פורסם בראשונה: 22.05.2014
עדכון אחרון: 22.05.2014
  • ד"ר ליאת הולר־הררי ד"ר ליאת הולר הררי

דיכאון אחרי לידה: ללמוד בטח לא מזיק

לקריאה נוחה
מחקר מקיף מצא כי תוכנית לימודים להורים טריים על הרגלי שינה ובכי אצל תינוקות מסייעת להפחתת רמת הדיכאון. וגם: טיפים מפסיכותרפיסטית של כללית, שיעזרו לאימהות לעבור את התקופה הלא קלה שאחרי לידה
תינוק בוכה ודיכאון אחרי לידה

בקיצור

1.

הורים שקיבלו הדרכה בזמן המחקר נדרשו "לבלות" עם התינוקות פחות זמן בלילה ונטו להחליף פחות את הפורמולה איתה האכילו את הילדים בניסיון להרגיע אותם.

2.

לא פעם אימהות מרגישות שהן צריכות לקחת הכל על עצמן, ונמנעות מלהיעזר בבן הזוג. כששני ההורים חולקים בנטל, קל יותר. "הוא לא שומע כשהתינוק בוכה" - זה לא תירוץ

3.

נסו לישון במהלך היום תוך כדי קבלת עזרה במטלות הקשורות לבית. גם שעה ביום בה מישהו אחר שומר על התינוק יכולה לעשות פלאים, אם מנצלים אותה לשינה.

כל הורה חווה את הרגע הזה בו התינוק שלו מתעורר בבכי – והוא חושב לעצמו: 'גם הלילה שנינו לא נישן כמו שצריך.' מחסור בשעות שינה אצל תינוקות (וכתוצאה מכך גם אצל ההורים) הוא אחד הקשיים הבולטים ביותר לאימהות (בעיקר) ואבות טריים, וגם טריים פחות.

מאות מדריכים לימודיים ובהם שיטות וטיפים לשינויים בהרגלי השינה – או בעצם חוסר השינה, של תינוקות, כבר נכתבו. אבל האם עזרה שכזו בכלל יכולה לתרום לשיפור איכות החיים של הורים?

שקט, לומדים!

מחקר שנערך באוסטרליה, בו נכללו 781 תינוקות, ניסה לבדוק את ההשפעה של תוכנית לימודים הכוללת מידע והדרכה מסודרת להורים על בעיות שינה ובכי אצל תינוקות, וכתוצאה מכך – על רמת הדיכאון אחרי לידה אצל אימהות.   

חלק מההורים קיבלו מידע על דפוסים מקובלים של שינה ובכי אצל תינוקות, כולל סיבות רפואיות לתופעה. בנוסף, ניתנו להם טכניקות להרגעת התינוקות ולהתנהלות בתקופה זו -  באמצעים כתובים, סרטי DVD והשתתפות בקבוצות תמיכה. במחקר נכללה גם קבוצת ביקורת, שלא נחשפה לתכנית.

כאשר התינוקות היו בני 4 ו-6 חודשים בוצעו הערכות, שכללו דיווח מצד ההורים על בעיות שצצו בשנת הלילה של התינוקות; השינה שלהם כיום; בעיות הנוגעות לאכילה ובכי; משך השינה והבכי; מידת ההתייחסות הנדרשת מצדם בלילות ותסמינים דיכאוניים אצל ההורה המטפל.

פחות דיכאון, פחות התעסקות

בנושא בכי ושינה אצל התינוקות, לא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות.

לעומת זאת, אימהות מקבוצת המחקר הראו פחות תסמיני דיכאון לעומת אימהות מקבוצת הביקורת. כמו כן נמצא כי ההורים בקבוצת המחקר  נדרשו "לבלות" פחות זמן בלילה ועם התינוקות נטו להחליף פחות את הפורמולה איתה האכילו את הילדים, בניסיון להרגיע אותם. 

לגבי תינוקות שסווגו כ"אוכלים בתדירות גבוהה" (לפחות 11 פעמים ב־24 שעות), היו פחות דיווחים על בכי מצד אלו בקבוצת המחקר לעומת קבוצת הביקורת.

נראה שהמידע אליו נחשפו ההורים והתמיכה שקיבלו, עזרו להם להתמודד טוב יותר עם הקשיים, להבין שמה שהם חווים טבעי בסך־הכל ומכאן גרם לשיפור בתחושתם לגבי תקופת הינקות המוקדמת.

5 דקות שינה – זה כל ההבדל

במחקר דומה שפורסם ב־2013, נבדקה יעילות תכנית של הדרכה ועזרה לגבי שינה של תינוקות, כאשר קבוצת הביקורת קיבלה מידע ותמיכה טלפונית - ללא קבוצת תמיכה לאורך זמן.

באמצעות מכשיר שחובר לתינוק ולהורה, נבדקו במדויק זמני השינה של כל המעורבים. תוצאות המחקר הראו על הבדל זעום של 5 דקות שינה לטובת הורים בקבוצת המחקר לעומת קבוצת הביקורת.

מה בכל זאת אפשר לעשות?

לזכור שמדובר במשהו זמני. נכון, זו תקופה קשה, אבל היא תעבור.

לקבל עזרה ולחלוק. לא פעם אימהות מרגישות שהן צריכות לקחת הכל על עצמן, ונמנעות מלהיעזר בבן הזוג. כאשר שני ההורים חולקים בנטל, קל יותר. "הוא לא שומע כשהתינוק בוכה" - זה לא תירוץ. אם מעבירים את האחריות, אז "הוא" לומד לשמוע.

לשנות את סדרי העדיפויות. נסו לישון במהלך היום תוך כדי קבלת עזרה במטלות הקשורות לבית. גם שעה ביום בה מישהו אחר שומר על התינוק יכולה לעשות פלאים, אם מנצלים אותה לשינה.

נסו לשמור על הפרדה בין יום ללילה כבר מהשבועות הראשונים. בסוף זה ישתלם. הכוונה היא שבלילה לא משחקים, לא מדליקים אור חזק, אין רעש חזק וכדומה. בלילה הפעולות מכוונות לחזרה מהירה ככל האפשר לשינה.

ד"ר ליאת הולר הררי היא פסיכיאטרית ופסיכותרפיסטית, מנהלת פורום "להיות אמא" באתר כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל