בריאות המשפחה
פורסם בראשונה: 16.07.2006
עדכון אחרון: 30.06.2013
  • ד"ר אריה אוקסנברג ד"ר אריה אוקסנברג

למה, בעצם, אנחנו נרדמים על ההגה?

לקריאה נוחה
ברוב המקרים: בגלל שלא ישנו מספיק אתמול בלילה. ולמה לא ישנו מספיק אתמול בלילה? בגלל אורח החיים שלנו. ולמה אי אפשר לעשות משהו בנוגע לזה חוץ מלישון? כי שינה היא כמו אוכל ושתייה. מה זה אומר? או... טוב ששאלת

בקיצור

1.

כי כמעט אף אחד מאיתנו לא ישן מספיק. קצב החיים גורם לנו לוותר על שעות שינה לטובת עיסוקים אחרים, ואנחנו כל הזמן עייפים.

2.

כל אחד זקוק לכמות אחרת של שעות שינה כדי לתפקד כמו שצריך במשך היום, אבל כמעט כולם ישנים פחות מדי. באופן גורף, צעירים במיוחד.

3.

אין פתרונות קסם ושום דבר לא ימנע ממך להירדם על ההגה לאורך זמן, חוץ מהקפדה על מספיק שעות שינה.

​​

הירדמות על ההגה היא תופעה מסוכנת ומדאיגה, במיוחד כשמתברר שחלק לא קטן מהמקרים מתרחשים בגלל מיעוט שעות השינה בלילה, ולא בגלל הפרעת שינה שלא טופלה.

הרבה אנשים שואלים "כמה שעות שינה צריך לישון?". התשובה היא: כמות שעות השינה שמאפשרת לך רמת עירנות טובה ותפקוד תקין במהלך כל שעות היום.

מכאן ברור, שהצרכים הם אישיים ושונים לכל אחת ואחד. יש אנשים באותו גיל שמספיקות להם ארבע-חמש שעות שינה (הם מכונים בשפה המקצועית Short Sleepers) ויש כאלה שעשר שעות שינה אינן מספיקות להם (והם מכונים בשפה המקצועית Long Sleepers).

עם זאת, אם נערוך משאל רחוב מקרי באנשים בני אותו גיל ניווכח שרוב המשיבים זקוקים למספר דומה של שעות שינה, ורק מיעוט יחסי יזדקק למספר קטן יותר או גדול יותר של שעות.​

אז איפה הבעיה?

כמעט בכל הגילאים, רובנו ישנים פחות שעות שינה ממה שנחוץ לנו כדי לתפקד בצורה תקינה.​

אז מה זה אומר?

שרבים מאיתנו נמצאים במצב של חסך שינה כרוני.​

למה זה קורה?

אנו חיים בתקופה שבה כמעט כל הזמן יש סיבה "טובה" לקצר (ולא תמיד בצורה מודעת) את השעות של שנת הלילה. זה התחיל בסוף המאה ה־19 עם התאורה החשמלית, המשיך עם הרדיו והטלוויזיה במאה ה־20 ובפרוס המאה ה־21 הצטרף אליהם האינטרנט. בקיצור, יש לנו מה לעשות!​

ואיך זה משפיע עלינו?

באופן ניכר! זמן השינה התקצר מתשע שעות בממוצע בתחילת המאה עד לשבע שעות בממוצע היום. ויש לא מעט אנשים שישנים שש שעות ופחות באופן קבוע, לא בגלל שזה טוב להם או שזה מספיק להם, אלא בגלל  ש"אין להם זמן". אנחנו פשוט עייפים, כל הזמן.

התחרות האדירה במקומות עבודה ובעסקים היא גורם לא פחות חשוב לצמצום הנוסף בשעות השינה. הביטוי "אין לי זמן" נפוץ יותר ויותר אצל כולנו, והמחיר, הרבה פעמים, בא על חשבון שעות שינה. התופעה הזו נפוצה יותר אצל "טיפוסי ערב" ופחות אצל "טיפוסי בוקר".

על פי נתונים מחקריים של אוניברסיטת צפון קרוליינה בארצות הברית, ב־55 אחוזים מתאונות הדרכים הנגרמות עקב הירדמות על ההגה מעורבים נהגים בני 25 או צעירים יותר.

גם מחקר אוסטרלי גדול שהתפרסם במאי 2013 במגזין Jama Pediatrics מעיד על הקשר בין גיל צעיר לסיכון מוגבר להירדמות על ההגה: במחקר עקבו במשך שנתיים אחרי מעל 19 אלף צעירים בני 17 עד 24. הם התבקשו לדווח כמה שעות ישנו בלילה בימי השבוע ובסופ"שים. במקביל, נאספו דוחות משטרה על תאונות דרכים באותה תקופה. 

 התוצאות הצביעו על כך שלצעירים שישנים שש שעות או פחות בלילה יש סיכוי גבוה יותר פי 1.2%להיות מעורבים בתאונת דרכים מאשר אלו שישנים יותר משש שעות בלילה. הסיכוי גדל ל־1.86% בין השעות 20:00 עד 6:00. ​

​​

יש לזה סיבה?

סביר להניח שכן. מתבגרים זקוקים לשמונה וחצי עד קצת יותר מתשע שעות שינה טובות בכל לילה כדי לתפקד בערנות טובה בשעות היום.

כיוון שבגיל הזה קיימת נטייה פיזיולוגית לדחות את שעות השינה, ברור שרוב בני הגילאים שבהם מדובר נמצאים במצב של חסך שינה חמור.​

זה עד כדי כך גרוע?

כן, כי חסך שינה הוא עניין מצטבר והוא נעשה חמור יותר לקראת סוף השבוע. זו הסיבה לשעות השינה המרובות של חלק לא קטן מבני גילאים אלה בשישי־שבת. לצערנו לא כולם מספיקים "למלא את המצבר" בסוף שבוע.

אם מוסיפים את הבילויים שמתחילים אחרי חצות ומסתיימים בשעות הקטנות של הבוקר (עם כמה משקאות אלכוהוליים בדרך), הנהיגה בחזרה הביתה עם עוד חברים יכולה להיות עסק מאוד קטלני.

זה יכול להיעשות עוד יותר גרוע?

בקלות! מחקרים מעלים, שאצל גברים ובמיוחד אצל גברים צעירים, הסיכוי לבצע תאונת דרכים עולה בצורה ניכרת כאשר נמצאים עוד חברים בני אותו גיל בתוך הרכב.​

אז מה עושים?

ישנים.​

אין דרך אחרת? "רד בול", משהו?...

יש תרופות, משקאות ותוספי מזון שמעוררים את המערכת העצבים המרכזית אך אין ספק שהדרך הנכונה והטובה ביותר היא לישון - ורק לישון.​

למה בעצם?

כי שינה היא כמו רעב או צמא. כשאנחנו רעבים, או צמאים, רק אוכל או שתייה ישקיטו את הצרכים האלה. כשמדובר על שינה, המצב דומה מאוד. רק שינה מאפשרת להתגבר על ישנוניות מוגברת.

נכון, פעילות אקטיבית יכולה לדחות את התופעה הזו זמנית, אבל במצבים פסיביים שונים, הישנוניות משתלטת במהירות. לפעמים, כמו שקורה בנהיגה, הישנוניות עלולה להשתלט כל כך מהר - שלא מרגישים שנרדמים!

הדחף החזק לשינה במצב של חסך שינה גורם לנו להירדם מבלי לשים לב ובלי להיות מודעים לכך.​

אז מה הבעיה, ברגע שאני רק ארגיש שאני או טו טו הולך להירדם, אני עוצר...

זו בדיוק הבעיה!

מחקרים הראו שלזהות בוודאות את הרגע שלפני ההירדמות היא משימה מאוד קשה עד כמעט בלתי-אפשרית. חמור מזה: הרבה אנשים נרדמים לזמנים קצרים בלי שהם בכלל מודעים לכך.​

אז מה עושים?

כדי להתגבר על חסך שינה יש רק דבר אחד נכון שניתן לעשות. לישון - ולישון עוד.

ד"ר אריה אוקסנברג הוא נוירו־פיזיולוג מומחה, העוסק בחקר השינה והמוח. הוא מנהל מעבדת־השינה המסונפת למרכז השיקומי "בית לווינשטיין", מקבוצת שירותי בריאות כללית 

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

 תרופות ללא מרשם בהנחה - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל