פורסם בראשונה: 28.12.2010
עדכון אחרון: 07.03.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

האם תוספי תזונה עוזרים לטיפול בהתקררות?

לקריאה נוחה
האם תוספי תזונה כמו ויטמין C, סלניום ואבץ עוזרים למניעת הצטננות או שפעת או לטיפול בהן? מה הקשר בין תזונה בריאה למערכת החיסון והאם היא יכולה להקטין את הסיכון לחלות ואת משך זמן המחלה?

​התקררת? חלית בשפעת. האף אדום ונוזל? השיעול טורדני? הראש והשרירים כואבים? כנראה שהחורף כבר פה...  אם גם את, או אתה, סובלים מהתסמינים המוכרים של הצטננות או שפעת – שחלקם סתם לא נעימים וחלקם ממש מתישים ומשביתים - אולי גם אתם מוכנים לעשות (כמעט) הכל כדי להימנע מהם. אולי אפילו לקחת תוספי תזונה.

אבל רגע, האם תוספי תזונה יכולים בכלל לעזור במניעה או בטיפול בהתקררות?
אז זהו, שלא. קיצורי דרך לא עובדים במקרה הזה. נטילת תוספי תזונה לא עוזרת למניעת הצטננות. כך על פי סקירת ספרות מקיפה שפורסמה בכתב העת של ה־British Nutrition Foundation.

אילו תוספי תזונה נכללו בסקירה?

ויטמין C, אבץ, ויטמין E, סלניום, ויטמין A, ברזל ופרוביוטיקה.

נמצאו מחקרים שמצאו יתרון מצומצם בהקלה בתסמינים (אבץ) או בהפחתת משך התסמינים (ויטמין C), אולם יתרונות אלה שוליים ודרושים מחקרים נוספים על מנת לאשר ולכמת את ההשפעות הללו.

כך למשל, בניתוח על של 30 מחקרים שכללו כ־12,000 משתתפים שצרכו מינונים של 200 מיליגרם ויטמין C ומעלה, נמצא כי התוסף הפחית את משך ההצטננות והתסמינים ב־8 אחוזים בקרב מבוגרים וב־13.6 אחוזים בקרב ילדים.

לדברי החוקרים, לאחוזים בודדים אלה אין משמעות קלינית, ומינון גבוה יותר של ויטמין C לא נמצא יעיל יותר.

אז למי תוספי התזונה יכולים להועיל?

תוספי תזונה יכולים להועיל באוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה לחסרים תזונתיים כמו קשישים, ילדים צעירים ונשים בהריון.

בסקירה מצוין כי תוספי תזונה הם לא רק יקרים, אלא גם יכולים להפריע לספיגה של רכיבי תזונה אחרים כשהם נלקחים במינונים גבוהים. כך, למשל, נטילת אבץ יכולה לפגוע בספיגת הברזל. לתוספי תזונה יכולה להיות אינטראקציה גם עם תרופות מסוימות ונטילה עודפת שלהם עלולה להיות מסוכנת. לכן אם נוטלים תוספי תזונה, יש לעשות זאת בזהירות וכדאי להתייעץ על הסוגים והכמויות עם הרופא המטפל או עם הרוקח.

חוסרים של ויטמינים ומינרלים בתזונה אמנם יכולים לפגוע במערכת החיסונית, אולם תוספת שלהם בכדורים לא נמצאה יעילה בטיפול או במניעה של התקררות ושפעת.

אז מה כן יכול לעזור?

תזונה נכונה. ניתן לקבל את כל רכיבי התזונה מהמזון, כך שהשימוש בתוספי תזונה הוא ברובו מיותר.

האם תזונה בריאה תמנע את ההדבקה?

לא בהכרח, אבל תזונה מאוזנת ומגוונת תספק לגוף את כל רכיבי התזונה החיוניים לו, תתמוך במערכת החיסון ובכך עשויה להקטין את הסיכון לחלות במחלות ויראליות כמו הצטננות ושפעת ולקצר את משך זמן המחלה, במקרה שבכל זאת חליתם.

אילו ויטמינים ומינרלים חשובים במיוחד?

לכמה ויטמינים ומינרלים יש תפקיד חשוב במערכת החיסון ומומלץ לצרוך מהם באופן קבוע: ויטמין C, ויטמין E, ויטמין A, אבץ, ברזל וסלניום.

באילו מזונות אפשר למצוא את הוויטמינים והמינרלים האלה?
• ויטמין C מצוי בפירות הדר, תות שדה, קיווי, מלון, פלפל, גמבה, עגבניות ובפירות וירקות נוספים.

• ויטמין E מצוי בשמנים צמחיים, שקדים, אגוזים, נבט חיטה, דגנים מלאים, ירקות עליים.

• ויטמין A מצוי בכבד, חמאה, חלב ומוצרי חלב.

• בטא-קרוטן מצוי בירקות ופירות כתומים: גזר, בטטה, דלעת, מלון, ובירקות ירוקים כהים: תרד, ברוקולי, כרוב.

• אבץ מצוי בבשר (בעיקר בקר), ביצים, מוצרי חלב, קטניות, נבט חיטה, אגוזים, גרעיני דלעת וחמניות.

• ברזל מצוי בבשר (בעיקר בקר), איברים פנימיים, קטניות, אגוזים, ירקות עליים.

• סלניום מצוי בבשר, דגים, אגוזי ברזיל, קשיו וקטניות.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

הנחות משמעותיות לתרופות מרשם ולתרופות ללא מרשם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל