פורסם בראשונה: 14.12.2015
עדכון אחרון: 14.12.2015

די, נו! גם לישון בשקט כבר אי אפשר?

לקריאה נוחה
זה לא אנחנו, זה הם: חוקרים אוסטרלים החליטו לבדוק מהן ההתנהגויות שהכי מקצרות לנו את החיים. איך? הם עקבו אחרי 230 אלף איש במשך שש שנים. ומה שהם גילו לגבי שעות שינה וישיבה ממושכת בהשוואה לסיגריות ואלכוהול? מטריד, מטריד מאוד...
יותר מדי שעות שינה זה מסוכן

בקיצור

1.

ההתנהגויות המסוכנות שנכללו במחקר: עישון, אלכוהול, תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית, ישיבה ממושכת ומעט מדי או יותר מדי שעות שינה.

2.

החוקרים בדקו את כל השילובים האפשריים בין ההתנהגויות (96 בסך־הכל) כדי לגלות אילו מביניהן השפיעו הכי הרבה על קיצור תוחלת החיים.

3.

אחד השילובים הקטלניים ביותר כלל: שינה מרובה (יותר מ־9 שעות ביום), ישיבה ממושכת (יותר מ־7 שעות ביום), ולא מספיק פעילות גופנית.

הכרית במיטה מפלרטטת אתכם, מזמינה אתכם להניח עליה את הראש ולישון - כמה שיותר! והכסא בעבודה או הכורסה בבית? אוי, כמה נוח וכיפי לשבת עליהם ולהתרווח, שעות על גבי שעות.

יש רק בעיה אחת גדולה: מתברר כי שינה ארוכה וישיבה ממושכת (אבל ממש לא רק) הן מתכון לחיים קצרים יותר - במיוחד כאשר אתם משלבים אותן יחד בלו"ז שלכם. שנתחיל?

חוקרים מאוניברסיטת סידני החליטו לבדוק אילו התנהגויות הקשורות לאורח החיים גורמות במידה הרבה ביותר למוות בטרם עת בגיל העמידה ואצל מבוגרים. לצורך כך הם עקבו במשך שש שנים אחר למעלה מ־230 אלף אוסטרלים בגילי 45 ומעלה.  

​העבודות הכי מסוכנות בעולם

עד כמה הג'וב שלכם מזיק לבריאות? לחצו וגלו

ההתנהגויות "המפוקפקות" שנכללו בשאלון עליו ענו המשתתפים כללו כאלו שידועות כבר זמן רב כמגדילות את הסיכון למחלות ולמוות:

עישון.

• צריכה גבוהה של אלכוהול (יותר מ־14 משקאות בשבוע).

• תזונה לקויה.

• חוסר בפעילות גופנית (פחות מ־150 דקות בשבוע).

אליהן הצטרפו שני גורמי סיכון חדשים יחסית:

ישיבה ממושכת (יותר מ־7 שעות ביום).

שעות שינה – מעט מדי (פחות מ־7 שעות בלילה) או יותר מדי (למעלה מ־9 שעות בלילה).

במהלך שש שנות המחקר הלכו לעולמם 15,600 מהמשתתפים. מהממצאים עולה כי פרט לשתייה כבדה, כל אחת מההתנהגויות היתה קשורה לבדה לסיכון מוגבר לתמותה במהלך התקופה: עישון היה המסוכן ביותר, ואחריו חוסר בפעילות גופנית.

הממצא בנוגע לאלכוהול בהחלט מפתיע, אבל מחברי המחקר מבהירים כי "בשום פנים ואופן לא מדובר ב'רישיון לשתות'. מחקרי אוכלוסיה כלליים מראים בדיוק את התוצאה ההפוכה: ההשפעות המזיקות של אלכוהול מתחילות מרמות צריכה מתונות". ההנחה שלהם היא כי בקבוצת גילי 45 ומעלה צריכת האלכוהול נמוכה יחסית.

לא עושה ספורט וישן יותר מדי? בעיה!

התוצאות המעניינות ביותר במחקר קשורות לקומבינציות: החוקרים בדקו את כל השילובים האפשריים בין שש ההתנהגויות (96 בסך־הכל) כדי לגלות אילו מביניהם השפיעו הכי הרבה על הסיכון למוות בטרם עת.

השילובים הבאים הגדילו פי 2 עד 2.5 את הסיכון של אדם למות בטרם עת (בהשוואה לאדם שלא היה חשוף לאף מגורמי הסיכון):  

• חוסר בפעילות גופנית ויותר מדי שעות שינה.

• חוסר בפעילות גופנית וישיבה ממושכת.

• עישון וצריכה גבוהה של אלכוהול.

ואלו השילובים הקטלניים עוד יותר, שהגדילו פי 4 עד 4.5 את הסיכון למוות מוקדם:

• שינה מרובה, ישיבה ממושכת, ולא מספיק פעילות גופנית. 

• עישון, צריכה של הרבה אלכוהול, ושינה לא מספקת

עוד התברר כי אנשים עם חמישה גורמי סיכון היו בסיכון גדול פי 4.61 למוות מוקדם, ואלו עם כל השישה – פי 5.38.

​מה קורה לנו כשאנחנו ישנים?

אז מה מתרחש אצלנו מהרגע שאנחנו "מאבדים את ההכרה?" לחצו לכתבה

 

"זהו המחקר הראשון שבוחן את ההשפעה של השילוב בין ההתנהגויות האלו", אמרה ד"ר מלודי דינג, מחברת המחקר, "צריך להתייחס לישיבה ממושכת ולעודף שעות שינה באותה הרצינות שאנחנו מתייחסים לגורמי סיכון אחרים, כמו שתיית אלכוהול ותזונה לא בריאה".

עם זאת, גם החוקרים מודים כי המחקר, שפורסם במגזין הרפואי PLOS, לא מושלם. בין היתר, הם לא לקחו בחשבון את המושג שנקרא "הטיית רצייה חברתית": במטרה להרשים את החוקרים, משתתפים בשאלונים נוטים לעיתים להפריז בדיווח של התנהגויות חיוביות (כמו אכילת פירות) ולהמעיט בדיווח על התנהגויות שליליות (כמו צריכת אלכוהול).

טלוויזיה? מעניין את הסבתא!

אבל המגמה ברורה - מה שלא פעיל מתנוון, ואם לא נפעיל את הגוף נשלם על כך ביוקר. כמה קלישאתי - ככה נכון.

דוגמה נוספת קיבלנו בחודש שעבר, כאשר חוקרים במכון האמריקאי לחקר הסרטן פרסמו מחקר, שממנו התברר כי אדם שצופה בין שלוש לארבע שעות בטלוויזיה מדי יום, מגדיל ב־15% את הסיכון למות מאחד מ־8 הגורמים העיקריים למוות, בהשוואה לאדם שצופה במשך פחות משעה ביום. בין היתר מדובר בסרטן, מחלות לב, סוכרת, שפעת, דלקת ריאות, פרקינסון, ומחלת כבד.

אז מה עושים? חשוב למצוא מסגרת מחוץ לבית שתגרום לכם הנאה:  חוג לריקודי עם, קבוצת הליכה בשכונה, או אפילו טיול אופניים. קל יותר להגיד מאשר לבצע? נכון. אבל יש כלל סבתא עתיק שאולי יעזור: לא לחשוב יותר מדי קדימה (או איך אני מסיים עכשיו ריצת מרתון) אלא רק צעד אחד בכל פעם. אז מומלץ להתרכז בתור התחלה רק בלצאת מהבית (ורצוי עם נעלי ספורט), והשאר כבר יגיע (בתקווה).

בהצלחה!

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומנהלת את פורום בריאות המשפחה כאן באתר

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

זה הזמן להתחסן!

​הנחה של עשרות אחוזים על מגוון חיסונים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל