בריאות המשפחה
פורסם בראשונה: 30.08.2017
עדכון אחרון: 30.08.2017
  • פרופסור אשר טל פרופ' אשר טל

מכורים למרתון סדרות? השינה שלכם תסבול

לקריאה נוחה
מכורים למרתונים של משחקי הכס או של בית הקלפים? ממחקר חדש מתברר שצפייה בהרבה פרקים ברצף עלולה להרוס לכם את הלילה וגם את היום שאחרי, גם אם ישנתם מספיק. למה ומה עושים?
מרתון סדרות ושינה

התיישבתם מול הטלוויזיה לראות רק פרק אחד בסדרה החדשה שהמליצו לכם עליה - ואז למיטה. ופרק הפך לשניים, לשלושה, אולי אפילו לעונה שלמה. צפיית בינג', בולמוס צפייה או צפיית רצף (על פי האקדמיה ללשון העברית) היא תופעה די שכיחה בימינו, עידן ה־VOD, ולא מעט נופלים במלכודת הזו. לא נכחיש, מדובר בכיף לא קטן, אבל בעייתי לבריאות.

חוקרים מארה"ב ומבלגיה החליטו להרים את השלט ולבדוק איך המנהג הזה משפיע על איכות השינה שלנו. לצורך המחקר, גויסו 423 משתתפים בני 25-18. הם מילאו שאלונים שבהם דירגו את איכות השינה שלהם, רמת העייפות, רמת נדודי השינה ואת רמת העוררות הקוגניטיבית, בחודש החולף. וכמובן, הם התבקשו לספר על הרגלי צפיית הבינג' שלהם.

​טיפים לשינה טובה

אזהרה: אתם עלולים להירדם בזמן הקריאה
טיפים לשינה טובה

כ־81% מהנשאלים הגדירו את עצמם צופי בינג'.

מתוכם, 

• כ־40% ערכו סשן אחד של צפיית בינג' בחודש שקדם למחקר
• כ־28% - מספר סשנים
• כ־14% - מספר סשנים בשבוע
• כ־12% - פעם בשבוע
• כ־7% - כמעט כל יום

עוד התברר כי מרבית האנשים (71%) לא תכננו צפיית בינג', אלא זה פשוט קרה. נשים דיווחו על יותר סשנים של צפייה, אבל אורך הסשנים אצל גברים היו ארוך בכמעט פי שתיים. סשן ממוצע ארך בממוצע קצת יותר משלוש שעות.

המשתתפים ישנו 7.5 שעות בלילה, לא רע בכלל ואפילו בטווח המומלץ, אבל איכות השינה שלהם לא הייתה להיט. כמעט פי 2 מצופי הבינג' דיווחו על איכות שינה ירודה בהשוואה לאנשים שלא היו צופי בינג'. מניתוח הנתונים התברר כי  ככל שתכיפות צפיית הבינג' גבוהה יותר, כך קיים סיכוי גבוה יותר לאיכות שינה ירודה, לעייפות מוגברת שביום שלמחרת ולנדודי שינה מוגברים.

לעומת זאת, צפייה "רגילה" בטלוויזיה בשעתיים שלפני השינה לא נקשרה לבעיות שינה. החוקרים שיערו כי ההבדלים נובעים מכך שצפיית בינג' גורמת לנו להיות יותר מגורים - לא מינית, אלא קוגניטיבית (מה שנקרא, עוררות קוגניטיבית).

​מה צפייה במסכים עושה לנו?

עדיף שלא תדעו, אבל חשוב שכן
מה צפייה במסכים עושה לנו?

הסדרות האלו כל כך טובות שהן "שואבות" את הצופים, ומשאירות אותם לא רק מרותקים למסך, אלא גם שקועים במחשבות על הפרקים שבהם צפו זה עתה ואלו שיגיעו בהמשך. "זה מאריך את תחילת השינה, או במילים אחרות, מצריך פרק זמן ארוך יותר כדי 'להתקרר' לפני השינה, ובכך משפיע על איכות השינה הכוללת", מסבירה החוקרת ליסה אקלסמנס מאוניברסיטת לובן לתקשורת המונים.

אנחנו לא רוצים להרוס לכם את ההנאה שלפני השינה, בטח אם יש לכם ילדים בבית והם נרדמו, אבל נסו לצמצם קצת את הבינג' הזה. בכל מקרה, את השעה האחרונה שלפני הכניסה למיטה מומלץ להקדיש לפעילויות מרגיעות שיכינו אתכם לשינה.

ואם אתם מאלו שאוהבים בינג', ועדיין נרדמים בקלות וישנים מצוין אחרי כמה פרקים של משחקי הכס או כל סדרה אחרת שאתם אוהבים - הרווחתם. 

המחקר פורסם ב־Journal of Clinical Sleep Medicine

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

 תרופות ללא מרשם בהנחה - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל