פורסם בראשונה: 10.03.2010
עדכון אחרון: 10.03.2010
  • ד"ר דניאל דליות ד"ר דניאל דליות

הקשר בין פעילות גופנית למערכת החיסון

לקריאה נוחה
האם ניתן לשפר את מערכת החיסון על־ידי פעילות גופנית?חוקרי זיקנה מצאו הוכחה (נוספת) ליעילותה של הפעילות האירובית: זקנים שעסקו בפעילות גופנית במשך עשרה חודשים, שלוש פעמים בשבוע, שיפרו את חוסנה של המערכת החיסונית
הקשר בין פעילות גופנית ומערכת החיסון

ספורט הוא עיסוק בריא ואפשר ומומלץ לעסוק בפעילות ספורטיבית בכל גיל ובכפוף למגבלות רפואיות, אם ישנן כאלה. פעילות ספורטיבית, כך טוענים חוקרים, יעילה גם לחיזוק מערכת החיסון ולשיפור מערכת החיסון.

עם ההזדקנות אנו עדים לירידה הדרגתית בתפקוד של מערכות שונות בגוף. מדובר בירידה שמועידה את האדם הזקן לפורענות. הירידה אינה אחידה במערכות השונות מבחינת הקצב ואינה דומה בקרב אנשים שונים באותו גיל. גורמים שונים תורמים לירידה, וגורמים אחרים עשויים להאט את הקצב.

לדוגמה, ריתוק של אדם למיטה תורם להאצת ירידת מאסת השריר, אולם פעילות גופנית המשכית עשויה להאט ירידה זו.

יש פלח באוכלוסיית הזקנים של אנשים שברירים (Frail), בהם יש האצה של ירידה תפקודית במאסת השריר, במערכת החיסונית ובמערכת ההורמונלית. ההאצה הזאת מועידה אותם לפורענות מבחינת תפקוד, תחלואה ותמותה.

מה קורה למערכת החיסונית?

אחת מהמערכות שמשתבשות עם הזקנה, ובמיוחד בקרב מטופלים שברירים (Frail), היא המערכת החיסונית. יש ליקוי בתפקוד תאי הדם שעוסקים בהגנה על הגוף, בתאים של העור והריריות שעוסקים בהגנה מקומית וביצור נוגדנים. כל אלה, ביחד ובנפרד, מועידים את האדם הזקן לזיהומים בכלל ולזיהומים קשים יותר מאשר באדם הצעיר בפרט. לכן, חשוב לפעול לשיפור מערכת החיסון.

האם ניתן להשפיע במשהו על המערכת החיסונית?

לשאלה הזאת - בדבר חיזוק מערכת החיסון - נלוות שאלות נוספות, שכולן מחפשות תשובה לאותה שאלה: האם תרופות שונות יכולות לחזק את המערכת החיסונית? האם תזונה מסוימת יכולה להועיל למערכת החיסונית? האם תוספים שונים, כולל ויטמינים, עוזרים למערכת החיסונית? האם פעילות גופנית יכולה לעזור למערכת החיסונית?
 

ומה התשובה - אפשר לפעול לחיזוק המערכת החיסונית?

ברור לנו ממחקרים, שליקוי תזונתי וחסרים ביסודות שונים עלולים לתרום לחיסוניות לקויה. פחות ברור לנו אם תוספים שונים כגון אלה - בהם מולעטים אנשים שונים - עוזרים למערכת החיסונית. חלילה מלפסול דברים אלה על הסף, אך אין מחקרי איכות חד משמעותיים בנושא, וגם קשה לבצע מחקרים שכאלה, כי כולנו מקבלים במינונים שונים גם את האלמנטים אותם אנו מוסיפים.

ברור לנו, וגם זאת ממחקרים, שחוסר פעילות תורם לירידה חיסונית, וכי אנשים ללא פעילות כלל מועדים לפורענות. אך גם כאן, לא ברור לחלוטין חלקו של חוסר הפעילות, כי לאנשים אלה יש בעיות בריאות נוספות. פחות ברור לנו איזו פעילות גופנית עוזרת למערכת החיסונית.

מהי תרומתם של חיסונים כמו חיסון נגד שפעת?

ראשית ברור לחלוטין, על פי מחקרי ענק שנעשו, כי חיסון גורף לאוכלוסיה הזקנה נגד שפעת מדי שנה בשנה, הוא חשוב ויעיל ברמת הפרט והכלל. רוב מקבלי החיסון אכן מחוסנים בפני השפעת העונתית (לא מדובר בשפעת החזירים). ברמת הכלל, יש פחות הדבקות, התחלואה הכללית פחותה ואם היא קיימת היא קלה יותר. יש כאן עיקרון נפלא האומר, אינך מתחסן אך ורק בעבורך, כי אם גם בעבור הקהילה.

האם החיסון יעיל לכולם?

רוב מקבלי החיסון אכן מחוסנים - אך לא כולם. כדי שהחיסון יעבוד צריכה המערכת החיסונית להגיב בצורה סבירה. הצלחה של חיסון, נמדדת ברמת הנוגדנים שהתפתחה לאחר החיסון, ובמצב התחלואה (האם חלה המחוסן בשפעת? ואם חלה באיזה אופן, מחלה קלה או קשה).

25 אחוזים מבני 70 ומעלה המקבלים חיסון נגד שפעת אינם מפתחים כמות נוגדנים מספקת, בתגובה לחיסון. יש מחקרים שגורסים כי זקנים מאבדים יותר מצעירים את ההגנה שמתווכת על ידי חיסון. הסיבות לתגובה נמוכה לחיסון רבות ובהן: גורמי תזונה, הזדקנות המערכת החיסונית ומחלות רקע.

האם פעילות גופנית מחזקת את המערכת החיסונית?

כנראה שהתשובה לכך חיובית: מחקר מרשים ואיכותי שתואר במאמר בירחון הגריאטריה המוביל JAGS מדצמבר 2009, הראה שיפור ביכולת החיסונית של הגוף תחת פעילות גופנית.

במחקר זה בדקו זקנים שמנהלים אורח חיים לא פעיל ואשר התגובה לחיסון שפעת אצלם אינה טובה מבחינת כמות הנוגדנים. המחקר בדק באם פעילות אירובית משפיעה לטובה על התגובה של הנוגדנים ועל התחלואה.

במחקר השוו תרגול סיבולת לב ריאה בעל עוצמה בינונית לאימון של גמישות ושיווי משקל. הפעילות התבצעה שלושה ימים בשבוע עם עלייה בעוצמה, וכללה הליכה נמרצת, אופני כושר ושימוש במדרגות. התברר, כי המשתתפים במחקר שסיימו עשרה חודשים של פעילות גופנית שהתמקדה בסיבולת לב־ריאה, חוו שיפור בכושר והייתה אצלם עלייה בהגנה מפני שפעת 24 שבועות לאחר החיסון. בקרב אלה שסיימו פעילות שיווי משקל ותרגילי גמישות, לא נצפה שיפור זה.

 מה הסיקו החוקרים?

החוקרים טוענים, כי המחקר מוכיח כי לזקנים שקיבלו חיסון נגד שפעת עם תגובה חיסונית מיידית לא מספקת ואשר היו פעילים משמעותית בתקופת השפעת, הייתה הגנה גדולה יותר מאשר לחבריהם שלא עסקו בפעילות שכזו. 

מחקר זה מצטרף למחקרים אחרים ולתצפיות שמראים כי חוסר פעילות תורם לירידה במערכת החיסונית, ואילו פעילות גופנית וספורט עוזרים למערכת.

המסקנה המתבקשת היא כי למרות שאנו די בערפל מבחינת השאלה הנצחית מה לעשות כדי לזכות בזקנה מוצלחת, יש לנו מפעם לפעם חיזוקים בצורת מחקרי איכות, שתומכים בהמלצות לזקנים  - להמשיך בפעילות משמעותית עד הסוף. בריאות וספורט, אם זה עדיין לא ברור, הולכים יחד.

ד"ר דניאל דליות הוא רופא גריאטר במרכז הרפואי הגריאטרי בית רבקה, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

עד 75% הנחה ברכישת מכשיר שמיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל