• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום חוב מהיר תשלום חוב מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 14.07.2009
עדכון אחרון: 19.07.2009

  • יעל דרור
​​​

אני, ההריון והקפה שלי

צריכה גבוהה של משקאות המכילים קפאין עלולה לפגוע בהתפתחות העובר. מהי כמות הקפאין המותרת? חוקרים ניסו לענות על השאלה והעלו מסקנות מחמירות

אישה בהריון שותה קפה

אם את בהריון חשוב מאוד שתקפידי על תזונה בריאה, כיוון שכל מה שאת אוכלת מגיע בסופו של דבר גם לעובר הקטן שמתפתח אצלך ברחם.

אפשר להמשיך לשתות קפה כרגיל?

צריכת הקפאין בהריון שימשה במשך שנים רבות כר פורה למחקרים, אולם המסקנות לא תמיד היו אחידות. עם זאת, כיום ברור לכל שבתקופת ההריון טוב תעשי אם תמתני ותפחיתי את צריכת הקפאין.

מה הבעיה בקפאין?

על־פי מחקרים שונים, צריכה גבוהה של קפאין בשליש הראשון של ההריון מעלה את הסיכון להפלות ספונטניות. נוסף על כך במשך השנים דיווחו מחקרים רבים על קשר אפשרי בין צריכת קפאין בזמן ההריון לבין משקל לידה נמוך של העובר (פחות מ־‭2.5‬ קילוגרם‭.(‬ עם זאת, המחקרים לא סיפקו תשובה לשאלה מהי כמות הקפאין הבטוחה ומהו הסף שמעבר לו עולה הסיכון לעובר.

חלק מהמחקרים הראו באופן מובהק שצריכה של יותר מ־‭300‬ מיליגרם קפאין ביום (שוות ערך לשלוש כוסות אספרסו או שילוב של פחית קולה אחת, שתי כוסות נס קפה וכוס תה) היתה קשורה לפגיעה ולעיכוב בהתפתחות העובר.

לעומת זאת מחקרים אחרים הראו פגיעה אפשרית כבר בצריכה של יותר מ־140‬ מיליגרם קפאין ביום (שוות ערך לשתי כוסות נס קפה או כוס אספרסו/פילטר וכוס תה). 

​כל מה שאישה בהריון צריכה באפליקציה אחת!

"40 שבועות - אפליקציית ההריון האישית שלך בכללית" זמינה להורדה מכל מכשיר סלולרי. זהירות, זה ממכר!

להורדת האפליקציה חינם ב-iTunes

להורדת האפליקציה חינם ב-Google Play

אפליקציית ההריון 40 שבועות 

מה הסיבה להבדלים בהמלצות?

ייתכן שאחת הסיבות להבדלים בהגדרת כמות הקפאין המסכנת את התפתחות העובר, היא הקושי לאתר את הכמות המדויקת של קפאין שאנחנו צורכים, וזאת בשל הימצאות הקפאין במגוון רחב מאוד של מזונות ושל משקאות ומשום שתכולתו בכל אחד מהם שונה. 

לדוגמה, קפאין נמצא בקפה, בקולה ובשוקולד, אבל תכולתו משתנה בין יצרניות שונות של אותו מוצר ובין מדינות. בנוסף, כדי להגדיר במדויק את השפעת הקפאין על התפתחות העובר, יש צורך לנטרל משתנים משפיעים נוספים כמו שלב ההריון, עישון ושתיית אלכוהול. 

מה שברור הוא שכשאת שותה קפה או כל משקה אחר המכיל קפאין, הקפאין עובר מהדם שלך דרך השליה לדם העובר. מחקרים מראים שאם צרכת 200 מיליגרם קפאין (כמות המצויה בשתי כוסות נס קפה וכוס תה, או כוס עד כוס וחצי אספרסו), הרי שלא פחות מ־75% מהכמות הזו מגיעה לעובר.

הקפאין מזיק לעובר?

בשליה אין את האנזימים החשובים לחילוף חומרים תקין של קפאין, וכתוצאה מכך העובר עלול להתקשות בהתמודדות עם הכמות הגדולה של הקפאין המגיעה אליו.

מחקר רחב היקף שפורסם בנובמבר 2008 ב־BMJ בדק את הקשר בין צריכת קפאין במהלך ההריון לבין התפתחות העובר בקרב ‭2,635‬ נשים. כל הנשים היו בהריון בסיכון נמוך. המחקר שם דגש מיוחד על איתור כל מקורות המזון והשתייה המכילים קפאין שצרכו הנשים כדי לדייק בהערכת הצריכה היומית.

המחקר בדק את השפעת כמויות הקפאין שצרכו הנשים לפני ובמהלך ההריון (לפי חלוקה לשלישים), על התפתחות העובר ועל משקלו בעת הלידה.

על־פי נתוני המחקר, כמות הקפאין הממוצעת שהנשים צרכו לפני ההריון הייתה 238 מיליגרם ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה וכוס עד שתי כוסות אספרסו/פילטר/פחיות קולה‭(‬; בשלישים הראשון והשני 139 מיליגרם ביום (שווה ערך לכוס אספרסו אחת או כוס נס קפה אחת וכוס תה‭(‬; ובשליש השלישי 159 מיליגרם ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה וכוס תה/פחית קולה/שוקולד‭.(‬

זה רק קפה, או שיש מזונות נוספים שמספקים לנו קפאין?

מהמחקר עלה שהמקורות העיקריים לצריכת קפאין אצל הנשים ההרות היו: תה (62%), קפה (14%), קולה (12%), שוקולד (8%),  משקאות קלים, שוקו חם ומשקאות אנרגיה (2% כל אחד). 

ואיך כל זה משפיע על העובר?

תוצאות המחקר הראו עלייה מובהקת בסיכון לפגיעה או לעיכוב בהתפתחות העובר, כשכמות הקפאין הממוצעת ביום עלתה על 100 מיליגרם (שווה ערך לכוס נס קפה ואולי שילוב של כוס תה עם כוס שוקו או שוקולד‭.(‬

עוד הראה המחקר: ככל שצריכת הקפאין הממוצעת ליום היתה גבוהה יותר, כך משקל הלידה היה נמוך יותר (קשר הפוך מובהק סטטיסטית‭.(‬ בנוסף, ככל שצריכת הקפאין הגבוהה התרחשה בשלב מאוחר יותר של ההריון, כך הייתה הפגיעה במשקל הלידה של העובר גדולה יותר. 

לדוגמה: שכמות הקפאין הממוצעת עמדה על יותר מ־‭200‬ מיליגרם ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה כוס עד שתי כוסות אספרסו/תה‭,(‬ חלה ירידה מובהקת של 60 עד 70 גרם במשקל הלידה של התינוק.

האם ירידה בצריכת קפאין משפיעה לטובה על העובר?

תוצאות המחקר הראו שכן: נשים שנהגו לצרוך 300 מ"ג קפאין ביום לפני ההריון (שווה ערך לארבע כוסות נס קפה או שלוש כוסות אספרסו או שילוב של שניהם עם קולה/תה/ שוקולד בכמות גבוהה) והורידו את הכמות בשליש הראשון לפחות מ־50‬ מ"ג ביום (שווה ערך לפחות מכוס נס קפה/תה ביום), הראו שיפור מובהק במשקל העובר בעת הלידה בהשוואה לנשים שהמשיכו לשתות כמות כזאת גם במהלך ההריון.

אז כמה קפאין מותר לי להכניס לגוף בזמן ההריון?

המחקר האמור מצא שצריכה של עד 100 מ"ג קפאין ביום נחשבת בטוחה. כמות זו שוות ערך לכוס אחת של נס קפה או תה ביום, בשילוב עם מעט מקורות מזון או שתייה נוספים בתפריט שאנו לא תמיד מודעים לנוכחות הקפאין בהם, כמו שוקו, משקאות קלים, שוקולד ועוד. תוצאות המחקר מלמדות עוד שכשנשים מגלות שהן בהריון הן מגלות מודעות ומשתדלות להפחית את כמות הקפאין שהן צורכות, אך לקראת השליש השלישי שוב חלה עלייה בצריכת הקפאין, וחבל.

המלצת המחקר מחמירה ביחס להמלצות אחרות שפורסמו בשנה האחרונה. כך למשל, על פי נייר עמדה של ה‭,ADA־‬ איגוד הדיאטנים האמריקני, שפורסם בחודש מארס ‭,2008‬ ההמלצה לנשים הרות היא לא לצרוך יותר מ‭300-‬ מ"ג קפאין ביום (שווה ערך לשלוש כוסות אספרסו/פילטר ביום‭.(‬ לפי ה- ‭,ADA‬ צריכה גבוהה של קפאין בזמן הריון נמצאה קשורה לקושי או עיכוב בכניסה להריון, להפלות ספונטניות ולמשקל לידה נמוך, אך לא להיווצרות מומים בעובר.

הארגון ‭March of Dimes‬ (הפועל למען בריאות האם והתינוק ללא מטרות רווח) ממליץ לעומת זאת לא לצרוך יותר מ‭200־‬ מ"ג קפאין ביום (שווה ערך לספל של נס קפה המכיל 360 מ"ל‭.(‬ על פי סיכום מחקרים שפירסם הארגון בפברואר האחרון, צריכה של עד 200 מ"ג קפאין ביום אינה מעלה את הסיכון להפלות ספונטניות. גם מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה‭,FDA־‬ ממליץ להגביל את כמות הקפאין בהריון ל‭200־‬ מ"ג ביום, ועדיף בכלל לא.

המחקר האחרון היה תצפיתי, ולכן אי אפשר להסיק ממנו מסקנות מעבר לכל ספק. נוסף על כך הוא נערך על נשים בריטיות שהרגלי השתייה שלהן שונים מהנהוג אצלנו (צריכת התה בבריטניה גבוהה בהרבה מבישראל‭,(‬ וגם משום כך יש להתייחס למסקנותיו בזהירות. עם זאת, המחקר מחזק את המסקנה הידועה שנשים הרות צריכות להיות מודעות במיוחד לכמות הקפאין שהן צורכות בתפריט היומי. 

יעל דרור היא דיאטנית קלינית