פורסם בראשונה: 06.04.2014
עדכון אחרון: 06.04.2014

מה יותר מפחיד: קמטים או סרטן עור?

לקריאה נוחה
הידעתם? החשש שניראה פחות טוב יכול להפוך אותנו לבריאים יותר! מתברר שבכל הקשור לזניחת הרגלים מזיקים, איום בפגיעה בהזדקנות מוקדמת של העור והצהבת השיניים, למשל, הוא הרבה יותר אפקטיבי מאיום בחולי של מחלות מפחידות. אז מי אמר לא להסתכל בקנקן?
מה הסיגריה תעשה לך לעור הפנים?

בקיצור

1.

רפואה מונעת היא התרופה הכי טובה כי היא עשויה למנוע את הופעת המחלה. כאשר המחלה פרצה כבר, גם התרופה הכי טובה לא תחזיר את הזמן לאחור.

2.

קשה לשכנע אדם צעיר לוותר על הרגלים מזיקים, כמו עישון או חשיפה לשמש, בגלל שמדובר באיום שאולי יקרה בעתיד אבל לא נראה לו ממשי.

3.

לצעירים חשוב המראה החיצוני. וכשמשהו נוגע בך ואתה מדמיין איך הרגל רע יכול לפגוע במראה שלך, התהליך של השינוי יכול לצאת לדרך.

איך משכנעים צעירים להפסיק לעשן? הדגמה כיצד העישון מזקין את העור והופך אותו ואת השיניים לצהובות עודדו הרבה צעירים להשתתף בתכניות גמילה מעישון. לעומת זאת, אזהרה ממחלות לב ומסרטן ריאות לא כל כך דיברו אליהם.

רפואה מונעת היא התרופה הטובה ביותר, משום שהיא מצליחה למנוע את הופעת המחלה. כאשר המחלה פרצה כבר, אפילו התרופה הטובה ביותר לא תצליח להחזיר את השעון לאחור, ובמקרה הטוב הנזקים ימוזערו.

אבל רפואה מונעת היא הכי קשה לביצוע. למה? כי רפואה מונעת מתבססת בחלקה על הרגלי חיים, וקשה לשכנע אנשים לשנות את ההרגלים שלהם בשביל משהו שאולי יקרה בעתיד, אבל כעת לא נראה להם מוחשי.


מה דרוש כדי שאדם ישנה הרגלים שמזיקים לו? האם איום שהוא יחלה במחלה מסוכנת, או סתם אמירה בנאלית על תוצאה אסתטית כתוצאה מההתנהגות הלא בריאה?

לפי מחקרים אחרונים, עולה כי אפשרות של פגיעה במראה החיצוני - הזדקנות העור ושיניים צהובות, למשל - יכולה לסייע לנו לשנות את הרגלי החיים שלנו ולהפוך אותם לבריאים יותר, הרבה יותר מאיום על מחלות מפחידות.

הקשר בין מראה מושך לבריאות טובה

קחו לדוגמה את השימוש במסנני קרינה. מחקרים בדקו והוכיחו שאם תלמד את הילדים המתבגרים שלך שחשיפה ממושכת לשמש תגרום לקמטים רבים בגיל צעיר יותר ולשיניים צהובות יותר, זה ישפיע עליהם והם ישתמשו במסנני קרינה. לעומת זאת, אם תגיד להם שחשיפה לשמש עלולה לגרום לסרטן העור, זה לא כל כך יזיז להם.

כך גם לגבי עישון סיגריות: הדגמה כיצד העישון מזקין את העור והופך אותו ואת השיניים לצהובות עודדו הרבה צעירים להשתתף בתכניות גמילה מעישון. לעומת זאת, אזהרה ממחלות לב ומסרטן ריאות לא כל כך דיברו אליהם.

איך אפשר להסביר את זה?

כדי לשנות התנהגות או הרגל צריך להדגים נזק מוחשי ומציאותי. אנשים צעירים ובריאים לא תופשים את עצמם כחולניים, סרטן ריאות לגמרי לא נוגע לעולם שבו הם חיים, וגם קשה להם לדמיין את עצמם חולים במחלה קשה (וטוב שכך, זה מנגנון בריא, בסך הכל).

אותם צעירים, לעומת זאת, כן עסוקים בחיצוניות שלהם ומסתכלים במראה כמה וכמה פעמים ביום (מינימום), והמחשבה על שינוי לרעה בצורת העור ובמראה הכללי שלהם נוגעת לעולמם הרבה יותר. כשמשהו נוגע בך וקשור אליך, ואתה מדמיין איך זה יכול לקרות לך, התהליך של שינוי הרגל רע יכול לצאת לדרך.

אבל רק להסתכל במראה ולפחד מלהיראות פחות טוב - לא מספיק בשביל לאמץ אורח חיים בריא יותר. ואורח חיים בריא כולל לא רק שימוש בקרם הגנה או הימנעות משמש ומסיגריות, אלא גם פעילות גופנית קבועה, אכילת יותר ירקות ופירות, שמירה על משקל תקין, שמירה על בריאות נפשית, פינוי זמן מספק לשינה ולמנוחה, ועוד.

איך משנים הרגלי חיים?

בקיצור, חוץ מהרצון שהעור שלנו יישמר חלק ויפה והשיניים יישארו צחורות דרושים מרכיבים נוספים:

1.מוטיבציה: רצון חזק להיראות טוב יותר, למשל, או להיות בריא יותר, ועוד.

2. טריגרים: תזכורת קבועה ביומן או בסלולארי לאכול פרי וירק, או תזכורת לשיעור קבוע של פעילות גופנית, וכו'.

3. מיומנות: כלומר היכולת לבצע את הפעילות הנדרשת. ולגבי כל מי שקורא את המשפט הזה ואומר לעצמו שאין לו את היכולת ובגלל זה הוא לא מצליח - לא זאת הכוונה.

אם כואבות לך הברכיים ואין לך יכולת לצעוד כל יום, אז צריך למצוא פעילות אחרת שהיא אפשרית, כמו למשל רכיבה על אופניים או שחייה. הכוונה היא שיש להתאים את המטרות ליכולת, ותמיד אפשר למצוא יכולת שיכולה לשרת את המטרות (ובזאת נגמרו התירוצים).

מדובר בתהליך לא פשוט, ולכן כדאי לקבוע לעצמנו מטרות קצרות טווח לצד מטרות ארוכות טווח, כדי לא להתייאש. כאשר אנו מצליחים במטרה לטווח קצר, זה מעודד אותנו ונותן לנו מוטיבציה להמשיך בצעדים הבריאותיים גם לטווח הארוך.

דוגמאות? קבלו שתיים:

1. אימון בחדר כושר: לפעמים כשאין מוטיבציה רצוי לחשוב רק על המטרה קצרת הטווח ולא לחשוב יותר מדי קדימה. המטרה קצרת טווח היא להזכיר לעצמנו באותו יום רק להגיע לשם. המטרה ארוכת הטווח במקרה הזה יכולה להיות חיטוב הגוף, ירידה במשקל, שמירה על בריאות גופנית.

2. הפסקת עישון: המטרה קצרת הטווח יכולה להיות לעבור עוד יום נוסף ללא עישון, בעוד שהמטרה לטווח ארוך יכולה להיות לעצור את הידרדרות תפקוד הריאות ולהקטין את הסיכון לסרטן ריאות, למשל.

הבנתם? אז מפה תמשיכו לבד. בהצלחה!

ד"ר דנה פלורנטין היא מומחית לרפואת משפחה בקבוצת כללית ומנהלת פורום בריאות המשפחה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

זה הזמן להתחסן!

​הנחה של עשרות אחוזים על מגוון חיסונים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל