פורסם בראשונה: 17.09.2009
עדכון אחרון: 30.09.2009
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

חיים צלולים בגיל 90

לקריאה נוחה
חוקרים אמריקנים מציעים לכם מתכון לאיכות חיים וצלילות דעת גם בגיל מופלג: פעילות גופנית בעצימות בינונית או גבוהה, לפחות פעם בשבוע, חיים עם בן/בת זוג, הימנעות מעישון וגם - התעמלות למוח
תוחלת חיים, צלילות דעת

​מצד אחד תוחלת החיים במגמת עלייה ויותר ויותר קשישים חוצים את גיל 80, אולם מצד שני מערכת הרפואה והסיעוד נאלצת לטפל ביותר ויותר קשישים, שמחלות זיקנה דמנטיות היכו בהם.

מה אפשר לעשות כדי לשמור על חדות המחשבה בגיל 90?

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן־פרנסיסקו מציעים לכם להקפיד על הכללים הבאים:

פעילות גופנית בעצימות בינונית או גבוהה לפחות פעם בשבוע.
• חיים עם בן/בת זוג.
• הימנעות מעישון.
• תעסוקה (כמו פעילות התנדבותית) גם בגילאי 70 עד 80.

החוקרים, בראשותה של ד"ר אלכסנדרה פיוקו, טוענים כי לקשישים שרכשו  לפחות השכלה תיכונית ושהתמידו באורח חיים שכלל את המרכיבים הנ"ל, היה סיכוי רב יותר להישאר צלולים בהשוואה לאלה שלא הקפידו על ההנחיות הללו. "המסר מהמחקר הזה הוא שניתן לשמר את הכושר המוחי גם בגילאים מאד מתקדמים", אמרה ד"ר פיוקו. "אנשים חוששים שהם יסבלו מירידה בכושר השכלי עם ההזדקנות. אבל לא כולם סובלים מירידה כזאת".

החוקרים בדקו כ־2,500 גברים ונשים אמריקנים בגילאי 70 עד 79 שחיים בממפיס ובפיטסבורג. כולם השתתפו במחקר שבדק בריאות, הזדקנות ומרכיבים גופניים (Health, Aging and Body Composition study).

הכישורים השכליים נבדקו ארבע  פעמים במהלך המעקב, שנמשך שמונה שנים: בתחילת המחקר, כעבור שלוש שנים, כעבור חמש שנים וכעבור שמונה שנים.

מה היו התוצאות?

עם חלוף הזמן, רבים מהמשתתפים סבלו מירידה ביכולת הקוגנטיבית:  כ־53 אחוזים סבלו מירידה קלה ואילו 16 אחוזים סבלו מירידה משמעותית. עם זאת, 30 אחוזים מהמשתתפים לא סבלו מירידה כלשהי ביכולת השכלית ומיעוט מהמשתתפים נהנו אפילו משיפור ביכולת זו.

מה הבדל בין אלה שסבלו מירידה לבין אלה שנשארו צלולים?

פעילות גופנית - קשישים שעשו פעילות גופנית בעוצמה מתונה או גבוהה לפחות פעם בשבוע, נהנו מסיכוי גבוה ב־30 אחוזים לשמר את היכולת השכלית שלהם, וזאת בהשוואה לאלה שלא עשו פעילות גופנית בשכיחות דומה.

פעילות מוחית - בעלי השכלה תיכונית לפחות נהנו מסיכוי גבוה כמעט פי שלושה לשמר את היכולת השכלית שלהם, וזאת בהשוואה לחסרי השכלה. קשישים מאוד שלמדו לפחות תשע שנים, נהנו מסיכוי גבוה פי חמישה לשמר את יכולתם השכלית בהשוואה לקשישים מאוד שלמדו פחות שנים.

בלי סיגריות - לא מעשנים נהנו מסיכוי כפול לשמר את יכולתם השכלית בהשוואה למעשנים.

פעילות בחברה - אלה שהמשיכו לעבוד או להתנדב נהנו מסיכוי גבוה ב־24 אחוזים לשמר את יכולתם השכלית, וכך גם אנשים שלא חיו לבד.

"עד כה, רוב המחקרים הקודמים התמקדו בגורמים שמסכנים את היכולת של המבוגרים לשמר את התפקוד השכלי שלהם לאורך זמן, אבל הרבה פחות ידוע על הגורמים שעוזרים להם לשמר את התפקוד הזה", אמרה ד"ר פיוקו.

ג'ון הרט, פרופסור למדעי המוח וההתנהגות ולנוירולוגיה באוניברסיטת טקסס בדלאס שנטל חלק במחקר, אמר שאנשים מבקשים לעתים קרובות לדעת מה בדיוק צריך לעשות כדי להימנע מבעיות הכרוכות בהזדקנות. "איש אינו יודע בדיוק מהו המרשם לכך, אבל מחקרים כמו זה שתואר שופכים אור על כמה גורמים הכרוכים באורח חיים שמבדילים בין אלה שחווים הזדקנות בריאה ובין אלה שלא", אמר והוסיף: "מדובר במחקרים מלהיבים, שמקרבים אותנו יותר ויותר לגילוי הדברים שצריך לעשות כדי לשמור על בריאות בגיל המבוגר".

שוב מפתיע לגלות עד כמה דברים פשוטים, שאינם דורשים למעשה שום משאבים, חשובים לשמירה על בריאותנו הפיזית והשכלית. החוכמה היא לסגל את ההרגלים הבריאים כבר מגיל צעיר, כי להפסיק לעשן, למשל, זה תמיד מומלץ, אבל התועלת פוחתת ככל שמעשנים יותר שנים ומפסיקים בגיל יותר מבוגר. כך גם לגבי הפעילות הגופנית והשכלית.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

עד 75% הנחה ברכישת מכשיר שמיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל