פורסם בראשונה: 30.09.2009
עדכון אחרון: 30.09.2009
  • ד"ר דניאל דליות ד"ר דניאל דליות

הגידו כן לזקן (הנוהג)

לקריאה נוחה
רוב המבוגרים נוהגים היטב ולכן ניתן היום לראות יותר ויותר מבוגרים בדרכים. מיעוט מהנהגים המבוגרים עלול לסכן את עצמו ואת הזולת. איך מזהים שינויים גופניים ומנטליים שעלולים לפגוע בנהיגה?

בעולם הנהיגה, יש מקום גם לנהגים זקנים. רוב הזקנים נוהגים היטב ובצורה אחראית. בקרב מיעוט מהנהגים המבוגרים קיימת סכנה להם ולזולתם בשל שיטיון או ירידה תפקודית משמעותית.

הנהיגה היא אחד הסמלים לעצמאות האדם הזקן, והפסקתה נתפשת לעתים כתמרור עצוב בסוף הדרך. לכן, המחשבה הבסיסית היא שיש להשאיר את הנהג הזקן על הכביש כל עוד הוא לא מסוכן לעצמו או לאחרים. 

על בסיס התובנה הזאת, מפעילים בארצות הברית תוכנית מיוחדת בעבור נהגים זקנים, המושתתת על שיתוף פעולה בין ארגון הרופאים האמריקני והמועצה הלאומית לבטיחות בדרכים. התוכנית נועדה לתת לנהג האמריקני הזקן כלים לנהיגה בטוחה, למען יישאר על הכביש. 

האם נהגים זקנים מעורבים יותר בתאונות?

הנהגים הזקנים - שמספרם הולך וגדל - הם בדרך כלל בטיחותיים וזהירים, נוהגים היטב ומודעים לבעיות הבריאות שלהם. המספר המוחלט של תאונות קטלניות קטן יותר בקרב זקנים בהשוואה לצעירים, אך יש לקחת בחשבון שהמרחקים שעושים הזקנים אף הם קטנים יותר. 

עם זאת, גם הזקן העצמאי והצלול לא יכול להימלט משינויים התלויים בגיל שבהחלט עלולים להפריע בנהיגה:

• עלייה בזמן תגובה.

בעיות ראייה שונות.

• ירידה בגמישות. 

הנגים הזקנים הם לא בסיכון גדול יותר לתאונות בהשוואה לנהגים בגילאים אחרים, אך תוצאות התאונה קשות יותר בעבורם, ונהגים מעל 70 חווים פגיעות קשות יותר. 

האם ירידה בכושר הקונטיבי פוגעת ביכולת הנהיגה?

הירידה המנטלית אכן משפיעה על יכולת הנהיגה: עד שלב מסוים במחלת אלצהיימר אין מספר גדול יותר של תאונות, אך משלב זה (שקשה מאוד להצביע עליו במדוייק) הנהיגה פחות טובה ונושאת בחובה פוטנציאל של סכנה גדולה. לכן יש להכיר את גורמי הסיכון לתאונה אצל זקנים, יש לבחון דרכי התערבות ויש להכיר באומץ במקרים בהם חובה לעזוב את ההגה עם כל הצער שבדבר.

חובה שלנהג תהא יכולת מנטלית תקינה. לא פשוט להעריך יכולת מנטלית בהקשר של נהיגה. מבחנים שגרתיים של יכולת מנטלית בדרך כלל אינם מנבאים יכולת וסכנת נהיגה. 

תחומי היכולת המנטלית החשובים ביותר אותם יש לבדוק הם ריכוז ויכולת התמצאות במרחב. 

האם הרופא יכול לקבוע אם הזקן כשיר לנהיגה?

רופא המשפחה עם כל הידע הרפואי שבידיו, אינו האדם הנכון לקבוע כשירות נהיגה. אבל הרופא הוא האדם הנכון להיות בצומת החשוב של קבלת החלטות, בחלק התורם של מידע רפואי, פיזי נפשי וקוגניטיבי. 

רופא המשפחה לא מתאים לקבוע כשירות או אי־כשירות לנהיגה, אולם רופא המשפחה נמצא בעמדה טובה לזהות גורמים תורמים לסכנה שניתן להתייחס אליהם, כמו תרופות שעלולות לפגוע בערנות. הרופא מודע לתפקוד היומיומי של לקוחותיו, לבעיות הבריאות והטיפול בהן. רופא משפחה שנמצא בקשר טוב עם מטופליו, הנו בעמדה טובה לדון בבעיות בריאות שעלולות להשפיע על הנהיגה.

איך הרופא מקבל החלטה?

הרופא לא מקבל את ההחלטה לבדו. אם מגיעה לפתחו של רופא המשפחה שאלת נהיגתו של הלקוח, וא חייב הוא לשאול את הלקוח ואת בני משפחתו, אם אירעו באחרונה תקלות בנהיגה (תאונה, כמעט תאונה, עבירת תנועה, ליקוי בהתמצאות בדרך). 

ליקוי בהתמצאות בדרך הוא לעתים קרובות הסתמנות מוקדמת של ליקוי מנטלי. בעיקר אם האיש נוהג באזור מוכר לו. רופא המשפחה חייב לשאול את הזקן את בני משפחתו הקרובים, אם הם מודעים לנושאי בטיחות. גם המשפחה אינה מוסמכת לקבוע כשירות, ולעתים עלולה בתום לב לסוכך יתר על המידה על בן משפחתם, שנוהג באופן לא בטיחותי.

איזה בעיות רפואיות עלולות לפגוע בכשירות הנהיגה?

אינטואיטיבית ברור לנו, כי מצבי בריאות מסוימים משפיעים על הנהיגה. המצבים שמדליקים אצלנו אור אדום הם דמנציה, בעיות עצבים כבדות כולל אפילפסיה ומחלת פרקינסון, הפרעות בקצב הלב, סוכרת (בעיקר נפילת רמת הסוכר - היפוגליקמיה), בעיות מפרקים קשות, בעיות עיניים, אירועי התעלפות, דום נשימה, והפרעות נפשיות. 

גם תרופות יכולות להשפיע על הנהיגה. יש לדעת אם הנהג הזקן מכיר את מחלותיו ומודע להשפעתן של התרופות שהוא נוטל. חשוב לברר גם כיצד הנהג הזקן רואה את עצמו מבחינה בריאותית. מצב בריאות רע כפי שנתפש על ידי המטופל הוא גורם מנבא חשוב להפסקת נהיגה.

איך התרופות משפיעות על כישורי הנהיגה?

כל תרופה שעובדת על מערכת העצבים המרכזית עלולה להשפיע לרעה על הנהיגה. התרופות העיקריות בהן מדובר הן: 

• תרופות נרקוטיות לכאב.

תרופות נוגדות דיכאון.

• תרופות נוגדות פסיכוזה.

• תרופות להרגעה.

• תרופות לשינה. ​

האם הנהג הזקן צריך לעבור בדיקות ראייה מיוחדות?

ירידה בכושר הראייה היא אחד ממאפייני ההזדקנות ויש מחקרים המראים קשר בין ירידה בראייה לבין תאונות. לכן, חשוב מאוד להעריך את תחומי הראייה הבאים: חדות ראייה ושדה ראייה

​​

איך אפשר לקבוע בוודאות את כישורי הנהיגה?

בארצות הברית ההערכות נעשות בדרך כלל על ידי אנשי מקצוע שעברו הכשרה מיוחדת. ההערכה הזאת מתחילה עם סימולטור בחדר ואם יש צורך עוברים לשטח עצמו - למכונית בכביש. בארץ קיימים מרכזים במספר בתי חולים, אשר עוסקים בבדיקת כשירות נהיגה של זקנים עם מוגבלות, ובמתן סיוע לנהג המוגבל, וכן קיים המרב"ד (המכון רפואי לבטיחות בדרכים) של משרד הבריאות, שעוסק בהערכת כשירות לנהיגה. 

מה עושים כשצריך להפסיק לנהוג?

רוב הנהגים הזקנים מתאימים את נהיגתם לגיל ונוסעים פחות בתנאים קשים. חלקם מפסיקים מרצונם וחלקם נשמעים להמלצת הצוות הרפואי. במחקרים שונים נמצאו הסיבות הבאות כקשורות בהפסקת נהיגה: גיל מתקדם, בריאות מידרדרת, זמינות אמצעי תחבורה אחר באזור המגורים. ירידה מהכביש איננה דבר קל, והיא עלולה לגרור בעקבותיה דיכאון וירידה בפעילות. מודעות לבעיות הללו - הן אצל הזקן והן אצל בני משפחתו - היא השלב הראשון בהתמודדות מול הבעיות הללו והיא הפתח לסיכוי להתגבר עליהן.

ד"ר דניאל דליות הוא רופא גריאטר בכיר במרכז הרפואי הגריאטרי בית רבקה, מקבוצת כללית