פורסם בראשונה: 29.06.2010
עדכון אחרון: 13.05.2015

  • טובה קראוזה טובה קראוזה
​​​

איזה מזון אסור לאכול בהריון?

תזונה בהריון מחייבת זהירות: יש סוגי מזון שמומלץ להימנע מלאכול, כיוון שהם עלולים לפגוע בהתפתחותו התקינה של העובר. טיפים חשובים מהדיאטנית טובה קראוזה - מחברת המדריך השלם לתזונה בהריון

אוכל בזמן הריון
בקיצור

1. לנשים הרות יש סיכון גבוה פי 20 מאשר לאוכלוסייה הכללית ללקות בזיהום. זהו עדיין סיכון נמוך - אבל הוא קיים.

2. בשר נא או דגים לא מבושלים או מבושלים באופן חלקי בלבד הם מחוץ לתחום. מה למשל? סושי וקרפצ'יו.

3. כל אלכוהול שצורכת אישה בהריון עובר גם לעובר ולמוח המתפתח שלו. אלכוהול פוגע בהתפתחות המוח באופן בלתי הפיך.

בהריון אנחנו יכולות פתאום למצוא את עצמנו אוכלות סוגי מזון או צירופים שמעולם לא התחשק לנו או שלא חשבנו שהם אפשריים בכלל. מלפפון חמוץ וגלידה? הולך. תותים ברוטב סויה? למה לא? טוב נו, ככה זה כשההורמונים משתוללים...

אבל בזמן שאת מתנסה במאכלים שונים ומשונים, חשוב לזכור שלא להתפתות לסוגי מזון שמכילים חומרים שעלולים להזיק לך ולעובר.

לנשים הרות יש סיכון גבוה פי 20 מאשר לאוכלוסייה הכללית ללקות בזיהום. גם זה עדיין סיכון לא מאוד גבוה, אבל הוא קיים. הסכנות: דלקת מעיים שיכולה להיות מלוּוה בשלשולים רבים; כאבי בטן וחום גבוה העלולים לגרום לצירים מוקדמים, ללידה מוקדמת ולזיהומים שעלולים לעבור גם לעובר.

החיידקים המזהמים המסוכנים ביותר לנשים הרות הם:
• ליסטריה מונוציטוגנס, שמצוי בעיקר בבשרים ובדגים לא מבושלים או לא מבושלים דיים, במוצרי חלב לא מפוסטרים ובכל מזון שבא במגע עם משטחי עבודה מזוהמים.

• טוקסופלאסמה גונדיי, טפיל שיכול להימצא במוצרי בשר ועוף שלא בושלו או שלא בושלו דיים וכן בפירות ובירקות שלא נשטפו כראוי.

• סלמונלה, המצוי בביצים ובמזונות מהחי שלא חוממו במידה מספקת.

• אי קולי, המצוי בעיקר בבשר בקר או כבש שלא בושלו דיים וכן במיצים לא מפוסטרים.

​תגידו מזל טוב: נולדה לנו אפליקציה!

אפליקציית "40 שבועות" המחודשת של כללית כבר זמינה להורדה ומכילה את מה שאת צריכה כדי ללוות אותך בכל שלבי ההריון:

להורדת האפליקציה חינם ב-iTunes

להורדת האפליקציה חינם ב-Google Play

qrcode40.jpg 


מזונות שרצוי להימנע מהם

1. מזון שלא נשמר כראוי. בכל מקרה כדאי להימנע מכל מזון שאת יודעת או חושדת שעמד כמה שעות ללא קירור.

2. בשר או דגים לא מבושלים או לא מבושלים דיים כמו סטייק מדיום או מדיום רייר, סושי, סשימי, קרפצ'יו, סביצ'ה, לקרדה, דג מלוח ואפילו קוויאר.

3. פירות ים שאינם מבושלים, כמו צדפות.

4. ממרחי בשר או כבד קרים, כמו פאטה כבד.

5. בשרים או דגים מעושנים, כמו נקניקים, נקניקיות, פסטרמה, סלמון מעושן - אלא אם מחממים אותם היטב, עד שעולים מהם אדים.

6. ביצים לא מבושלות או לא מבושלות מספיק ומזונות שונים המכילים אותן: ביצת עין, ביצה רכה וקינוחים על בסיס קצף ביצים כמו מוס, טירמיסו וכדומה. קרמבו מותר, משום שמכינים אותו מחלבון ביצה מיובש שעבר פסטור.

כדאי להימנע גם מרטבים שונים לסלט המכילים ביצים לא מבושלות, כמו רוטב הולנדייז או מיונז לא קנוי. מיונז קנוי, שמיוצר במפעל בעל רישיון יצרן בתוקף, בטוח לשימוש כי הוא עשוי מביצים מפוסטרות. באופן כללי יש להימנע משטיפת ביצים שכן הפעולה הזאת עלולה לגרום לחיידקים לחדור לתוכן.

7. מוצרי חלב לא מפוסטרים הם מחוץ לתחום לכולם, ובמיוחד לנשים הרות. מבין הגבינות שמיוצרות מחלב מפוסטר מומלץ שלא לאכול גבינות עובש כמו ברי, קממבר, גורגונזולה ורוקפור, כיוון שייתכנו בהם תאים שיאפשרו צמיחה של החיידק ליסטריה. כמו כן כדאי להימנע מגבינות שמושרות במי מלח כמו פטה, צפתית ובולגרית. ריכוז המלח במים אינו מספיק גבוה כדי למנוע התפתחות של ליסטריה. ניתן לצרוך את הגבינות האלה אחרי בישול יסודי.

8. מיצי פירות וירקות לא מפוסטרים. כדאי להתרחק בעיקר מאלה הנקנים בדוכנים. באופן כללי חשוב להקפיד לרחוץ היטב פירות וירקות.

9. נבטים לא מבושלים. בחו"ל אירעו מקרי הרעלה חמורים בעקבות אכילת נבטים שלא עברו בישול. הנבטים עלולים להכיל חיידקי סלמונלה או אי קולי, ולכן עדיף לנקוט זהירות ולאכול אותם מבושלים בלבד.

10. סלטי חומוס קנויים. מומלץ להימנע מאכילתם בגלל חשש לזיהום בליסטריה.

מזונות ומשקאות שרצוי להגביל את הצריכה שלהם

1. דגים. אכילת דגים חשובה בהריון במסגרת תזונה בריאה ומאוזנת, והם מספקים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 שחשובות להתפתחות המוח והראייה אצל העובר. רוב הדגים נחשבים בטוחים בהריון כל עוד הם מבושלים היטב.

ארגוני בריאות בכל העולם ממליצים על שתי מנות דג בשבוע (כ־340 גרם). מומלץ לגוון את סוגי הדגים שאוכלים. יש להימנע מדגים שמכילים כמות גבוהה של כספית: כריש, דג חרב, מקרל וטיילפיש (Tilefish).

2. קפאין. הקפאין עובר את מחסום השליה, ולעובר יכולת מוגבלת לפרק אותו. במהלך ההריון את מפנה את הקפאין לאט יותר מהגוף, ומכיוון שקפאין הוא חומר מעורר, הוא מפריע לשינה שלך ושל העובר.

צריכה מוגזמת של קפאין עלולה להגביר את הסיכון להפלה ולמשקל נמוך של העובר. הכמות המותרת בהריון ובהנקה היא עד 200 מיליגרם קפאין ביום, כלומר: כוס קפה אחת ביום או לכל היותר שתי כוסות. לחלופין אפשר לצרוך עד ארבע כוסות תה רגיל. לתשומת ליבך: קפאין מצוי גם במשקאות אנרגיה, ואת אלה אסור לשתות בהריון. כמויות קטנות יותר של קפאין יש גם בתה ירוק, בקולה, בשוקו, בשוקולד ובתרופות מסוימות.

3. אלכוהול. כל אלכוהול שצורכת אישה בהריון עובר גם לעובר ולמוח המתפתח שלו. אלכוהול פוגע בהתפתחות המוח באופן בלתי הפיך, אך הנזקים מתגלים לעיתים רק שנים רבות לאחר הלידה ויכולים להתבטא בהפרעות קוגניטיביות, בבעיות התנהגות ובפגיעות גופניות שונות.

לכן מומלץ להימנע לחלוטין מאלכוהול כבר משלב תכנון ההריון ועד סוף ההריון. אין כמות שנחשבת בטוחה לצריכה (ולכן גם "רק כוס אחת" אסורה לחלוטין). כל גופי הבריאות הגדולים בעולם, כולל משרד הבריאות בישראל, ממליצים על התנזרות מוחלטת מאלכוהול בזמן ההריון וגם בזמן ההנקה.

4. ממתיקים מלאכותיים. אם אין סיבה להשתמש בממתיקים מלאכותיים, עדיף להימנע מהם בזמן ההריון או לכל הפחות להמעיט בצריכתם. עם זאת, סוכרלוז, אספרטיים, אצסולפם K וגם ממתיקים רב־כוהליים (מלטיטול, סורביטול) נחשבים לבטוחים במהלך ההריון. 

נשים הסובלות מהמחלה התורשתית פנילקטונוריה צריכות להימנע מאספרטיים במשך כל חייהן. סכרין עובר את השליה ועלול להישאר בגוף העובר זמן רב יחסית, ולכן מומלץ להימנע ממנו בהריון.

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע. לפרטים לחץ/י​ כאן

טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית המתמחה בתזונה בהריון ואחרי לידה בקבוצת כללית. היא חיברה את הספר "המדריך המלא לתזונה בהריון"