פורסם בראשונה: 05.04.2016
עדכון אחרון: 05.04.2016
  • ד"ר דנה פלורנטין ד"ר דנה פלורנטין

רוצים מוח צעיר יותר? תעשו ספורט

לקריאה נוחה
תכניסו את זה לראש: לאחר 12 שנות מחקר בו השתתפו כ־900 גברים ונשים בגילי 50 ומעלה, התברר כי פעילות גופנית עשויה להאט באופן משמעותי את הירידה הקוגניטיבית, ולשפר מאוד את הזיכרון שלנו. נו, למה אתם מחכים? עזבו את הסמארטפון, ועשו את זה - עכשיו!
ספורט מצעיר את המוח בעשר שנים

בקיצור

1.

קשה לקום מהספה? כדאי! במחקר של כ־900 אנשים מתברר שפעילות גופנית יכולה להאט את ההזדקנות של המוח בכ־10 שנים!

2.

המשתתפים נבחנו, בין היתר, על כמות המילים שהם הצליחו לזכור מתוך רשימה, וכמה מהר הם יכלו לבצע משימות פשוטות.

3.

מצטערים, אבל הליכה למכולת לא תעשה את העבודה. מדובר על פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה, כמו ריצה או טניס.

​כולם יודעים שפעילות גופנית חשובה מאוד לבריאות, בין היתר ללב, אבל בואו נודה: אנחנו לא תמיד מצליחים להרים את עצמנו מהכסא או מהספה ולהתחיל להזיע.

אז הנה, יש לנו זריקת מוטיבציה: פעילות גופנית יכולה להאט את ההזדקנות של המוח בלא פחות מ־10 שנים! כך לפי מחקר חדש שפורסם ב"נוירולוגיה" (כתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה). 

גינון לא נחשב, טניס כן

876 אנשים בנות ובני 50 ומעלה - בגיל ממוצע של 71 - נשאלו כמה זמן ובאיזו תדירות הם ביצעו פעילות גופנית בשבועיים שלפני הראיון האישי שנערך להם לטובת המחקר.

​20 דקות ביום - זה כל הסיפור

גם מרדף אחרי פרפרים יכול לעשות את העבודה. טיפים לפעילות גופנית מהנה ויעילה

פעילות גופנית לגיל המבוגר 

90% מהמשתתפים דיווחו כי הם לא ביצעו פעילות גופנית כלל, או פעילות גופנית קלה, כמו הליכה, יוגה וגינון. 10% הנותרים דיווחו על פעילות בעצימות בינונית עד גבוהה, כמו ריצה, טניס, התעמלות או פעילות אירובית.

כשבע שנים לאחר מכן, כל משתתף עבר בדיקת MRI ומספר מבחנים שבדקו את רמות הזיכרון והחשיבה שלו. כעבור חמש שנים נוספות עברו המשתתפים עוד סדרה של מבחני זיכרון וחשיבה.

"שווה ל־10 שנים של הזדקנות"

כאשר השוו החוקרים בין שתי הקבוצות, הם גילו כי הקבוצה שחבריה עשו מעט פעילות גופנית או בכלל לא, הראתה ירידה גדולה יותר בכושר העיבוד והזיכרון האפיזודי לאורך חמש שנים, לעומת הקבוצה השנייה. עורכי המחקר טענו כי ההבדל "היה שווה לעשר שנים או יותר של הזדקנות".

כושר העיבוד -  משך הזמן שלוקח לאדם להשלים משימות - מידרדר במהלך תהליך ההזדקנות הנורמלי. ירידות בזיכרון האפיזודי - היכולת לזכור פרטים מחיי היומיום, כמו רשימת קניות - הם אחד מסימני ההיכר של מחלת האלצהיימר בתחילת דרכה. המשתתפים נבחנו על דברים כמו כמה מילים הם יכלו לזכור מתוך רשימה, וכמה מהר הם יכלו לבצע משימות פשוטות. 

​התכנית למניעת אלצהיימר

פעילות גופנית חשובה, אבל לא רק. למדריך המלא
התוכנית למניעת אלצהיימר

ההבדלים נותרו בעינם גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים אחרים שעשויים להשפיע על בריאות המוח, כמו עישון, צריכת אלכוהול, לחץ דם גבוה, ו־BMI. 

"המחקר הזה ממש מלהיב", אמר ריצ'רד ליפטון, פרופסור לנוירולוגיה שלא היה שותף למחקר, "הוא גורם לי להרגיש ממש טוב שאני על ההליכון ממש עכשיו. הוא מכיל את ההבטחה, את הרמז, את התקווה, שאם אנשים יהיה פעילים יותר זה יגן על המוחות שלהם מפני הזדקנות וירידה קוגניטיבית".

אז קיבלתם עוד הוכחה מדעית שספורט חשוב לבריאות. ולא, הליכה איטית למכולת לא תעשה את העבודה – זו צריכה להיות פעילות שתעלה לכם את הדופק.

בשורה התחתונה: להיות בטטת כורסה זה אולי כיף, אבל מקצר את החיים!

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומשיבה על שאלות הגולשים בפורום בריאות המשפחה כאן באתר כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

​חיסון נגד צהבת למבוגרים - לחצו כאן לפרטים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל