• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום חוב מהיר תשלום חוב מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 14.07.2009
עדכון אחרון: 19.07.2009

  • יעל דרור

אני, ההריון והקפה שלי

צריכה גבוהה של משקאות המכילים קפאין עלולה לפגוע בהתפתחות העובר. מהי כמות הקפאין המותרת? חוקרים ניסו לענות על השאלה והעלו מסקנות מחמירות

כוס קפה

את בהריון? חשוב מאוד שתקפידי על תזונה בריאה, כיוון שכל מה שאת אוכלת מגיע בסופו של דבר גם לעובר הקטן שמתפתח אצלך ברחם.

אפשר להמשיך לשתות קפה כרגיל?

צריכת הקפאין בהריון שימשה במשך שנים רבות כר פורה למחקרים, אולם המסקנות לא תמיד היו אחידות. עם זאת, כיום ברור לכל שבתקופת ההריון טוב תעשי אם תמתני ותפחיתי את צריכת הקפאין בהשוואה לתקופה שלפני ההריון.

מה הבעיה בקפאין?

על־פי מחקרים שונים, צריכה גבוהה של קפאין בשליש הראשון של ההריון מעלה את הסיכון להפלות ספונטניות. נוסף על כך במשך השנים דיווחו מחקרים רבים על קשר אפשרי בין צריכת קפאין בזמן ההריון לבין משקל לידה נמוך של העובר (פחות מ־‭2.5‬ ק"ג‭.(‬ עם זאת, המחקרים לא סיפקו תשובה לשאלה מהי כמות הקפאין הבטוחה ומהו הסף שמעבר לו עולה הסיכון לעובר.

חלק מהמחקרים הראו באופן מובהק שצריכה של יותר מ־‭300‬ מ"ג קפאין ביום (שוות ערך לשלוש כוסות אספרסו או שילוב של פחית קולה אחת, שתי כוסות נס קפה וכוס תה) היתה קשורה לפגיעה ולעיכוב בהתפתחות העובר.

לעומת זאת מחקרים אחרים הראו פגיעה אפשרית כבר בצריכה של יותר מ־140‬ מ"ג קפאין ביום (שוות ערך לשתי כוסות נס קפה או כוס אספרסו/פילטר וכוס תה)ץ‭

מה הסיבה להבדלים בהמלצות?

ייתכן שאחת הסיבות להבדלים בהגדרת כמות הקפאין המסכנת את התפתחות העובר, היא הקושי לאתר את הכמות המדויקת של קפאין שאנחנו צורכים, וזאת בשל הימצאות הקפאין במגוון רחב מאוד של מזונות ושל משקאות ומשום שתכולתו בכל אחד מהם שונה. כך לדוגמה, קפאין נמצא בקפה, בקולה ובשוקולד, אך תכולתו משתנה בין יצרניות שונות של אותו מוצר ובין מדינות. נוסף על כך, כדי להגדיר במדויק את השפעת הקפאין על התפתחות העובר יש צורך לנטרל משתנים משפיעים נוספים כמו שלב ההריון, עישון ושתיית אלכוהול. 

מה שברור הוא שכשאת שותה קפה או כל משקה אחר שמכיל קפאין, הקפאין עובר מהדם שלך דרך השליה לדם העובר. מחקרים מראים שאם צרכת 200 מ"ג קפאין (כמות המצויה בשתי כוסות נס קפה וכוס תה, או כוס עד כוס וחצי אספרסו), הרי שלא פחות מ־75 אחוזים מהכמות הזו מגיעה לעובר.

הקפאין מזיק לעובר?

בשליה אין את האנזימים החשובים לחילוף חומרים תקין של קפאין, וכתוצאה מכך העובר עלול להתקשות בהתמודדות עם הכמות הגדולה של הקפאין המגיעה אליו.

מחקר רחב היקף שפורסם בנובמבר 2008 ב־BMJ בדק את הקשר בין צריכת קפאין במהלך ההריון לבין התפתחות העובר בקרב ‭2,635‬ נשים. כל הנשים היו בהריון בסיכון נמוך. המחקר שם דגש מיוחד על איתור כל מקורות המזון והשתייה המכילים קפאין שצרכו הנשים כדי לדייק בהערכת הצריכה היומית.

המחקר בדק את השפעת כמויות הקפאין שצרכו הנשים לפני ובמהלך ההריון (לפי חלוקה לשלישים) על התפתחות העובר ועל משקלו בעת הלידה.

על פי נתוני המחקר, כמות הקפאין הממוצעת שהנשים צרכו לפני ההריון הייתה 238 מ"ג ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה וכוס עד שתי כוסות אספרסו/פילטר/פחיות קולה‭,(‬ בשלישים הראשון והשני 139 מ"ג ביום (שווה ערך לכוס אספרסו אחת או כוס נס קפה אחת וכוס תה‭,(‬ ובשליש השלישי 159 מ"ג ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה וכוס תה/פחית קולה/שוקולד‭.(‬

זה רק קפה, או שיש מזונות נוספים שמספקים לנו קפאין?

מהמחקר עלה שהמקור העיקרי לצריכת קפאין אצל הנשים ההרות לא היה קפה, אלא דווקא תה, לפי הפירוט הבא:תה 62 אחוזים, קפה 14 אחוזים, קולה 12 אחוזים, שוקולד שמונה אחוזים, משקאות קלים שני אחוזים, שוקו חם או משקאות אנרגיה שני אחוזים.

ואיך כל זה משפיע על העובר?

תוצאות המחקר הראו עלייה מובהקת בסיכון לפגיעה או לעיכוב בהתפתחות העובר כשכמות הקפאין הממוצעת ביום עלתה על 100 מ"ג (שווה ערך לכוס נס קפה ואולי שילוב של כוס תה עם כוס שוקו או שוקולד‭.(‬

עוד הראה המחקר: ככל שצריכת הקפאין הממוצעת ליום היתה גבוהה יותר, כך משקל הלידה היה נמוך יותר (קשר הפוך מובהק סטטיסטית‭.(‬ נוסף על כך, ככל שצריכת הקפאין הגבוהה התרחשה בשלב מאוחר יותר של ההריון, כך הייתה הפגיעה במשקל הלידה של העובר גדולה יותר. כך למשל, כשכמות הקפאין הממוצעת עמדה על יותר מ־‭200‬ מ"ג ביום (שווה ערך לשתי כוסות נס קפה כוס עד שתי כוסות אספרסו/תה‭,(‬ חלה ירידה מובהקת של 60 עד 70 גרם במשקל הלידה של התינוק.

מה שברור הוא שכשאת שותה קפה או כל משקה אחר שמכיל קפאין, הקפאין עובר מהדם שלך דרך השליה לדם העובר. מחקרים מראים שאם צרכת 200 מ"ג קפאין (כמות המצויה בשתי כוסות נס קפה וכוס תה, או כוס עד כוס וחצי אספרסו), הרי שלא פחות מ־75 אחוזים מהכמות הזו מגיעה לעובר.

הקפאין מזיק לעובר?

בשליה אין את האנזימים החשובים לחילוף חומרים תקין של קפאין, וכתוצאה מכך העובר עלול להתקשות בהתמודדות עם הכמות הגדולה של הקפאין המגיעה אליו.

מחקר רחב היקף שפורסם בנובמבר 2008 ב־BMJ בדק את הקשר בין צריכת קפאין במהלך ההריון לבין התפתחות העובר בקרב ‭2,635‬ נשים. כל הנשים היו בהריון בסיכון נמוך. המחקר שם דגש מיוחד על איתור כל מקורות המזון והשתייה המכילים קפאין שצרכו הנשים כדי לדייק בהערכת הצריכה היומית.

האם ירידה בצריכת קפאין משפיעה לטובה על העובר?

תוצאות המחקר הראו שכן: נשים שנהגו לצרוך 300 מ"ג קפאין ביום לפני ההריון (שווה ערך לארבע כוסות נס קפה או שלוש כוסות אספרסו או שילוב של שניהם עם קולה/תה/ שוקולד בכמות גבוהה) והורידו את הכמות בשליש הראשון לפחות מ־50‬ מ"ג ביום (שווה ערך לפחות מכוס נס קפה/תה ביום), הראו שיפור מובהק במשקל העובר בעת הלידה בהשוואה לנשים שהמשיכו לשתות כמות כזאת גם במהלך ההריון.

אז כמה קפאין מותר לי להכניס לגוף בזמן ההריון?

המחקר האמור מצא שצריכה של עד 100 מ"ג קפאין ביום נחשבת בטוחה. כמות זו שוות ערך לכוס אחת של נס קפה או תה ביום, בשילוב עם מעט מקורות מזון או שתייה נוספים בתפריט שאנו לא תמיד מודעים לנוכחות הקפאין בהם, כמו שוקו, משקאות קלים, שוקולד ועוד. תוצאות המחקר מלמדות עוד שכשנשים מגלות שהן בהריון הן מגלות מודעות ומשתדלות להפחית את כמות הקפאין שהן צורכות, אך לקראת השליש השלישי שוב חלה עלייה בצריכת הקפאין, וחבל.

המלצת המחקר מחמירה ביחס להמלצות אחרות שפורסמו בשנה האחרונה. כך למשל, על פי נייר עמדה של ה‭,ADA־‬ איגוד הדיאטנים האמריקני, שפורסם בחודש מארס ‭,2008‬ ההמלצה לנשים הרות היא לא לצרוך יותר מ‭300-‬ מ"ג קפאין ביום (שווה ערך לשלוש כוסות אספרסו/פילטר ביום‭.(‬ לפי ה- ‭,ADA‬ צריכה גבוהה של קפאין בזמן הריון נמצאה קשורה לקושי או עיכוב בכניסה להריון, להפלות ספונטניות ולמשקל לידה נמוך, אך לא להיווצרות מומים בעובר.

הארגון ‭March of Dimes‬ (הפועל למען בריאות האם והתינוק ללא מטרות רווח) ממליץ לעומת זאת לא לצרוך יותר מ‭200־‬ מ"ג קפאין ביום (שווה ערך לספל של נס קפה המכיל 360 מ"ל‭.(‬ על פי סיכום מחקרים שפירסם הארגון בפברואר האחרון, צריכה של עד 200 מ"ג קפאין ביום אינה מעלה את הסיכון להפלות ספונטניות. גם מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה‭,FDA־‬ ממליץ להגביל את כמות הקפאין בהריון ל‭200־‬ מ"ג ביום, ועדיף בכלל לא.

המחקר האחרון היה תצפיתי, ולכן אי אפשר להסיק ממנו מסקנות מעבר לכל ספק. נוסף על כך הוא נערך על נשים בריטיות שהרגלי השתייה שלהן שונים מהנהוג אצלנו (צריכת התה בבריטניה גבוהה בהרבה מבישראל‭,(‬ וגם משום כך יש להתייחס למסקנותיו בזהירות. עם זאת, המחקר מחזק את המסקנה הידועה שנשים הרות צריכות להיות מודעות במיוחד לכמות הקפאין שהן צורכות בתפריט היומי. 

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט ומנהלת פורום תזונת כושר באתר הכללית