פורסם בראשונה: 29.01.2017
עדכון אחרון: 29.01.2017

  • יעל רייכנטל יעל רייכנטל

איך להפסיק לשכוח? 16 כללים פשוטים

נעלמו לי המשקפיים! איפה השארתי את המפתחות? אוי, שוב שכחתי לשלם חשבונות! אם כך נראה היום שלכם, סימן שיש להחזיר את המוח לכושר. הנה כמה כללים פשוטים לתרגול יומיומי
טיפים לשמירה על הזיכרון

בקיצור

1.

הזיכרון הוא דינמי ומשתנה, ואיכותו תלויה במידה רבה באופן שבו אנחנו מפעילים אותו. כל עשייה חדשה או לימוד של דבר חדש משפיעים לטובה על המוח, וכן, יש שיטות יעילות לשיפור הזיכרון ולארגון המידע שרוצים לזכור.

2.

לפעמים אנחנו עסוקים מדי בלחיצת היד, בסקירת האדם החדש או בניסיון להרשים אותו, וקל לפספס את הרגע הקצר שבו הוא אומר את שמו. רוצים לזכור? נסו להתמקד ולוודא ששמעתם את השם בבירור.

3.

רצוי להשתמש בעזרי זיכרון חיצוניים כמו שעונים מעוררים, יומנים, פנקסים, טיימרים, טלפונים ניידים או מחשבים. כל אחד מהם הוא ידיד נאמן לזיכרון. בדיוק בשביל זה המציאו יומן שבועי, תזכורות מצלצלות וספרי טלפונים.

קודם כול בואו ניפטר מתפיסות מוטעות. "יש לי זיכרון טוב"? "הזיכרון שלי גרוע"? תשכחו מהשאלות האלה. הזיכרון הוא דינמי ומשתנה, ואיכותו תלויה במידה רבה באופן שבו אנחנו מפעילים אותו. כל עשייה חדשה או לימוד של דבר חדש משפיעים לטובה על המוח, וכן, יש שיטות יעילות לשיפור הזיכרון ולארגון המידע שרוצים לזכור.

כשמתרגלים את המוח ואת הזיכרון, נוצרים קשרים חדשים בין סיבי העצב, ומתעוררים אזורים במוח שלא הופעלו קודם לכן. בקיצור: "השתמשו בו, או שתאבדו אותו" (באנגלית זה נשמע טוב יותר: use it or lose it). זה כל הסוד לשמירה על זיכרון בריא ומתפקד. הבה נבחן כמה מצבים מוכרים מחיי היומיום ונראה איך אפשר לעבור אותם בשלום.

על מה הוא דיבר עכשיו?

לא נעים, אבל בזמן שהאדם שמולכם דיבר, הראש שלכם היה במקום אחר: בפגישה הבאה, בשיחה הקודמת, בהודעה שהגיעה מהבנק. בקיצור, המחשבות נדדו, וכל מה שהוא סיפר עכשיו פרח לכם מהראש. איך עושים שזה לא יקרה שוב?

עושים כל פעולה לחוד ולא שתיים ביחד. כן, גם אם אתם רגילים לעשות כמה דברים במקביל, עדיף לשים במרכז הקשב פעולה אחת בלבד בכל פעם.

מאיטים את הקצב. האטה טובה לריכוז ולזיכרון. לנוע לאט יותר, לעשות דברים לאט יותר, לקרוא לאט יותר, ללכת עם המילים ולא לרוץ איתן. לעצור ולנשום.

בוחרים סביבת ריכוז. מה הכי עוזר לכם להתרכז: שקט מוחלט? דלת סגורה? מוזיקה רגועה? בית קפה הומה? תראו מה מתאים לכם ולכו על זה.

​אילו מזונות יעזרו לך להתרכז?

התזונאית שלנו ריכזה לכם את המאכלים והמשקאות שיעשו לכם טוב - ואת אלו שעדיף להתרחק מהם. לחיצה ואתם שם
המזונות שיעזרו לך להתרכז

ואיך בעצם קוראים לו?

פגשתם מכר שאתם דווקא מחבבים, אבל פשוט לא מצליחים להיזכר מה שמו. איך תזכרו את השם החדש הבא?

קודם כול מקשיבים. לפעמים אנחנו עסוקים מדי בלחיצת היד, בסקירת האדם החדש או בניסיון להרשים אותו, וקל לפספס את הרגע הקצר והחד־פעמי שבו הוא אומר את שמו. רוצים לזכור? נסו לעצור, להתמקד, להקשיב ולוודא ששמעתם את השם בבירור.

חוזרים על השם. קראו לאדם שמולכם בשמו כמה פעמים במהלך השיחה, אבל בזהירות: לא יותר מדי, כדי לא לעורר בו תחושת אי־נוחות.

כמה פעמים? חמש! לאחר הפגישה ובימים שלאחר מכן נסו ליישם את כלל "5 הפעמים". לחזרה ולשינון יש תפקיד חשוב ביצירתן של עקבות זיכרון. רוצים לזכור שם, חומר לבחינה, משהו שקראתם? חזרו עליו:

1. כעבור שעה.

2. באותו היום לפני השינה.

3. למחרת.

4. כעבור שבוע.

5. כעבור שבועיים. כל חזרה תקדם את שליפת המידע מהזיכרון בפעם שלאחר מכן.

מקשרים לשם דומה. מה מזכיר לכם השם החדש במשמעות, בצליל, במספר ההברות או האותיות? למשל, השם גבריאל מתקשר למלאך גבריאל, לשחקן גברי בנאי ולדוקטור גב.

ברחה לי מילה, מה עושים?

קודם כול, נרגעים. רק לא להתעצבן או להיכנס ללחץ, כי מאמץ יתר להיזכר במשהו עלול להביא לתוצאה ההפוכה. אז מה עושים?

נושמים עמוק ומניחים לזה. כשרגועים ועסוקים בפעילות אחרת, נכנסים לפעולה "גמדי הזיכרון". הם מתחילים לנוע בין מיליארדי התאים במוח, וכשהם מגיעים אל המטרה, נשלפת המילה החסרה בבת אחת.

חושבים על הצורה. כמה הברות יש במילה החסרה? איזה חרוז היא מזכירה? זה זכר או נקבה? אלה דברים שלרוב אנחנו זוכרים ויקרבו אותנו לתשובה.

משחזרים את הסיטואציה. איפה שמענו את השם, את המילה או את המידע הזה? על מה דיברנו אז? מי עוד היה שם? הרמזים האלה יעזרו למידע החסר לצוץ מירכתי הזיכרון.

ואיך מפסיקים לאבד דברים?

הפכתם את כל הבית, ואין זכר למשקפיים או למפתחות או לטלפון. למה זה קורה? כי לרוב אנחנו מניחים חפצים בלי משים כאשר אנחנו ממהרים או עושים כמה דברים בבת אחת. אז איך שמים לזה קץ?

מניחים את הדברים במקומות קבועים. למשל, את המפתחות על מתלה למפתחות ליד הדלת, את המשקפיים על מדף מיוחד למשקפי הקריאה, את החשבונות שצריך לשלם - במגירה מיוחדת וכדומה. חפץ שמניחים במקום קבוע ניתן למצוא בקלות.

אומרים בקול איפה הנחנו. חפצים כמו ספרים או מתנה שקנינו חומקים לפעמים מהעין ומהזיכרון גם אם הנחנו אותם במקום בטוח. הוא כל כך בטוח ששכחנו היכן הוא... אחת הדרכים היעילות לזכור את המיקום היא לומר לעצמנו בקול רם עם הנחת החפץ היכן אנחנו מניחים אותו. למשל: "המתנה לרועי נמצאת במדף השני בארון הספרים".

מפזרים רמזים בסביבה. מניחים את הדברים במקום שאי־אפשר לפספס או להתעלם ממנו. למשל, מצמידים את חשבון החשמל במגנטים למקרר או לדלת היציאה.

​רוצים מוח צעיר? תעשו את זה!

לאחר 12 שנות מחקר התברר כי פעילות פשוטה עשויה להאט באופן משמעותי את הירידה הקוגניטיבית, ולשפר מאוד את הזיכרון שלנו. לחצו כאן כדי לגלות
הפעילות שתצעיר לך את המוח

אוי, שכחתי את התור לרופא!

וגם שכחתי לעשות קניות, לקחת תרופות ולהחזיר שיחה לחברה שהתקשרה לפני שעות. איך מפסיקים לפספס ומתחילים לעמוד בזמנים?

משתמשים בעזרי זיכרון חיצוניים כמו שעונים מעוררים, יומנים, פנקסים, טיימרים, טלפונים ניידים או מחשבים. כל אחד מהם הוא ידיד נאמן לזיכרון. בדיוק בשביל זה המציאו יומן שבועי, תזכורות מצלצלות וספרי טלפונים.

מצמידים פעולה עתידית לפעולות סדירות. דרך יעילה לזכור פעולה עתידית היא להצמיד אותה לפעולה אחרת שעושים באופן קבוע, למשל לטלפן לחברה הטובה לפני הצפייה בחדשות של 8 בערב.

לא מחכים לרגע האחרון. צריך לשלם מחר את אגרת הרכב? שימו אותה כבר עכשיו בתיק. נזכרתם בשעון המקולקל ששוכב שבועיים במגירה? תניחו אותו כבר עכשיו על השידה ליד הדלת.

יעל רייכנטל היא פסיכולוגית־גרונטולוגית ומנהלת המרכז לחינוך ולקידום הבריאות במחוז דן-פתח־תקווה בכללית. המדריך מבוסס על הספר "חוכמת הזיכרון המעשי" שכתבו רייכנטל וניצה אייל

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

עד 75% הנחה ברכישת מכשיר שמיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל