פורסם בראשונה: 13.04.2014
עדכון אחרון: 13.04.2014
  • ד"ר דניאל דליות ד"ר דניאל דליות

צרה ושמה דלדול שרירים

לקריאה נוחה
חולשה, עייפות, קושי בהליכה, איבוד שיווי משקל. כל זה לא נשמע כמו כיף גדול, נכון? אובדן מוגזם של מסת השריר ושל כוח השריר אצל מבוגרים גורם לירידה הדרגתית בתפקוד ובאיכות החיים. ממה נובע דלדול שרירים ומה אפשר לעשות כדי למנוע את הנזק? מדריך
גבר ואישה מרימים משקולות

בקיצור

1.

דלדול שריר הוא מצב של אובדן מסת שריר ושל כוח שריר מעבר לנורמה. מי שסובל מכך חש חולשה וירידה ביכולת ההליכה.

2.

יש להבדיל בין דלדול שרירים לבין ניוון שרירים שהוא תופעת לוואי של כמה מחלות קשות - ALS היא המפורסמת שבהן.

3.

האסטרטגיה למניעת דלדול שרירים כוללת שלושה מרכיבים: חיזוק השרירים, נטילת תוסף של ויטמין D והקפדה על תזונה נכונה.

מה קורה לשרירים במהלך השנים?

עם ההתקדמות בגיל, השרירים שלנו הולכים ומידלדלים. אפילו הזקן הספורטיבי ביותר או מרים המשקולות הזקן (ויש כאלה) אינם יכולים להרים בגיל 80 את המשקל שהרימו בגיל 50.

אבל - וזהו אבל חשוב - יש דלדול שרירים נורמלי לגיל, כפי שיש דלדול עצם נורמלי, וכפי שיש ירידה נורמלית בתפקוד הכליות - ולמעשה בכל מערכות הגוף. הירידה הנורמלית בכל המערכות והרקמות של הגוף אינה פוגעת בתפקוד של הזקן ובאיכות חייו.

לעומת זאת, קיים דלדול שרירים מואץ שגורם לירידה חדה כל־כך במסת השרירים ובכוח השרירים, עד שנפגע התפקוד. לכן ייתכן מצב שבו יש שני בני 85 - האחד נהנה ממסת שרירים ומכוח שרירים שמאפשרים לו תפקוד הולם, ואילו האחר סובל מדלדול שריר משמעותי שפוגע בתפקודו.

מהו תפקיד השרירים?

השרירים הם רקמה חשובה ביותר בגוף האדם, בזכותם אנחנו יכולים לנוע במרחב ולעשות פעולות שונות. השריר גם ממלא תפקיד חשוב בתהליכים פיזיולוגיים שונים כמו חמצון הגוף ופירוק הסוכרים.

בשל חשיבות השרירים, צריך כל אדם לחזק אותם בכל גיל ובכל מצב. חיזוק השריר (הגברת כוח ומסה) נעשה באמצעות התגברות על התנגדות (למשל, עבודה באמצעות משקולות או קפיצים). זוהי פעילות אנאירובית (שאינה מגבירה את צריכת החמצן) בשונה מפעילות אירובית (הליכה, ריצה, ריקוד, רכיבה על אופניים, שחייה) שבה יש צריכה מוגברת של חמצן. אבל כדי לבנות את השרור לא מספיק רק להפעיל אותו, צריך גם לספק לו תזונה הולמת - בעיקר חלבונים.


מהו ההבדל בין דלדול שרירים לניוון שרירים?

כולנו מאבדים מסת שריר וכוח שריר עם השנים, אבל למרות זאת אנחנו ממשיכים לתפקד היטב. דלדול שריר הוא מצב של אובדן מסת שריר ושל כוח שריר מעבר לנורמה, כך שהזקן שסובל מכך חש חולשה, עייפות, ירידה ביכולת ההליכה, חוסר שיווי משקל וירידה בתפקוד.

יש להבדיל בין דלדול שרירים לבין ניוון שרירים שהוא תופעת לוואי של מחלות קשות אחדות, שהמפורסמת שבהן היא ALS. זוהי מחלה עצבית שגורמת לשיתוק הולך ומחריף של כל שרירי הגוף. כיום עדיין אין מרפא למחלה הזאת, למרות שמושקע בה מאמץ מחקרי רב.

דלדול שרירים הוא אחד המרכיבים המרכזיים של תסמונת השבריריות. זוהי תסמונת שגורמת לאדם הזקן להיות חלש, חשוף למחלות ולתמותה ולהתקשות מאוד בתפקוד היום־יומי.

דלדול שרירים הוא תופעה שהולכת ומחריפה מעשור לעשור החל מגיל 65. בקבוצת הגיל 74-65 יש מעט אנשים שסובלים מדלדול שרירים; בקבוצת הגיל 84-75 מספרם רב יותר, ובקבוצת הגיל 94-85 יש שיעור גבוה מאוד של קשישים שסובלים מהבעיה.

מהן ההשלכות של דלדול שרירים?

הזקנים שסובלים מדלדול שרירים הם חלשים ועייפים. קשה להם ללכת, והליכתם לא יציבה. כתוצאה מכך הם מרבים למעוד וליפול ולסבול מכל מה שמתלווה לנפילות: שברים וחבלות ברקמות הרכות. הם גם עלולים לסבול מירידה תפקודית ומתקשים לטפל בעצמם ובמשק הבית.

מהן הסיבות לדלדול שרירים?

הסיבות העיקריות לדלדול שרירים הן הפרשת חומרי דלקת, חוסר פעילות, חוסר בוויטמין D, חוסר בהורמוני מין (אסטרוגן וטסטוסטרון) וחוסר בהורמון הגדילה.

1. הפרשת חומרי דלקת. חומרי הדלקת (ציטוקינים) מופרשים אצל כולם באופן מוגבר עם העלייה בגיל, אך אצל מי שסובלים מדלדול שרירים ההפרשה גדולה בהרבה. מצבי חולי מסוימים תורמים להפרשה המוגברת של חומרי הדלקת, אך לרוב הסיבה להפרשה המוגברת הזאת אינה ברורה.

2. חוסר פעילות הוא גורם נכבד לדלדול השרירים. שכיבה ממושכת במיטה - למשל בגלל מחלה - גורמת לירידה מואצת במאסת השריר ובכוח השריר. גם אתלט אולימפי הסובל משפעת ושוכב במשך שבוע במיטה בלא פעילות יחוש לאחר מכן חולשה ועייפות - בין היתר בגלל אובדן של מסת שריר ושל כוח שריר. קל וחומר שיסבול מכך זקן שמגיע למצב של מחלה שכופה עליו חוסר תנועה. כוח השריר ומסת השריר עלולים לרדת בשיעור של 5% בכל יום של שכיבה.

3. מחסור בוויטמין D. לוויטמין הזה חשיבות רבה בשמירה על מסת עצם וגם בשמירה על חוזק השריר ועל מסת השריר. מחסור בוויטמין D מאיץ דלדול שרירים. מתן ויטמין D עשוי לתרום לחיזוק השרירים.

4. מחסור בהורמון המין טסטוסטרון ובהורמון הגדילה עלולים אף הם לתרום לדלדול השריר. לעומת זאת אם נותנים אותם באופן מלאכותי, עשוי הדבר לתרום לחיזוק השרירים.

5. תרופות שונות, ובהן סטטינים, עלולות להאיץ תהליך של דלדול שרירים. עם זאת, הנזק שגורמים הסטטינים לשרירים אינו קשה (בניגוד למה שפורסם בתקשורת) ובכל מקרה, אם רופא הורה לקחת אותם כדי להוריד את רמת השומנים בדם, אין להימנע מנטילתם בגלל החשש לפגיעה בשריר. גם קורטיזון שניתן לאורך זמן כדי לטפל במחלות שונות עלול להאיץ תהליך של דלדול שרירים.

כיצד מאבחנים דלדול שרירים?

האבחון נעשה באמצעות בדיקת משקל, בדיקה גופנית, בדיקה שנקראת Timed Up and Go (TUG) Test ובדיקות הדמיה.

1. הבדיקה הראשונה לאבחון של דלדול שרירים היא פשוט שקילה. מאחר שמשקל השרירים הוא קרוב ל־50% ממשקל הגוף כולו, הרי שתהליך מואץ של דלדול שרירים בא לרוב לידי ביטוי בירידה מואצת במשקל.

2. בדיקה גופנית מאפשרת להתרשם מהירידה בהיקף הזרועות והירכיים. ירידה בהיקף של האיברים האלה נובעת מדלדול של השרירים.

3. קיימת בדיקה יעילה וקלה - Timed Up and Go (TUG) Test - שאותה יכול לעשות רופא המשפחה במרפאה בלי להיעזר בציוד יקר ומתוחכם. בבדיקה מתבקש המטופל לקום מכיסא, ללכת 3 מטרים ולחזור לשבת בכיסא. כל זאת מהר ככל האפשר - בלי לזנוח את הבטיחות, כמובן. אם המטופל נזקק ליותר מ־10 שניות כדי להשלים את הבדיקה הפשוטה הזאת, מצביע הדבר בדרך כלל על דלדול שרירים.

4. דלדול שרירים ניתן לאבחן גם באמצעות בדיקות הדמיה. הבדיקות המקובלות הן CT של אמצע הירך (שמראה את העובי של רקמת השריר) ובדיקת DEXA (שהיא בדיקת רנטגן שמשמשת בדרך כלל כדי לבדוק את צפיפות העצמות).

כיצד מונעים דלדול שרירים?

האסטרטגיה למניעת דלדול שרירים כוללת שלושה מרכיבים: חיזוק השרירים, נטילת תוסף של ויטמין D והקפדה על תזונה נכונה.

1. חיזוק השרירים. כשממליצים לאדם זקן לעסוק בפעילות גופנית, יש להדגיש בפניו שאין הכוונה רק להליכה, אלא גם לחיזוק שרירים. אולם בעוד שדי קל לומר למטופל הזקן "לך הרבה" בלא שמסתכנים יותר מדי בגרימת נזק אפשרי, הרי שיש לדעת כיצד לחזק שריר של אדם זקן. אי־שמירה על הכללים - למשל הדרכת הקשיש לעשות פעילות נמרצת מדי - בהחלט עלולה לגרום לנזקים. רצוי להפנות כל מטופל זקן לפיזיותרפיה בקהילה ולקבל המלצות מהפיזיותרפיסט לתרגילי התעמלות שיחזקו את השרירים בלי לגרום לנזקים.

2. נטילת תוסף של ויטמין D. לקשישים מומלץ לקחת תוספים של ויטמין D ושל סידן בכמות מספקת כדי לשמור על השרירים ועל העצמות. במערכת הבריאות מתנהל ויכוח אם יש לסרוק את האוכלוסייה כולה כדי למצוא את מי שסובלים ממחסור בוויטמין D - בעיה שנחשבת לשכיחה למדי. עד שהוויכוח הזה יוכרע, אפשר לתת לכל זקן תוסף של ויטמין D כדי למנוע דלדול של השרירים ותוסף של סידן כדי למנוע אוסטאופורוזיס (בריחת סידן, דלדול העצם).

3. תזונה. יש להקפיד על תזונה הולמת, עשירה בחלבון. להרכבת דיאטה לקשיש מומלץ להתייעץ עם מומחה לתזונה.

כיצד מטפלים בדלדול עצם?

אם אובחן דלדול שרירים, יש להפנות את הזקן לפיזיותרפיה שבמסגרתה יעבור תהליך של חיזוק השרירים בעזרת מכשירים, ויקבל המלצות לתרגילים בבית לשימור הכוח. ממחקרים רבים עולה שגם במצבים קשים תורמת הפעילות הזאת לחיזוק השרירים ולשיפור התפקוד.

מתן  תוסף של ויטמין D עשוי לסייע גם במצבים של דלדול שרירים חמור. נוסף על כך יש להעשיר את התזונה. לשם כך ניתן להשתמש בתוספי מזון שמכילים ריכוז גדול של חלבון ושל קלוריות.

מהם הטיפולים השנויים במחלוקת נגד דלדול שרירים?

יש כמה טיפולים שהיעילות שלהם הוכחה, אך תופעות הלוואי שלהם הפכו אותם לשנויים במחלוקת. הכוונה היא למתן סטרואידים אנאבוליים (טסטוסטרון, דהידרואפיאנדרוסטרון, ננדרולון), הורמון גדילה ותרופה מעכבת של האנזים המהפך של אנגיוטנסין (Ace Inhibitor) כמו אנלאפריל וקפטופריל.

מדובר בטיפולים שלכולם יש בסיס מדעי: הם נוסו במחקרים והניבו תוצאות חיוביות, אך לא ברור אם הם יכולים לשפר לבדם את המצב לאורך זמן בלא שנוסיף להם תזונה הולמת ופעילות גופנית. יש להם נקודות חוזקה ונקודות חולשה:

1. הסטרואידים האנאבוליים עלולים לגרום לצרות שונות: שינוי בתפקודי הכבד, שינויים בכלי הדם, עליית בלחץ הדם, פגיעה במערכת המין, סכנה להיווצרות סוגי סרטן שונים, בעיות בקרישת הדם.

2. הורמון הגדילה נבדק במחקרים שונים, ומהם עלה שיעילותו אינה רבה. יש לו גם תופעות לוואי שונות, אך ממעטים להשתמש בו לא בגללן אלא בגלל יעילותו הנמוכה.

3. Ace Inhibitors (מעכב האנזים Ace). מדובר בתרופה לטיפול בלחץ דם גבוה ובאי־ספיקת לב. אם סובלים מהמצבים האלה, אז יש סיבה להשתמש בתרופה ולקוות שתתרום גם לחיזוק השריר. כנראה אין מקום לקחת אותה כשאין לחץ דם גבוה או אי־ספיקת לב.

סיכום

דלדול שרירים הוא צרה צרורה לאדם המזדקן. הוא עלול לגרום לנפילות, לחולשה, לעייפות, לירידה בתפקוד ולירידה באיכות החיים.

קשה לצפות מראש מי יסבול מדלדול שרירים, ולכן כדאי במשך כל החיים להכין את הגוף לקראת הזקנה ולחזק שרירים. יש להקפיד על פעילות גופנית משולבת - אירובית (הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, ריקודים, שחייה וכו') ואנאירובית (חיזוק שרירים מול התנגדות, למשל בעבודה עם משקולות). נוסף על כך יש להקפיד על תזונה עשירה בחלבון לצורך בניית השריר.

אם אובחן אצל קשיש דלדול שרירים, הטיפול המועדף בכך הוא פעילות גופנית הולמת בהדרכה של מומחה בתחום שיקפיד על כך שהפעילות תועיל ולא תזיק. יש להקפיד על תזונה הולמת: עשירה בחלבון ובקלוריות. כמו כן מומלץ לקחת תוסף של ויטמין D.

אשר לטיפולים בסטרואידים אנאבוליים ובהורמון גדילה - לפי הידוע לנו כיום על תועלותיהם ועל נזקיהם, קרוב לוודאי שרצוי להימנע מהם ולהסתפק בפעילות גופנית רצופה ובתזונה ראויה. אלה יתרמו לשיפור המצב גם ללא התרופות האלה שעדיין שנויות במחלוקת.

ד"ר דניאל דליות הוא מומחה ברפואת משפחה ובגריאטריה ומשמש רופא בכיר והאחראי למחלקת יום בבית החולים השיקומי־גריאטרי בית רבקה ויועץ גריאטרי במרפאות כללית בפתח־תקווה. ד"ר דליות מנהל את פורום 65 פלוס באתר כללית

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

​חיסון נגד צהבת למבוגרים - לחצו כאן לפרטים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל