטמין D שלהם היו 15 נ"ג למ"ל היו בסיכון מוגבר להתקף לב, בהשוואה לאלה שרמות ויטמין D שלהם היו ברמה הנחשבת תקינה (30 נ"ג למ"ל). הסיכון הכפול נשאר משמעותי,  גם בהתחשב בקיומם של גורמים אחרים שידוע כי הם משפיעים על מחלות לב, כמו רמות גבוהות של כולסטרול, סוכרתלחץ דם גבוה וגנטיקה.

גברים שרמת ויטמין D שלהם הייתה בין שני הערכים האלה נטו גם הם לסבול יותר מהתקפי לב מאשר גברים שהרמה של הוויטמין שלהם הייתה תקינה.

"התוצאות האלה נותנות תמיכה נוספת לתפקיד החשוב של ויטמין D בהפחתת הסיכון להתקפי לב", אומרים החוקרים. "צריך להגביר את הצריכה היומית של ויטמין D בתזונה כדי להשיג את ההשפעה הרצויה על הבריאות".

התזונה האמריקנית הטיפוסית לא כוללת במקרים רבים כמויות מספיקות של ויטמין D, משום שרק מעט מאכלים מכילים ויטמין D באופן טבעי. צריכה רבה של מזונות מועשרים בוויטמין D, כמו חלב מועשר, דגנים וסוגים מסוימים של מיץ תפוזים וחשיפה מרובה לשמש הם המפתח לשמירה על רמה תקינה של ויטמין D.

חלק מהאנשים שזקוקים לתוספים של ויטמין D הם אנשים מעל גיל 50. מבוגרים יותר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מחסר של ויטמין D משום שההזדקנות כשלעצמה מקשה על הגוף לייצר ויטמין D ולהפוך אותו לצורה הפעילה שלו.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

הנחות משמעותיות לתרופות מרשם ולתרופות ללא מרשם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל