פורסם בראשונה: 10.08.2015
עדכון אחרון: 10.08.2015

איזו תנוחת שינה הכי טובה למוח שלך?

לקריאה נוחה
אתם אוהבים לישון על הבטן, על הגב, על הצד - או אולי לשלב? בכל מקרה, חשוב שתדעו: חוקרים אמריקאים טוענים כי הם מצאו את התנוחה הכי יעילה לסילוק של חומרים מזיקים מהמוח, ביניהם כאלו שעלולים לגרום למחלות נוירולוגיות - כולל אלצהיימר
איזו תנוחת שינה הכי טובה למוח שלך?

בקיצור

1.

במשך מספר שנים בדקו חוקרים מארה"ב באיזו תנוחה מתפנה פסולת בצורה הטובה מהמוח של מכרסמים: שכיבה על הצד, על הבטן, או על הגב.

2.

התוצאות הראו כי אלו שישנו על הצד ניקו ב-25% יותר חומרים מזיקים, שהצטברות עודפת שלהם במוח היא סימן היכר של מחלת האלצהיימר.

3.

לפי החוקרים, שינה על הצד היא הפופולרית ביותר גם אצל בני אדם, ובמהלכה אנחנו מנקים את הפסולת שהצטברה במוח בשעות שבהן אנחנו ערים.

כבר גילינו ששינה טובה תורמת לבריאות שלנו בכלל ולמוח שלנו בפרט, אבל האם גם לתנוחה שבה אנחנו ישנים יש משמעות?

לפי מחקר חדש התשובה היא חיובית, ושינה על הצד היא הטובה ביותר כדי לסלק מהמוח שלכם פסולת וכימיקלים מזיקים, שעלולים להוביל למגוון מחלות נוירולוגיות, ביניהן אלצהיימר.

בזמן שישנתם - המוח מתנקה

במשך מספר שנים בדקו חוקרים מאוניברסיטת סטוני ברוק בניו־יורק באיזו תנוחה מתפנה פסולת בצורה הטובה מהמוח של מכרסמים: שכיבה על הצד, שכיבה על הבטן, או שכיבה על הגב.

כדי לבדוק את הנושא, התמקדו החוקרים במעקב אחרי המערכת הגלימפטית (glymphatic pathway), שתפקידה הוא לפנות פסולת וחומרים מזיקים שעלולים לשבש את התפקוד התקין של התאים והרקמות במוח. מדובר בין היתר בכימיקלים רעילים כמו בטא עמילואיד וחלבוני טאו, שהצטברות מוגברת שלהם במוח היא סימן היכר ידוע של מחלת האלצהיימר.

​כמה שעות מומלץ לך לישון בלילה?

מומחי שינה מארה"ב התכנסו וקבעו - הנה התוצאות.

 

כיוון שניקוי המוח מרעלים דורש אנרגיה רבה, מסתבר כי המערכת הגלימפטית פעילה יותר בזמן שינה, ולא כאשר המוח ער ומעבד אינפורמציה. בהסתמך על מידע זה, השתמשו החוקרים ב־MRI כדי לבחון איך המערכת עובדת אצל מכרסמים בזמן שינה.

"התנוחה הכי נפוצה"

התוצאות, שפורסמו בכתב העת The Journal of Neuroscience, הראו כי המכרסמים שישנו על הצד ניקו בטא עמילואיד ב-25% טוב יותר מאשר אלו ששכבו על הבטן או על הגב.

"מעניין ששינה על הצד היא הנפוצה ביותר אצל אנשים ואצל רוב בעלי החיים - אפילו בטבע - ונראה שאימצנו את השינה על הצד כדי לנקות בצורה הטובה ביותר את המוח שלנו מפסולת שמצטברת מהשעות שבהן אנחנו ערים", אמרו החוקרים.

"סוגים רבים של דמנציה נקשרו להפרעות שינה, ביניהן קשיי הירדמות. יש יותר ויותר הכרה בכך שהפרעות שינה עלולות להאיץ אובדן זיכרון במחלת אלצהיימר. הממצא שלנו מספק תובנה חדשה, בכך שהוא מראה כי גם לתנוחת השינה יש חשיבות".

במקביל להתרגשות מהתוצאות, הודו החוקרים כי יש צורך במחקרי המשך גם עם בני אדם.

מספר מחקרים שנערכו בשנה החולפת הראו כי שינה - לא משנה על איזה צד - חיונית למוח שלכם. אחד מהם מצא כי אנשים מבוגרים שדיווחו על בעיות שינה היו בסיכון גבוה פי 1.5 לפתח אלצהיימר.

אגב שינה על הצד, היא מומלצת גם להתמודדות עם נחירות ועם תופעה של דום נשימה בשינה.

 

 

מחזרים את הכוח למוח | שירותי בריאות כלליתמחזרים את הכוח למוח | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/your_health/elders/health/Pages/empower_your_brain.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/your_health/elders/health/Pages/empower_your_brain.aspx
איך להתמודד עם אלימות של חולי אלצהיימר | שירותי בריאות כלליתאיך להתמודד עם אלימות של חולי אלצהיימר | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/your_health/elders/health/Pages/coping_with_the_behaviour_of_alzheimer_patients.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/your_health/elders/health/Pages/coping_with_the_behaviour_of_alzheimer_patients.aspx
פעילות גופנית עושה את המוח צעיר יותר? | שירותי בריאות כלליתפעילות גופנית עושה את המוח צעיר יותר? | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/your_health/elders/health/Pages/exercise_makes_your_brain_10_years_younger.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/your_health/elders/health/Pages/exercise_makes_your_brain_10_years_younger.aspx

אז איך ישנים טוב יותר?

הנה כמה טיפים מתוך הכתבה "ארבע לפנות בוקר לא נרדמת":

•  כשעה לפני השינה כבו את מכשירי הטלוויזיה, את המחשבים ואת כל המכשירים האחרים שמפיצים אור כחול. 

• ברגע שהשעון מורה על שעת צהריים, רצוי להימנע משתיית קפה ומשקאות ומזונות שמכילים קפאין.

קפאין משבש את שלבי השינה, כך שאפילו כמות קטנה שלו, שנמצאת בשוקולד ובקפה נטול קפאין, עלולה להשפיע על המנוחה.

• חשוב להימנע בשעות המאוחרות של הערב מארוחות גדולות ומארוחות שמכילות מזונות כבדים. רצוי לסיים כל ארוחה לפחות שעה לפני השינה.

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית לרפואת משפחה ומנהלת בפורום בריאות המשפחה כאן באתר

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

​חיסון נגד צהבת למבוגרים - לחצו כאן לפרטים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל