פורסם בראשונה: 10.08.2014
עדכון אחרון: 10.08.2014

המוח שלכם רוצה שתאכלו דגים

לקריאה נוחה
עד עכשיו סיפרו לכם שרק דגים עשירים באומגה 3 טובים למוח? מחקר של 10 שנים עם בני 65 ומעלה חזר עם מסקנות מפתיעות ומעוררות תיאבון: מנה בשבוע משפרת את הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית ומורידה את הסיכון לדמנציה. אפשר לאכול כל דג? טוב, לא בדיוק...
דג סלמון

בקיצור

1.

מזה שנים שמומחים ממליצים לאכול דגים עשירים בחומצת השומן אומגה 3 כדי לעזור למוח.

2.

מחקר חדש מצא שאכילה של כל דג, לא מטוגן, פעם בשבוע לפחות, עוזרת לזיכרון וליכולת הקוגניטיבית

3.

"התוצאות מרמזות שגורמים הקשורים לאורח חיים, ולא גורמים ביולוגיים, תורמים לשינויים במוח".

80 מיליון איש ברחבי העולם, כרבע מאוכלוסיית ארה"ב כיום, יסבלו מדמנציה בשנת 2040. מספר מדהים ומדאיג, שגורם להרבה חוקרים לצאת ולבדוק איך לסייע לבריאות המוח דרך שינוי באורח החיים.

בין היתר מצאו מחקרים שהפחתה במשקל ובכמות הסיגריות שמעשנים ועלייה ברמת הפעילות הגופנית, יכולים לסייע להורדה במספר מקרי האלצהיימר, ובמצבים אחרים של פגיעה קוגנטיבית בקשישים.

בנוסף, מזה שנים ממליצים מומחים לאכול דגים עשירים בחומצת השומן אומגה 3 - או במילים אחרות דגים כמה שיותר שמנים - בין היתר כי זה טוב למוח שלנו.

 
מחקר חדש מביא אתו בשורות מרעננות לחובבי הז'אנר: לא רק דגים שמנים כמו סלמון ומקרל והרינג טובים לכם - כל דג יעזור למוח לתפקד טוב יותר. פילה אמנון, בס או דניס, מאכלי ים - מה שתבחרו. כל עוד אתם עומדים בשני תנאים: אכילת דג אחד לפחות בשבוע - ולא מטוגן!

260 אנשים השתתפו במחקר שארך 10 שנים. הם מילאו שאלונים לגבי הרגלי האכילה שלהם בזמן דיאטה - בין היתר לגבי כמות הדגים שאכלו ואופן ההכנה שלהם - ועברו בדיקות MRI של המוח כדי לבדוק את השינויים.

התוצאות היו מעניינות: אצל אנשים שאכלו דגים אפויים או דגים בגריל פעם בשבוע לפחות, נמצא יותר חומר אפור באזורים במוח הקשורים לזיכרון (4.3%) וליכולת הקוגנטיבית (14.3%), מאשר אצל אנשים שלא אכלו דגים על בסיס קבוע.

"התוצאות מרמזות שגורמים הקשורים לאורח חיים, במקרה הזה אכילת דגים, ולא גורמים ביולוגיים - הם אלו שתורמים לשינויים מבניים במוח", אמרו החוקרים מבית הספר לרפואה בפיטסבורג. הם ציינו ש"הופתעו קצת" מכך שלא נמצא קשר בין רמות האומגה 3 בדגים לשינויים שנצפו במוח.

דגים אפויים או צלויים מכילים יותר אומגה 3 מדגים מטוגנים, כי חומצות השומן נהרסות בחום הגבוה של הטיגון. "לקחנו את המידע בחשבון בזמן שבדקנו את סריקות ה-MRI של הנבדקים", אמר ד"ר סיירוס ראג'י, אחד ממובילי המחקר.

"כל עוד הוא לא מטוגן, לא היה סוג דג ספציפי של שהיה טוב יותר מאחרים", הוסיף ד"ר ראג'י, "אם אתה אוכל דג רק פעם בשבוע, ההיפוקמפוס שלך - מרכז הלמידה והזיכרון הגדול במוח - גדל ב-14 אחוז יותר מאשר אצל אנשים שלא אוכלים דגים כחלק מהשגרה.

יש לזה השלכות על הורדת הסיכון לאלצהיימר. ככל שההיפוקמפוס חזק יותר, הסיכון שלך לחלות באלצהיימר יפחת".

המחקר פורסם במגזין האמריקאי לרפואה מונעת.

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומנהלת את פורום בריאות המשפחה של אתר כללית​

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

זה הזמן להתחסן!

​הנחה של עשרות אחוזים על מגוון חיסונים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל