פורסם בראשונה: 01.07.2009
עדכון אחרון: 01.07.2009
  • סיגל קינזרמן סיגל קינזרמן

טיפים לחופש הגדול

לקריאה נוחה
החופש כבר כאן - ובגדול! מומחי הכללית מציעים לכם טיפים חשובים שיעזרו לכם לעבור את הימים המאושרים של יולי ואוגוסט בהרבה כיף, אבל גם בביטחון ובבריאות

חופש הגדול החל עם שני אסונות: ילדה בת תשע טבעה למוות בחוף הים באשקלון; פעוטה בת שלוש נפצעה קשה כשנפלה מקומה שלישית ביתה בחדרה. המשותף לשני האסונות הללו: ניתן היה למנוע את התרחשותם.

בחודשי הקיץ - כאשר הילדים נמצאים בחופשה, מבלים זמן רב יותר בבית ובפעילויות פנאי - הם גם חשופים לפגיעות כמו טביעה, חנק, כוויות, נפילות והרעלות. בחודשים יולי־אוגוסט, מספר מקרי המוות כתוצאה מהפגיעות שתוארו לעיל, גבוה מהממוצע החודשי השנתי. כך עולה מנתונים שמסרה  מיכל זוהר־שמשי, מנהלת שלוחת ארגון בטרם, במרכז הרפואי סורוקה, מקבוצת כללית.

1. נסיעה במכונית

בחופשת הקיץ רבים מאיתנו נוסעים למקומות מרוחקים והנסיעה אורכת זמן רב. הקפידו על כללי הבטיחות הבאים בכל נסיעה:

• כל הילדים חייבים להיות חגורים במושב בטיחות, מושב מגביה (בוסטר) או חגורת בטיחות, בהתאם לגילם ולמשקלם. החוק קובע: ילדים עד גיל 8 חייבים להיות רתומים במושב בטיחות או במושב   מגביה המתאים לגובהם ולמשקלם.

•  מומלץ לעצור להתרעננות ולחילוץ עצמות במהלך נסיעה ארוכה.

•  לא להשאיר ילדים לבד ברכב אף לא למספר דקות ואפילו לא עם חלון פתוח. בקיץ, הרכב מתחמם במהירות רבה וילדים המושארים בו לבדם עלולים להיפגע קשות.

• בעת עזיבת הרכב חייב הנהג לוודא שהמכונית שלו ריקה מילדים.

2. בילוי בטוח בבית מלון

• נעלו את דלתות היציאה למרפסת וסגרו חלונות.

• מקמו את הקומקום או המֵחַם בקצה המרוחק של השיש.

•  הקפידו לבדוק את חום המים לפני הכנסת הילד לאמבטיה/מקלחת- המים היוצאים מהברז לרוב חמים מאד מיד עם פתיחתו.

•  מומלץ כי תינוקות, פעוטות וילדים יישנו במיטה משלהם.

• מומלץ כי פעוטות ישנו על מיטה נמוכה או מזרן על הרצפה.

בבריכה ובים - בקרבת כל מקור מים, נדרשת השגחה של מבוגר על כל הילדים עד גיל תשע.

3. טיול בקיץ

• תכננו היטב את מסלול הטיול: בהתאם לגיל הילדים, לקושי המסלול ולפרק הזמן העומד לרשותכם.

• הקפידו על ציוד מתאים: כובע, נעליים סגורות וגבוהות, מכנסיים ארוכים וכמות שתייה מספקת.

בטיול

• הקפידו שילדיכם יהיו בטווח הראיה שלכם לכל אורך הטיול.

• השגיחו שילדים לא ירימו חפצים מהקרקע: הם עלולים להיפגע  מזוחלים מסוכנים.

•  אין להיכנס למאגרי מים שאסורים לרחצה. במקומות המותרים נדרשת השגחה צמודה על פעוטות וילדים.

• אין לסטות ממסלול ההליכה המסומן.

4. בטיחות בבית

בחופשת הקיץ ילדים רבים נמצאים בבית בזמן שהוריהם עובדים:

•  לא להשאיר ילדים צעירים מתחת לגיל 12 שנים ללא השגחת מבוגר. השארת ילדים מתחת לגיל 6 ללא השגחה היא עבירה פלילית שדינה מאסר.

• למדו את ילדיכם מספרי טלפון חשובים והשאירו את הרשימה במקום ידוע לילדים ונגיש בעבורם.

• אחסנו גפרורים ומציתים במקום גבוה ונעול.

5. בטיחות במים בקיץ

תינוקות ופעוטות עלולים לטבוע במים בעומק של פחות מעשרה סנטימטרים, לכן:

• נדרשת השגחה צמודה על תינוקות ופעוטות בקרבת כל מקור מים: בים, בבריכת פעוטות, בבריכה מתנפחת ובגיגית.

• מיד בתום הרחצה בבריכה מאולתרת (בריכה מתנפחת, גיגית),  רוקנו אותה ממים.

• גדרו בריכות פרטיות בגדר ונעלו אותן באמצעות שער.

•  מומלץ לא ללמד שחייה תינוקות ופעוטות מתחת לגיל חמש.

• לא משאירים את הילדים לבד בקרבת מים אפילו לרגע אחד!

פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, מציע לכם טיפים חשובים נוספים:

6. התייבשות

התייבשות הינה תהליך דינמי, אשר ללא טיפול קיימת סכנת פגיעה בתפקוד המערכות החיוניות בגוף. הסימנים להתייבשות הם פה יבש, מיעוט במתן שתן, חוסר מנוחה ובכי ללא דמעות. בכל מקרה של חשד להתייבשות יש לשתות מים ולפנות למרפאה הקרובה או לחדר המיון. 

7. חשיפה לשמש

בכל יציאה לים, לבריכה, או לטיול בטבע, יש להקפיד על חבישת כובע למניעת מכת שמש ולהשתמש באמצעי הגנה על העור, כמו קרם הגנה ושרוולים ארוכים. רצוי מאד שלא להיחשף לשמש בין השעות עשר בבוקר לחמש  בערב, מכיוון שבשעות אלה עצמת הקרינה היא מרבית.

8. רכיבה על אופניים וקורקינטים

בכל יציאה לרכיבה על אופניים, קורקינט ורולרבליידס, יש להקפיד לחבוש קסדה ומגני מרפקים וברכיים. הקסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש.

9. נפילות מגובה

כדאי להרחיק מחלונות אמצעי טיפוס ורהיטים כמו ספות, מיטות ושידות ולא לאפשר לילדים לשחק על גגות ומרפסות, אלא בהשגחת מבוגר. כמו כן, מומלץ להתקין סורגים בחלונות גבוהים.

בשנים האחרונות נרשמת עלייה בשיעורי ההשמנה בקרב ילדים בישראל. השמנת ילדים היא מגפה בעולם המערבי וישראל היא חזק על המפה גם בתחום זה. הדיאטנית  עדינה בן אהרן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי סורוקה מקבוצת כללית, ודפנה זיו בוסאני ממרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, מציעה לכם טיפים חשובים שיעזור לכם לעבור את החופשה הגדולה במשקל תקין:

• תכננו ביחד עם הילדים סדר יום ובו זמני ארוחות.

• הכינו ארוחות במנות אישיות שניתן יהיה לחמם במיקרוגל.

• להכנת ארוחות מהירות היעזרו במנות פחמימות קפואות (תירס, אפונה, חומוס), עוף צלוי מוכן. הוסיפו גם סלט ירקות.

• הימנעו מקניית אוכל מהיר (ג'אנק פוד).

• צמצמו את מספר הפעמים בהם אוכלים בחוץ. אם החלטתם לאכול בחוץ העדיפו שיפודים, עוף או דגים על האש עם תוספת ירקות.

• הפחיתו את כמויות החטיפים ומזונות עשירים בקלוריות שאתם קונים.

• הכינו נשנושים בריאים כמו: ירקות חתוכים,פופקורן, קרטיבים דיאטטיים ופירות.

• דאגו שישתו והרבה ! מים או משקאות דיאטטיים.

• עודדו את ילדיכם לפעילות גופנית והצטרפו גם.

• הגבילו את שעות הצפייה בטלוויזיה וישיבה מול המחשב.

• ההורים הם מודל לחיקוי של אכילה נכונה ולכן אתם אלה שמשפיעים על בריאות ילדכם ועל אורח חייהם.

• מומלץ להכין מערכת אכילה מסודרת יחד עם הילד ולתכנן את הארוחות השבועיות שלו על פי העדפותיו, תוך הגבלת מאכלים מסוימים כמו צ'יפס, נקניקיות וחטיפים, ומנגד לעודד אכילה מרובה יותר של ירקות. כבר בתחילת החופש חשוב לשוחח עם הילד ולקבוע כללים וגבולות לגבי אכילה בבית. מומלץ לקבוע שאכילה תהיה ליד שולחן בצורה מסודרת ולא ליד הטלוויזיה או המחשב.

PX015096.jpg

• להקפיד על פעילות גופנית: כיוון שבדרך כלל הזמן הפנוי עם הילדים הוא בערב, יש לקבוע תוכנית פעילות יומית שכוללת שחיה, הליכה רגלית או רכיבה על אופנים. אם תהיה מסגרת קבועה, יהיה קל יותר לילד לבצע פעילות גופנית תוך בילוי זמן איכות עם ההורה. לבוגרים יותר אפשר להציע עבודה בחופשה או התנדבות וכך מצמצמים את שעות השעמום בבית ואת האכילה מתוך שעמום.

• מרבית הילדים בגילאי ביה"ס היסודי יבלו בקייטנות לפחות במחצית הראשונה של החופש. יש לבדוק מה יוגש לילדים לארוחת הבוקר. לא להסתפק בלחמניה עם ממרח שוקולד בכל יום, אלא לבקש שיהיה ממרחים נוספים כגון גבינה או טחינה. ישנם גם ילדים אשר ישהו בקייטנה עד השעה ארבע, כאן חשוב במיוחד לבדוק ולראות מה התפריט המוצע להם לארוחת הצהריים, על מנת שיהיה יותר מאשר נקניקיה בפיתה.

•  יש לדאוג שמתקני שתיה יהיו מוצבים במקומות בולטים והם נגישים לילדים מבחינת גובהם והאפשרות לשתות מהם. מומלץ לצייד את הילד בבקבוק אישי אשר ישמש רק אותו. חשוב לדבר עם הילד על חשיבות השתיה, שימוש בבקבוק אישי יסייע לילד לראות כמה  שתה. יש להנחות את הילד לסיים לפחות בקבוק של חצי ליטר, לכן בקבוק קטן שמכיל חצי ליטר הוא מידה טובה ואם נבקש מהילד לסיים לפחות בקבוק כזה ולומר לו להשתדל למלא את הבקבוק כך שיוכל לשתות גם בדרך הביתה, הרי שנוכל להיות רגועים יותר שאת מכסת השתיה לחלקו הראשון של היום  הוא סיים.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

זה הזמן להתחסן!

​הנחה של עשרות אחוזים על מגוון חיסונים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל