פורסם בראשונה: 21.04.2013
עדכון אחרון: 06.10.2015

ויטמין D: כל היתרונות

לקריאה נוחה
ויטמין D טוב לעצמות, מונע דיכאון, מגן על מערכת הנשימה ואפילו מונע עששת. בכלל, לפי כל המחקרים האחרונים נראה שהוויטמין הזה הוא הדבר הטוב ביותר שנמצא מתחת לשמש... אז הנה 15 הסיבות ליטול ויטמין D, וגם כל המידע איך ליטול אותו

בקיצור

1.

הוויטמין הכי בריא מתחת לשמש? מחקרים מראים שוויטמין D מאוד בריא לנו. אבל - אנחנו פשוט לא מקבלים מספיק ממנו.

2.

למה חסר לנו ויטמין D? הגוף שלנו יודע לייצר את הוויטמין, אבל לא במידה מספקת. אחת הסיבות לכך היא שאנשים נמנעים מהשמש בשל הפחד מסרטן העור.

3.

אז כדאי ליטול תוסף? הרבה מחקרים מראים שיש לוויטמין D יתרונות בריאותיים, אבל... מחקר שבחן אנשים שזכו לאריכות חיים גילה שאצלם רמות הוויטמין D הן דווקא נמוכות במיוחד.

​בשנים האחרונות זוכה ויטמין D להתעניינות הולכת וגוברת, ועוד ועוד מחקרים קובעים כי הוא פשוט מצוין לנו. נראה כי הסיבה להתעניינות הגוברת היא החוסר הנפוץ באוכלוסייה של ויטמין D.

מהי הסיבה להיווצרות חוסר כזה באוכלוסייה?

יש שאומרים שזה נובע מכך שאנשים נמנעים מלהיחשף לשמש עקב המודעות לסרטן העור, ויש שאומרים כי מלכתחילה הסקאלות הקיימות היו אמורות להיות נמוכות יותר. בכל מקרה, אין על כך תשובה מספיק ברורה.

ואולי זה המקום להבהיר שהמונח ויטמין שמור בדרך כלל לאותם החומרים שהגוף שלנו לא יכול לייצר בעצמו. ויטמין D דווקא לא כל כך מתאים להגדרה הזאת. הגוף שלנו יכול לייצר את הוויטמין בעצמו - מכולסטרול - בסיוע קרני השמש.

אבל אף שהגוף שלנו יודע לייצר את הוויטמין בעצמו, זה פשוט לא מספיק... לכן הנה 15 סיבות ליטול תוסף ויטמין D.

1. עצמות
ויטמין D חיוני לעצמות ומפחית שברים. הוויטמין התגלה ב־1922, כאשר חוקרים שמו לב שמחלת הרככת נגרמת ממחסור בוויטמין הזה שחיוני לעצמות. במשרד הבריאות מדגישים כיום כי חוסר בוויטמין גורם לפגיעה באיכות העצם ולסיכון מוגבר לשברים ועלול לגרום לרככת בילדים. לכן ההמלצה היא לתת לתינוק ויטמין D מלידה ועד גיל שנה.

2. מערכת הנשימה
כמה מחקרים מצומצמים הראו שוויטמין D יכול להגן על מערכת הנשימה, ושנטילת הוויטמין עשויה להפחית זיהומים במערכת הנשימה (הצטננויות) ולהפחית שימוש באנטיביוטיקה. יש לציין שהיה גם מחקר אחד שלא הצליח להוכיח שהוויטמין מגן על מערכת הנשימה.

3. סוכרת
כמה מחקרים הראו קשר בין סוכרת לבין רמה נמוכה של ויטמין D, אולם עדיין לא ברור בוודאות האם יש קשר סיבתי בין השניים.

4. מחלת לב
כמה מחקרים מצאו קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D לבין מחלות לב. עם זאת התברר שרמות גבוהות במיוחד של ויטמין D - מעל 60 ננומול/ליטר - לא מגינות על הלב ואפילו התברר שהן מגבירות את הסיכון למחלות לב. מחקר אחר שעקב אחרי נשים מבוגרות שנטלו ויטמין D לא מצא שלנטילת ויטמין D יש אפקט מגן מפני מחלות לב.

5. השמנה
נראה שלוויטמין D יש קשר כלשהו להשמנה. נמצא שנשים שמנות סובלות מחוסר בוויטמין D, וגם תינוקות של נשים שבעת ההריון סבלו ממחסור בוויטמין D היו מועדים לסבול מהשמנת יתר בילדותם. אצל נשים מעל גיל 65 נמצא קשר בין רמה תקינה של ויטמין D לבין משקל תקין.

6. סרטן
נשים שחלו בסרטן שד ונטלו ויטמין D, או שלא היה להן חוסר בוויטמין D, סבלו פחות מהישנות של סרטן שד.

7. תפקוד נוירולוגי
נמצא שאימהות שסבלו ממחסור בוויטמין D בעת ההריון היו בסיכון יתר ללדת תינוק שיסבול מאוטיזם. גם כשממפים את שיעורי הילדים שלוקים באוטיזם רואים שהשכיחות עולה באזורים שבהם קרינת השמש מועטה יותר.

גם לאנשים שסובלים ממחלת אלצהיימר יש רמת ויטמין D נמוכה, והוכח שמתן ויטמין D3 עוזר לשפר ביצועים קוגניטיביים. מתברר שוויטמין D3 עוזר לנקות את העמילואיד במוח - אותו חומר שמצטבר במוחם של חולי אלצהיימר.

נוסף על כך התברר כי ילדים שנולדו לאימהות שסבלו בעת ההריון ממחסור בוויטמין D התפתחו פחות טוב בתחום המילולי מאשר ילדים לאימהות שרמות הוויטמין D אצלן היו תקינות.

8. שבץ
מחקרים העלו כי מי שסובל מרמה נמוכה של ויטמין D מצוי בסיכון גבוה יותר ללקות באירוע מוחי (עלייה של 25% בסיכון).

9. טרשת נפוצה
גם רמה נמוכה של ויטמין D וגם חשיפה נמוכה לשמש בילדות קשורים לעלייה בסיכון ללקות בטרשת נפוצה.

10. כאבים
רמה נמוכה של ויטמין D כנראה מגבירה את הרגישות לכאבים במצבים שונים. כמו כן נמצא קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D לבין כאבי מחזור, כאבי שרירים בטיפולים נגד סרטן שד וכאבי ברכיים במחלות של שחיקת הסחוסים בברכיים.

11. מחלת ריאות
מתברר שחוסר בוויטמין D פוגע ביעילות של הטיפול בחולי אסתמה. לעומת זאת, מתן ויטמין D מסייע להבראה ממחלת השחפת.

12. מחלות מעי דלקתיות
נשים שסובלות מחוסר בוויטמין D או גרות באזורים שבהם יש רק מעט קרינת שמש נמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלת מעי דלקתית.

• היומיום של מחלת מעי: החיים על פי קרוהן

13. דיכאון
מחקרים הצביעו על קיומו של קשר בין דיכאון לבין חוסר בוויטמין D.

14. אלרגיה למזון
יש מחקרים שהצביעו על קשר אפשרי בין חוסר בוויטמין D לבין אלרגיה למזון.

15. עששת
מחקרים מסוימים הראו שמתן ויטמין D יכול לסייע במניעת עששת בשיניים.

מהי הרמה התקינה של ויטמין D?

הרמה התקינה של ויטמין D שנויה במחלוקת, אבל כל המומחים מסכימים שפחות מ־20 ננומול/ליטר נחשב לנמוך.

מהו המינון היומי המומלץ?

מגיל שנה עד 70: 600 יחידות ביום.
מעל גיל 70: 800 יחידות ביום.

ואם אני סובל מחוסר בוויטמין D?

ההמלצה המקובלת היא מתן של 2,000-1,000 יחידות ביום - עד שהחוסר ייעלם.

בקיצור, חוסר בוויטמין D זה רע, והרבה ויטמין D זה טוב?

זה לא מדויק. מחקר שבדק אנשים שזכו לאריכות חיים העלה שאצלם רמות הוויטמין D הן דווקא נמוכות במיוחד. עם זאת, מחקר אחר העלה את האפשרות שוויטמין D דווקא עשוי להאריך את תוחלת החיים.

מה זה אומר?

שהנושא עוד לא מפוצח לחלוטין...

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ/י​ כאן


ד"ר דנה פלורנטין היא מומחית לרפואת משפחה בכללית, רופאת הבית של אתר כללית ומנהלת את פורום בריאות המשפחה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

הנחות משמעותיות לתרופות מרשם ולתרופות ללא מרשם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל