• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום חוב מהיר תשלום חוב מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 29.06.2010
עדכון אחרון: 15.01.2012

  • טובה קראוזה טובה קראוזה

איזה מזון אסור לאכול בהריון?

תזונה בהריון מחייבת זהירות: יש סוגי מזון שמומלץ להימנע מלאכול, כיוון שהם עלולים לפגוע בהתפתחותו התקינה של העובר. טיפים חשובים מהדיאטנית טובה קראוזה - מחברת המדריך השלם לתזונה בהריון

אישה שמחה

בהריון בדרך כלל בא לנו לאכול יותר, וכיוון שאנחנו ממילא שמנות אז למה שנעשה חשבון על עוד כמה קילוגרמים מיותרים? מלפפון חמוץ וגלידה? הולך. סטייק בשלוש לפנות בוקר? מה מוזר בזה? בעוד את מתפרעת חופשי, תזכרי בכל זאת לשמור על איפוק בכל הקשור לסוגי מזון שעלול לגרום לך לזיהום.

הסיכוי ללקות בזיהום אמנם אינו גבוה, אך קיים. לנשים הרות יש סיכוי גבוה יותר (פי 20 מהאוכלוסייה הכללית) ללקות בזיהום, אומרת הדיאטנית טובה קראוזה מקבוצת כללית, מומחית לתזונה בהריון ולאחר לידה ומחברת הספר המדריך השלם לתזונה בהיריון. הסכנה: דלקת מעיים המלווה בשלשולים מרובים (ואף דמיים), כאבי בטן, חום גבוה העלולים לגרום לצירים וללידה מוקדמת וזיהום שעלול לעבור גם לעובר.

החיידקים המזהמים המסוכנים ביותר לנשים הרות הם:
ליסטריה מונוציטוגנס שמצוי בעיקר בבשרים ובדגים מעושנים, במוצרי בשר שלא בושלו דיים, במוצרי חלב לא מפוסטרים ובכל מזון שבא במגע עם משטחי עבודה מזוהמים.

טוקסופלאסמה גונדיי, טפיל שיכול להימצא במוצרי בשר ועוף שלא מבושלים דיים וכן בפירות וירקות שלא נשטפו.

סלמונלה המצוי בביצים ובמזונות מן החי שלא חוממו מספיק.

E קולי המצוי בעיקר בבשר בקר או כבש שלא בושלו דיים וכן במיצים לא מפוסטרים.
לדף הפייסבוק של המדריך השלם לתזונה בהריון.

רצוי להימנע מהמזונות הבאים:

(ובכל מקרה כדאי להימנע מכל מזון שאת חושדת שעמד כמה שעות ללא קירור)

1. בשר או דגים לא מבושלים. או לא מבושלים דיים כמו: סטייק מדיום או מדיום רייר, סושי, סשימי, קרפצ'יו, סביצ'ה, דג מלוח.

2. פירות ים שאינם מבושלים, כמו צדפות.

3. ממרחי בשר או כבד קרים. דוגמת פטה כבד. ניתן לאכול ממרחים כאלו רק אם הם משומרים או ארוזים באופן שמקנה להם חיי מדף ארוכים.

4. בשרים או דגים מעושנים. נקניקים, נקניקיות, פסטרמה, סלמון מעושן, אלא אם מחממים אותם היטב עד שיעלו אדים.

5.הביצים לא מבושלות. או לא מבושלות מספיק ומזונות שונים המכילים אותן: ביצת עין, ביצה רכה, וקינוחים על בסיס קצף ביצים כמו מוס, טירמיסו וכד'. קרמבו מותר, משום שמכינים אותו מחלבון ביצה מיובש שעבר פסטור. 

כדאי להימנע גם מרטבים שונים לסלט המכילים ביצים לא מבושלות, כמו רוטב הולנדייז או מיונז שאיננו קנוי. מיונז קנוי בצנצנת בטוח לשימוש שכן הוא עשוי מביצים מפוסטרות. באופן כללי יש להימנע משטיפת ביצים העלולה לגרום לחיידקים לחדור לתוכן.

6. מוצרי חלב לא מפוסטרים. אין בעיה לאכול כל מוצר חלבי בתנאי שמצוין על האריזה שהוא עבר פסטור. 

7. מיצי פירות וירקות לא מפוסטרים. בעיקר אלו הנקנים בדוכנים. חשוב לבדוק שעל אריזות מיצים קנויים יהיה רשום שהם מפוסטרים. באופן כללי להקפיד לרחוץ היטב פירות וירקות במים ובסבון.

7. נבטים לא מבושלים. בחו"ל אירעו מקרי הרעלה חמורים בעקבות אכילת נבטים שלא עברו בישול, האחרון שבהם - בקיץ 2011 בגרמניה. הנבטים עלולים להכיל חיידקי סלמונלה או אי. קולי, ולכן עדיף לנקוט זהירות ולאכול אותם מבושלים בלבד.

מזונות ומשקאות שרצוי להגביל את צריכתם בהריון:

1. דגים. אכילת דגים חשובה בהריון כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת, והם מספקים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 שחשובות להתפתחות המוח והראייה אצל העובר. רוב הדגים נחשבים בטוחים בהריון כל עוד הם מבושלים היטב, אולם מומלץ להגביל את צריכתם לכ-340 גרם בשבוע (שלוש קופסאות טונה ממוצעות).

למה להגביל את צריכתם? כמעט כל הדגים מכילים כספית ועלולים להכיל מזהמים תעשייתים אחרים כמו PCB ודיוקסין שעלולים להיות מזיקים לעובר. ישנם דגים המכילים כמות גבוהה של כספית מאחרים ומומלץ להימנע מאכילתם: כריש, דג חרב, מקרל ענק וטיילפיש (Tilefish).

2. קפאין. הקפאין עובר את מחסום השליה ולעובר יכולת מוגבלת לפרקו. צריכה מוגברת של קפאין עלולה להגביר את הסיכון להפלה ולמשקל נמוך של העובר. הכמות המותרת בהריון ובהנקה היא עד 300 מ"ג קפאין ביום , כלומר: 3-2 כוסות קפה או שש כוסות תה. לתשומת לבכן: קפאין נמצא גם בתה ירוק, קולה, שוקו, שוקולד ובתרופות מסוימות.

3. אלכוהול. צריכת אלכוהול במהלך ההיריון עלולה לגרום לעיכוב בהתפתחות העובר, פגיעה שכלית וליקויים לבביים. בעבר טענו כי אין בעיה בשתייה מתונה של אלכוהול בהריון , אולם בשנת 2005 הוחלט ברשויות הבריאות בארצות הברית שיש להמליץ על הימנעות מוחלטת מאלכוהול במהלך ההריון, משום שלא ידוע מהו המינון המקסימלי הבטוח, ונמצא שאפילו משקה אחד ליום היה קשור לפגיעה בגדילת העובר.

סביר ששתייה חד־פעמית של אלכוהול בכמות קטנה או בתדירות מאוד נמוכה אינה גורמת לנזק, אך מומלץ להתייעץ על כך עם הרופא.

4. ממתיקים מלאכותיים. סוכרלוז, אספרטיים , אצסולפם K נחשבים בטוחים לשימוש. גם ממתיקים רב־ כהליים (מלטיטול, סורביטול) נחשבים בטוחים, וזאת במסגרת ההגבלות הרגילות, לפי הכמות המומלצת למשקל גוף כפי שמפורט על האריזה.

סכרין עובר את השליה ועלול להישאר בגוף העובר זמן רב יחסית, לכן מומלץ להפחית בשימושו ככל האפשר.

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ/י​ כאן

 
טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית המתמחה בתזונה בהריון ואחרי לידה בקבוצת כללית