פורסם בראשונה: 10.12.2007
עדכון אחרון: 29.10.2008
  • יעל רייכנטל יעל רייכנטל
  • ניצה אייל ניצה אייל

תנו למוח לעבוד

לקריאה נוחה
אימון קוגניטיבי מתאים לכל מי שכבר חש בירידה ביכולת הקוגנטיבית, אך גם לכל מי שחושש מפגיעה בזיכרון. אימון קוגניטיבי הוא גם הצהרה על לקיחת אחריות לאיכות החיים שלי
מבוגר קורא עיתון

​המוח הוא איבר גמיש והוא מגיב להתערבות חיצונית. לכן, אימון ותרגול משפרים את התפקוד הקוגניטיבי. במלים אחרות, תנו למוח לעבוד - ואתם עשויים לראות תוצאות.

שינויים בתפקוד קוגניטיבי - הנובעים מעלייה בגיל -  מושפעים מסגנון החיים של האדם ומכמות ומורכבות הגירויים שהוא נחשף אליהם בחיי היומיום.  אנשים בעלי סגנון חיים פעיל, המשתתפים בפעילויות מורכבות ודרשניות, ישמרו על היכולות הקוגניטיביות שלהם לאורך זמן בהשוואה לאנשים החשופים לסביבות שאינן מאתגרות את מוחם.

גם צעירים חשופים לירידה קוגניטיבית?

הדרך הנכונה לשפר את התפקודים הקוגניטיביים, היא להשתמש בהם. ירידה קוגניטיבית תתרחש גם בקרב צעירים וגם אצל מבוגרים,אם יעדיפו לשבת כל היום על הכורסה בבית מול הטלוויזיה, במקום להיחשף למגוון של גירויים, לרכוש ידע וכישורים חדשים, לשחק משחקי חשיבה (כמו ברידג' ושח) ולקרוא ספרים. 

האם אימון קוגניטבי עושה טוב למוח?

בהחלט ויש לכך הוכחות מדעיות בדוקות: במחקר שפורסם בארצות הברית בשנת 2004, ביקשו החוקרים לבדוק את מידת השפעתו של האימון הקוגנטיבי. לצורך כך הם גייסו למחקר 2,800 מבוגרים בגילאי 65 עד 94.  המשתתפים במחקר התאמנו פעם בשבוע ובמשך ששה שבועות בקבוצות קטנות בנות עד עשרה איש. במהלך האימון, תורגלו פעולות שונות כמו זיכרון, תפיסה מהירה ועיבוד נתונים.  הפעולות שתורגלו נבחרו על סמך מחקרי מעבדה והקשר שלהם עם פעילויות יומיומיות.

לפי ממצאי המחקר, חל שיפור משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי בכל אחד מהכישורים, שיפור זה נשמר בעזרת אימון נוסף במשך שנתיים. ממצאי מחקר זה וכן ממצאי מחקרים נוספים מצביעים על יעילותן של תוכניות אימון קוגניטיביות שונות בעבור אוכלוסיות מבוגרות ועל השפעתן לאורך זמן. קיימים מודלים רבים של תוכניות הדרכה ואימון, הנבדלים במטרות, בתכנים ובשיטות הנלמדות, אך מרבית התוכניות נערכות במסגרות קבוצתיות.

האם האימון הקוגניטיבי יעיל גם בגיל מבוגר?

אימון בקבוצה לשיפור תפקוד קוגניטיבי בגיל מבוגר בא לענות על שתי  מטרות:
1. העשרת המשתתפים בידע רלוונטי: הכרות עם שלבים בתהליך הזכירה ועם סוגי זיכרון שונים, שינויים גיליים בזיכרון, סגנונות חשיבה אישיים ומאפייני למידה בגיל מבוגר.
2. לימוד ותרגול של עזרים ושיטות, עבודה בקבוצה ובין המפגשים הקבוצתיים תוך קישור ויישום למטלות החיים של כל משתתף בסדנה.

למה בקבוצה?

איכות התפקוד הקוגניטיבי בגיל מבוגר מטרידה אנשים רבים ומלווה בפחדים ולפעמים בתגובות של הסתרה והכחשה. עצם ההשתתפות בקבוצה עם אנשים נוספים, המוטרדים מתופעות דומות, מביאה לתחושה של הקלה ופתיחות לרכישת ידע וכלים להעצמת היכולות האישיות. הקבוצה נותנת תמיכה רגשית וחברתית, מאפשרת התחלקות ברגשות וקבלת חיזוקים והיזון חוזר.

למה לא בקבוצה?

בצד היתרונות המשמעותיים של עבודה קבוצתית לשיפור תפקוד קוגניטיבי, היא אינה נותנת מענה להבדלים הבינאישיים ההולכים וגדלים עם השנים. מנחה הקבוצה, במסגרת הזמן הקבוצתי המוגבל, אינו מסוגל לזהות ולאבחן במדויק את רמת היכולות הקוגניטיביות, את הקשיים הספציפיים ואת הקצב האישי של כל משתתף. הוא גם אינו יכול לעקוב אחרי השפעת האימון על התפקוד בחיי היומיום, הן במהלך הסדנה והן לאחריה. כדי לענות על חסרים אלה ועל הצורך המשמעותי, הגובר עם הגיל ועם העלייה בשונות הבינאישית, להתייחסות אישית ולא מכלילה או קבוצתית, פותח המודל של אימון קוגניטיבי אישי.

 אימון אישי בתחום הזיקנה הוא חדשני ומתבסס, בין היתר, על אסכולת הפסיכולוגיה החיובית, לפיה בכל אדם קיימים כוחות פנימיים ורזרבות שאינן מנוצלות. לכוחות אלה, מצטרפים בגיל מבוגר התנסויות החיים, המומחיות, הפרספקטיבה והידע הנאגרים במשך עשרות בשנים. המאמן מתלווה לאדם המבוגר בתהליך שיטתי, מובנה וממוקד של שדרוג איכות חייו, תוך בניית תוכניות פעולה לביטוי מרבי של היכולות הקיימות בו והשגת יעדים החשובים עבורו.

המודל לאימון קוגניטיבי אישי למבוגרים מתבסס על העקרונות הכלליים של אימון אישי והוא מהווה מענה אופטימלי לשונות הרבה בתפקוד הקוגניטיבי המופיעה במחצית השנייה של החיים. מודל זה תואם ממצאי מחקרים על גמישות המוח המבוגר והאפשרויות לתגבורו. המודל המוצע דורש מהמתאמן לקיחת אחריות אישית על תפקודו ומחויבות לשינוי התנהגויות ודפוסי חשיבה.  

למי מתאים אימון קוגניטיבי?

אדם המעוניין לתגבר ולשפר את היכולות הקוגניטיביות הקיימות.
אדם המרגיש ירידה בתפקוד הקוגניטיבי עם הגיל.
אדם החושש או חרד מפני שינויים הצפויים עם הגיל.

מה עושים באימון קוגניטיבי?

המפגשים הראשונים מוקדשים לבחינת אורח החיים של המתאמן: הרגלי תזונה, שינה, פעילות גופנית, מחלות, תרופות הנלקחות על בסיס קבוע, סביבה חברתית, תפקידי החיים, פעילות בשעות הפנאי, מצב נפשי ולמעשה כל תחום חיים היכול באופן ישיר או עקיף להשפיע על תפקוד קוגניטיבי.

תחילה, עובר המתאמן מבחן קצר הבודק את מצבו הקוגניטיבי ומזהה את התחומים בהם חלה ירידה משמעותית. במידת הצורך ובהתאם לאבחון הראשוני, מופנה המתאמן לאבחון נוירופסיכולוגי מקיף. בהמשך, מוגדרת מטרת האימון (למשל, שיפור יכולת הריכוז) ונבנית במשותף תוכנית אימון אישית, תוך בחינת שיטות שונות ומסלולי אימון.

המפגשים עצמם מוקדשים  לעבודה משותפת, בהתאם לקצב המתאמן, תוך התקדמות לעבר המטרה. תקופת האימון האישי מלווה בתמיכה טלפונית קבועה. לאחר השגת המטרה יורד היקף האימון למפגש תקופתי או לקשר טלפוני בלבד, בהתאם להחלטה משותפת של המאמן והמתאמן.

אימון קוגניטיבי אישי הוא לא רק דרך למיצוי תפקוד קוגניטיבי בגיל מבוגר ולהעלאת הרווחה הנפשית, הוא מהווה הצהרה אישית של האדם המבוגר לגבי האחריות שיש לו על חייו והיכולת שלו להשפיע עליהם ולשפרם. 

ניצה אייל היא פסיכולגית במכון צמתים.
יעל רייכנטל היא גרונטולוגית ורכזת גיל זיקנה במחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

עד 75% הנחה ברכישת מכשיר שמיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל