• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום מהיר תשלום מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 04.01.2012
עדכון אחרון: 04.01.2012

מה עושים כשהורה קשיש מאושפז בבית חולים

הורה קשיש שמאושפז בבית חולים דורש תשומת לב מיוחדת מבני משפחתו הקרובים. זו חוויה לא פשוטה להורה, זה אתגר לילדיו. עשרה טיפים שיעזרו לכם לעבור בשלום את התקופה הקשה

אשפוז הורה קשיש

​אשפוז בבית חולים יוצר משבר בכל גיל, אך עלול להיות חריף יותר כאשר מדובר באדם קשיש. האשפוז מערער את סדר היום של בני המשפחה, משבש שגרה וגורם לתחושות עומס, מתח וחרדה. התארגנות יעילה בעת האשפוז יכולה להקל באופן משמעותי על הקשיש ובני משפחתו ולהפחית מתחושת המשבר.

1. גלו ערנות כלפי מצבו הבריאותי של ההורה

בגיל זקנה המצב הבריאותי של ההורה עלול להשתנות באופן פתאומי. קשר יומיומי עם ההורים ומעקב אחר מצבם הבריאותי יפחית את הסיכוי לאשפוז.

2. דאגו לליווי להורה כשהוא מגיע לחדר המיון

כשהקשיש מגיע לחדר מיון, חשוב מאוד שהוא לא יהיה לבד. השתדלו לדאוג לו למלווה - רצוי של בן משפחה. אם ההורה גר בבית אבות, בררו מבעוד מועד מהם נהלי הפינוי לבית החולים והאם ניתן לדאוג ליווי פרטי מהמוסד, אם לא תוכלו להגיע באופן מיידי. חשוב שתדעו שהמיון הצפוף, הבדיקות והשכיבה במיטת בית חולים גורמים לקשיש להופעת מתח ובלבול. נוכחות של בן משפחה מאוד מרגיעה ומקלה על הקשיש להתמודד עם תהליך האבחון.

3. דאגו לנוחות מירבית של הקשיש במיון

בעת השהיה במיון, דאגו לפרטיות ההורה, דאגו לו לשתייה ולארוחה קלה במידת האפשר. הקפידו לשמוא על טמפרטורה מתאימה וודאו שלהורה לא קר. השתדלו לא להעמיס עליו במבקרים במיון, לעיתים זה מוסיף חרדה ומבוכה להורה ועדיף להסתפק במעט בני משפחה קרובים ליד מיטתו.

4. שתפו פעולה עם הצוות הרפואי

ספקו לצוות מידע רפואי רלוונטי שברשותכם. לוו את ההורה לבדיקות ועזרו לו לשתף פעולה עם הצוות. אם יש להורה אפוטרופוס, חשוב ליידע את הצוות הרפואי.

5. לוו את ההורה למחלקת האשפוז

אם ההורה מועבר להמשך אשפוז במחלקה בבית החולים, לוו אותו למחלקה עד כניסתו לחדר והעברתו למיטת המחלקה. רצוי מאוד לחכות עם ההורה עד תום תהליך קבלתו במחלקה על ידי הצוות הרפואי. בדקו בנוכחותו את נהלי המחלקה בנושאי ארוחות, ליווי לשירותים, חלוקת תרופות, שעות ביקור, שעות קבלה אצל האחות האחראית ומנהל המחלקה ושעות ביקור רופאים.בדקו אם יש תעסוקה טיפולית או פעילות במחלקה, שההורה יוכל להצטרף אליה. דאגו לנוחות מקסימלית של ההורה במחלקה.
לפני לכתכם מהמחלקה, השאירו להורה בקבוק שתייה, חומר קריאה מתאים, כיבוד קל במידת המותר, גרביים חמים ונעלי בית.

6. ספקו לו אמצעי תקשורת

בדקו אם הוא רוצה ויכול ליהנות משירותי הטלוויזיה, בדקו אפשרות להשאיר לו חיבור לטלפון או פלאפון לזמן שהותו באשפוז, בדקו איתו את מיקומו של לחצן המצוקה ליד מיטת החולה. ודאו שלצוות המחלקה יש מספרי טלפון זמינים של כמה בני משפחה.

7. אפשרו להורה זמן מנוחה

אם בכוונתכם להישאר ליד מיטת ההורה ולסעוד אותו, אפשרו לו זמן מנוחה, נסו לשמור על השקט, אל תציפו אותו בביקורים המוניים. הציעו להורה מדי פעם שתמתינו בחדר ההמתנה על מנת שינוח בשקט. השהייה במחלקת אשפוז מאוד מתישה וסוחטת אנרגיות בעבורו והוא זקוק למנוחה מרבית כדי שיחלים.

8. שימרו על הכוחות שלכם

אשפוז של הורה עלול להיות ממושך ומתיש, דאגו לחלוקה בין בני המשפחה ותאמו ביניכם את זמני הביקורים, שיקלו להיעזר באחות או מטפלת לשעות הלילה אם החלטתם לא להשאיר את ההורה לבד בלילות. פנו זמן לעצמכם, לבני הזוג שלכם וילדיכם ובקשו את התחשבותם.

9. התכוננו לזמן השחרור בצורה יעילה

שימרו על קשר רציף עם צוות המחלקה, האחות אחראית, רופא המחלקה והעובדת סוציאלית. בקשו הכנה מוקדמת לזמן השחרור, בקשו מהצוות מידע עדכני על מצבו הבריאותי והתפקודי של ההורה בעת השחרור ולגבי הצרכים שיזדקק אליהם, כאשר יגיע הביתה. בדקו אם יש תוכניות להעברה לטיפול במרכזי שיקום, בדקו את זכויותיו של ההורה להחלמה, או נופשון.
בקשו מכתבי שחרור ברורים ומפורטים, המלצות להמשך טיפול והנחיות למי לפנות עם החזרתו של ההורה לקהילה. אם חל שינוי לרעה במצבו הבריאותי או התפקודי של ההורה, ודאו שאכן מצוין כך במכתב הרפואי. ודאו שתוצאות בדיקות ואבחונים שנערכו להורה מצורפים למכתב. אם ההורה חוזר למגוריו בבית אבות, ודאו שבית האבות ערוך לקליטתו במצבו החדש. ודאו שבית האבות יכול למלא את המלצות הצוות הרפואי בעת השחרור.

10. לוו את ההורה חזרה לקהילה

הכינו את הבית לקראת חזרת ההורה לביתו, ודאו שהבית נקי ומאוורר, סדרו מצרכים חיוניים במקרר וכיבוד קל לאורחים שיבואו.פנו עם מכתבי השחרור לרופא המשפחה, שאחראי ליישומם של המלצות צוות בית החולים להורה עם חזרתו לקהילה.צרו קשר עם העבדת הסוציאלית במרפאה וחברו את ההורה לשירותים קהילתיים רלוונטיים. אם ההורה קיבל טיפול בבית במסגרת גמלת סיעוד של ביטוח לאומי, פנו לחברת הסיעוד ובקשו לחדש את הטיפול.עימדו בקשר יומיומי רציף עם ההורה בימים הראשונים עד שתראו שנוצרת תחושת שגרה מחודשת.

מיכל אברהם היא עובדת סוציאלית. הכתבה פורסמה לראשונה באתר האינטרנט משפחה מטפלת