פורסם בראשונה: 30.10.2016
עדכון אחרון: 30.10.2016

  • טובה קרואזה טובה קראוזה

סוכרת הריון: מה לאכול ומה לא?

אבחון של סוכרת הריון מחייב הקפדה על תזונה בריאה ומופחתת פחמימות. התזונאית שלנו מסבירה לכן הכל: מהם המזונות המומלצים, ממי צריך להתרחק, איך לאכול וכמה ואיך להתנהל לאחר הלידה
תזונה בסוכרת הריון

בקיצור

1.

התזונה היא לב ליבו של הטיפול בסוכרת, כיוון שהיא המשפיעה העיקרית על רמת הסוכר. לכן, חשוב מאוד להגיע לדיאטנית סמוך ככל האפשר למועד שבו אובחנת עם סוכרת הריון.

2.

חשוב להכניס לפה מזונות שאכילתם מובילה לעלייה איטית של הסוכר בדם. הרשימה כוללת, בין היתר: קינואה, שעועית, אגוזים, אבוקדו, עוף, דגים.

3.

ממה נמנעים? מכל המזונות שגורמים לעליה מהירה של רמות הסוכר בדם, ביניהם: ממתקים, דבש, מייפל, סוכר, שתייה מתוקה ועוגות ודברי מאפה מתוקים.

1 מכל 14 נשים הרות בישראל בממוצע מאובחנת עם סוכרת הריון. אם גם את ביניהן וזה עתה אובחנת, ייתכן שאת מרגישה בלבול ולחץ בשילוב עם רגשות אשם. זה הזמן לקחת נשימה עמוקה, ללמוד על הטיפול התזונתי שעושה את רוב העבודה ואפילו איך המצב החדש שנקלעת אליו הוא סוג של יתרון עבורך לעתיד.

סוכרת בהריון: למה זה קורה?

אינסולין הוא הורמון שמופרש מהלבלב ומכניס את הסוכר לתאים בתהליך שמצריך שיתוף פעולה של התאים. במחצית השנייה של ההריון מופרשים אצל כל הנשים הורמונים שונים שגורמים לתאי הגוף שלא להגיב ביעילות לאינסולין. כשהסוכר נכנס לתאים, הרמה שלו בדם יורדת אבל כשהתאים שלך הופכים להיות "עמידים" לאינסולין, רמת הסוכר נשארת גבוהה. היתרון במצב זה הוא שיותר סוכר מגיע בינתיים לעובר וכדי שרמת הסוכר שלך תישאר תקינה וגם לא תגיע לעובר כמות עודפת של סוכר, הלבלב מתגייס להפריש כמות רבה יותר של אינסולין. למעשה, בסוף ההריון את אמורה לייצר פי 3 יותר אינסולין מאשר בתחילתו. יש נשים שלא מצליחות לייצר את כל כמות האינסולין הדרושה בגלל גנטיקה, השמנה וסיבות נוספות - אלו הן הנשים שאצלן מתפתחת סוכרת הריון.

למה טיפול תזונתי

התזונה היא לב ליבו של הטיפול בסוכרת, כיוון שהיא המשפיעה העיקרית על רמת הסוכר. לכן, חשוב מאוד להגיע לדיאטנית סמוך ככל האפשר למועד שבו אובחנת עם סוכרת הריון (האיגוד האמריקאי לסוכרת ממליץ להתחיל בטיפול תזונתי בתוך 48 שעות). בכ־75% מהמקרים מספיק הטיפול התזונתי לבדו כדי לאזן את רמת הסוכר ולטפל בסוכרת ההריון. ברבע מהמקרים לערך יש צורך בטיפול תרופתי או בהזרקת אינסולין, אך גם אז חשוב לשמור על התפריט.

​ סוכרת הריון: המדריך המלא

איך מאבחנים? איך מטפלים? כיצד זה משפיע על הלידה ועל העובר? תשובות לכל השאלות החשובות מחכות לך ממש כאן
סוכרת הריון: המדריך המלא

מה עושים

במצב שבו הגוף לא מייצר את מלוא כמות האינסולין הדרושה, חשוב לעבור לתזונה שבה כמות הפחמימות מופחתת, כדי לאפשר לגוף "להסתדר" עם כמות האינסולין שיש לו. עם זאת, חשוב להמשיך לאכול פחמימות ולא להשמיט אותן לחלוטין מהתפריט - הסיבה: צריכה נמוכה מדי של פחמימות עלולה להוביל ליצירת חומרים בשם קטונים שלהם יש השפעה שלילית על ההתפתחות הנוירולוגית של העובר.

אם במצב רגיל הפחמימות מהוות 55%-50% מסך הקלוריות שלנו, הרי שבתפריט של סוכרת הריון, אחוז הפחמימות מכלל הקלוריות יהיה 45%-40%. במצב שבו התפריט לא מספיק כדי לאזן את הסוכר, צריך להזריק אינסולין או ליטול תרופה שמגבירה את הפרשת האינסולין מהלבלב.

אז מה אוכלים

חשוב להכניס לפה מזונות שאכילתם מובילה לעלייה איטית של הסוכר בדם. מבין המזונות העשירים בפחמימות מומלצים:

דגנים מלאים
- חיטה מלאה (גרגרי חיטה או בורגול או סולת מלאה או פסטה מלאה) ולחמים מחיטה מלאה.
- לחמים משיפון מלא וכוסמין מלא
- שיבולת שועל
- תירס
- כוסמת
קינואה

ומה עם אורז? מכיוון שאורז מלא עלול להכיל יותר ארסן מאורז לבן, עדיף להמעיט בצריכת אורז מלא באופן כללי.

ודגני בוקר? עדיף להימנע מהם כיוון שהם מזון מעובד מאוד ועתיר בסוכר ובתור שכזה הוא מעלה במהירות את רמת הסוכר בדם.

קטניות
עדשים
- שעועית
- אפונה
- גרגרי חומוס
- סויה
- לוביה
- מאש

דגנים מלאים וקטניות עשירים יותר בוויטמינים, במינרלים וכן בסיבים תזונתיים שמאפשרים עלייה איטית יותר ברמת הסוכר בדם, ותחושת שובע טובה יותר. הדיאטנית תתאים לך באופן אישי את כמויות הדגנים והקטניות בתפריט.

מזונות מומלצים נוספים

ירקות
רוב הירקות דלים בפחמימות ומומלץ לאכול מגוון מהם, בכל הצבעים וצורות הבישול. מומלץ לאכול במהלך היום כ־7 מנות של ירקות. מנת ירק מוגדרת ככוס (240 מיליליטר), ירק טרי חתוך או חצי כוס ירק מבושל. גזר, סלק, בצל, דלעת ודלורית מכילים מעט יותר פחמימות ולכן כדאי להגביל את הכמות שלהם בכל ארוחה.

פירות
כל הפירות עשירים בסוכר, ולכן יש לשלב אותם בתפריט לפי הנחיות הדיאטנית שלך. בחלק גדול מהמקרים, אפשר לאכול 2 מנות פרי ביום, אך לא את שתיהן בבת אחת. הדיאטנית תדריך אותך מה מוגדר כמנת פרי. אכילת פירות בשילוב כחופן שקדים או אגוזים מאפשרת עלייה איטית יותר של הסוכר בדם, כיוון שהשומן מהשקדים והאגוזים מאט את ריקון הקיבה.

מזונות עשירים בשומן
כמות הפחמימות באגוזים ובזרעים שונים זניחה, וכדאי לשלב אותם בתפריט, תוך התחשבות בערך הקלורי הגבוה שלהם. עוד מקורות לשומנים בריאים שכדאי לשלב בתפריט: שמן זית, אבוקדו, טחינה גולמית ושמן קנולה.

מזונות עשירים בחלבון
עוף, בקר, דגים וביצים לא מכילים פחמימות ולא משפיעים על רמת הסוכר בדם. מוצרי החלב מכילים את סוכר החלב, לקטוז, ולכן חשוב לצרוך אותם לפי התפריט שתקבלי מהדיאטנית. מוצרי חלב שמכילים כמות נמוכה של לקטוז הם גבינת קוטג' וגבינה צהובה.

ומה לא אוכלים

נמנעים מכל המזונות שגורמים לעליה מהירה של רמות הסוכר בדם: ממתקים ודברי מתיקה, סוכר (כולל סוכר חום, סוכר דמררה או סוכר קוקוס), סירופ מייפל, סירופ אגבה, דבש וסילאן, שתייה מתוקה כולל מיצים טבעיים ובירה שחורה, עוגות ודברי מאפה מתוקים.

מתי לאכול וכמה

כדי לאפשר לגוף להתמודד עם כמות הפחמימות שבתפריט, חשוב לפזר אותה לאורך היום בארוחות קטנות. מקובל להמליץ על שש ארוחות: שלוש ארוחות עיקריות (בוקר, צהרים וערב) ושלוש ארוחות ביניים (בין הבוקר לצהריים, אחר הצהריים וארוחת לילה). בארוחת הבוקר ובארוחת הביניים שאחריה מומלץ לאכול כמות קטנה של פחמימות, כיוון שבבוקר יש הפרשה של הורמונים שעלולים לגרום לרמת הסוכר בדם להיות גבוהה יותר. לכן בארוחות אלה הדגש יהיה יותר על ירקות ומזונות עשירים בחלבון ובשומן. מארוחת הצהריים ואילך, יש כמות גדולה יותר של פחמימות בכל ארוחה.

​כל מה שאישה בהריון צריכה באפליקציה אחת!

"40 שבועות - אפליקציית ההריון האישית שלך בכללית" זמינה להורדה מכל מכשיר סלולרי. זהירות, זה ממכר!

להורדת האפליקציה חינם ב-iTunes

להורדת האפליקציה חינם ב-Google Play

לחצי למידע נרחב על האפליקציה 

יש תפריט! מה עכשיו?

כעת חשוב לבצע מעקב כדי לוודא שהתפריט מצליח לאזן את רמת הסוכר ואם יש צורך בשינויים. המעקב כולל רישום מדויק של כל ארוחה ומדידה של רמת הסוכר במכשיר שעה או שעתיים לאחריה, לפי הוראות הרופא, וכמובן את רמת הסוכר בצום, עם הקימה בבוקר. לאחר כשבוע־שבועיים ניתן לדעת האם התפריט לבדו מספיק לצורך איזון הסוכר או האם יש צורך בהוספת טיפול באינסולין או בכדור דרך הפה.

ואחרי הלידה אפשר לחזור למתוקים?

אחרי הלידה, בשעה טובה, יש נשים שחוות "נפילת מתח" מנטלית. לאחר שבועות ארוכים של הקפדה על מה שאכלת ומעקב צמוד, ייתכן שכל מה שמתחשק לך הוא לאכול את כל מה שהיה אסור עד כה, והרבה, אולי גם מהשוקולדים שקיבלת בשפע.

חשוב לזכור שלמרות שהסוכר חוזר לרמות תקינות תוך כמה ימים לאחר הלידה ב־98% מהמקרים, את עדיין בסיכון גבוה פי 7 לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד לעומת אישה שלא היתה לה סוכרת בהריון. לכן הסוכרת שהופיעה בהריון יכולה לשמש עבורך כתזכורת לשמור על תזונה בריאה, פעילות גופנית ומשקל תקין לכל החיים ובכך למזער את הסיכון לסוכרת בעתיד ואולי אפילו גם בהריון הבא.

אחרי הלידה לא פשוט למצוא זמן לאכול בריא, אבל חשוב לזכור שעבורך אכילה בריאה היא צורך קיומי ולא פינוק. כל הנשים שהייתה להן סוכרת בהריון צריכות לעבור העמסה של 75 גרם סוכר בתוך 12-6 שבועות מהלידה, ולחזור עליה לפחות פעם בשלוש שנים. כדאי וחשוב להיות במעקב של דיאטנית, שישמור עלייך בריאה לאורך זמן.

טובה קראוזה היא דיאטנית לתקופת ההריון ולאחר הלידה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

בהריון?

כללית פלטינום מעניקה לך סל הריון בשווי של עד 8,000 ש"ח

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל