פורסם בראשונה: 11.08.2006
עדכון אחרון: 27.12.2007
  • ד"ר דניאל דליות ד"ר דניאל דליות

לחיות באושר עד גיל 85

לקריאה נוחה
בתחילת המאה הקודמת בקושי הגענו לגיל 50. בסוף המאה תוחלת החיים התקרבה לגיל 80 ובשנת 2020 היא צפויה להתייצב בגיל 90. מה צריך לעשות (בגיל צעיר) כדי להגיע לגיל מופלג

תוחלת החיים עלתה בצורה מרשימה במאה ה-20. אם בתחילת המאה תוחלת החיים הממוצעת היתה בסביבות גיל 50, תוך פחות ממאה שנה היא גדלה בקרוב ל-30 שנה, בסביבות 80 שנה. האתגר האמיתי כיום הוא להגיע לגיל מתקדם ובד בבד להיות צלול ובכושר סביר, רגע לפני שאנחנו עוצמים את העיניים לתמיד (עדיף תוך כדי שינה).​

מה דרוש לאדם כדי להגיע לגיל נאה במצב טוב?

א. גנטיקה טובה.

ב. בריאות טובה.

ג. הימנעות מעישון. 

ד. פעילות גופנית.​

ה. פעילות מנטאלית ופעילות פנאי.

ו. שמירה על משקל גוף יציב. 

ז. תזונה הולמת.​

ח. חשיבה חיובית.​

גנטיקה טובה

אם מתמקדים בקבוצת בני מאה מיוחדת הנקראת Elite Centanarians , בני מאה עצמאים וצלולים, ברור שיש להם גנים טובים, התורמים לפרופיל שומנים מעולה עם כלי דם במצב נפלא, וזאת בהשוואה לבני מאה, שהם פחות עצמאים. משפחות שבהן שיעור הזקנים המופלגים, בעבר ובהווה, הוא גבוה, נהנות כנראה מגנים טובים.​

בריאות טובה

כדי לשמור על בריאות טובה, גופנית ונפשית בלי קשר לגנטיקה, יש ליישם מדיניות של רפואה מונעת טובה. 

רפואה מונעת ראשונית: הפסקת עישון, פעילות גופנית, חיסונים, תזונה הולמת. 

רפואה מונעת שניונית: גילוי מוקדם של מחלות עוד בטרם יש הסתמנות קלינית, מניעת אירוע חוזר של מחלה (אירוע מוחי, אירוע לב), טיפול הולם בכל גורמי הסיכון. 

רפואה מונעת שלישונית: מניעת החמרה של מחלה קיימת.​

​​

הפסקת עישון

הדבר הטוב ביותר הוא לא להתחיל, אך גם מי שעישן אל יאמר נואש. מחקרים שונים הוכיחו כי כי בכל שלב ובכל גיל טוב להפסיק ולהפיק מכך תועלת, מבחינת בריאות ומבחינת תפקוד.​

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא כנראה הדבר הטוב ביותר והחשוב ביותר שצריך אדם לעשות מיום הולדתו ועד יום מותו. הליכה, תרגילי כושר, חיזוק שרירים, טאי צ`י והתעמלות לסוגיה - כולם מומלצים לבריאות. אינספור מחקרים מדברים על ההשפעה הנפלאה שיש לפעילות גופנית על מצב רוח, סיבולת לב ריאה, עצמות, מפרקים, לב וכלי דם, פרופיל שומנים, סוכר ולחץ דם.​

פעילות רוחנית ופעילות פנאי

מספר מחקרים שעקבו אחר זקנים במשך שנים רבות, מצאו פחות מקרים של דמנציה בקרב אלה 

העוסקים בפעילות רוחנית ענפה ובפעילות פנאי.​

שמירה על משקל גוף יציב
לפי מחקרים שונים, מגיל 50 כדאי מאוד לשמור על משקל גוף יציב ללא כרס - ולהישאר כך עד 120. ליציבות זאת קשר טוב עם תפקוד תקין בזקנה. חוקרים מצאו קשר בין משקל יתר לבין ירידה תפקודית.​

תזונה נכונה
מחקרים שונים ממליצים על דיאטת הים התיכון הקלאסית, וזאת כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. התפריט מכיל: דגים, שמן זית, הרבה ירקות ושאר דברים טובים (כולל כוס יין).

חשיבה חיובית
אינטואיטיבית, אנו חשים כי אדם אופטימי, חייכן, שמח בחלקו, נעים סבר, הוא בעל פוטנציאל לתפקוד טוב יותר. רוב המחקרים שנעשו בתחום התמקדו בהשפעה השלילית של הדיכאון על התפקוד. באחרונה נעשו עבודות המדברות על חיוניות רגשית כמסייעת למניעת הידרדרות תפקודית בקרב זקנים מוגבלים. החיוניות הרגשית מורכבת מחוסר דיכאון, חוסר חרדה, אושר ודיווח עצמי טוב בנושא תפקוד.

אז מה המתכון לחיים ארוכים ויפים ללא מוגבלות? 
לא קל להגיע לגיל מתקדם במצב מצויין, אבל כדאי לאמץ את ההמלצות הנ``ל בתזונה, ברפואה המונעת ובאימוץ אורח חיים בריא.​

עד כמה ההמלצות הללו אכן יעילות באופן אישי?

את התשובה לכך אתם עשויים לקבל בסביבות גיל 95.

ד"ר דניאל דליות הוא רופא גריאטר בכיר במרכז הגריאטרי השיקומי בית רבקה, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

עד 75% הנחה ברכישת מכשיר שמיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל