פורסם בראשונה: 06.08.2017
עדכון אחרון: 06.08.2017
  • פרופסור אשר טל פרופ' אשר טל

היקף המותנייים גדל? אז לכו לישון!

לקריאה נוחה
אוכלים רגיל אבל הג'ינס מרגיש צמוד יותר? ממחקר רחב היקף עולה כי אנשים שישנו מעט מדי שעות טיפח היקף מותניים גדול יותר מאלו שישנו מספיק. בכמה סנטימטרים יותר? בכמה שעות מדובר? ומהו הדבר המפחיד שעלול לקרות למי שישן יותר מ־9 שעות בלילה? הגיע הזמן לגלות
שעות שינה והמותניים שלך

בקיצור

1.

אנשים שישנו 5.9 שעות בממוצע ללילה טיפחו היקף מותניים הגדול בכשלושה סנטימטרים בממוצע בהשוואה לאלו שישנו 9 שעות בלילה.

2.

שינה מועטה נקשרה גם לרמות נמוכות של כולסטרול "טוב". רמות HDL נמוכות נחשבות לגורם סיכון למחלות לב, במיוחד אצל אנשים צעירים.

3.

אוהבים לישון הרבה? גם זה לא להיט. במחקר בריטי נוסף הגיעו למסקנה כי שינה למשך יותר מ־9 שעות בלילה קשורה להופעה של סיוטים.

היי, כן אתה, זה שנרדם מול המסך בעבודה, או את שמנקרת באמצע הישיבה עם הבוס. אז מה, שוב לא ישנתם מספיק בלילה, אה? כבר הזהרנו בעבר, ממש פה באתר, שלמיעוט שעות שינה עלולות להיות השלכות בריאותיות קשות. ואם זה לא מספיק, מסתבר שאתם גם עלולים להשמין מזה. כן כן.

ממחקר חדש שפורסם במגזין PLOS ONE עולה כי אנשים שישנים מעט בלילה, היקף המותניים שלהם גדול יותר לעומת אלו שנהנו מכמות מספקת של שעות שינה. בכמה יותר? ואילו עוד השלכות לא מלבבות יש למיעוט שעות שינה? הישארו ערים ותגלו.

לא ישנים מספיק? אכלתם אותה!

1,615 אנשים בני 65-19 שהשתתפו במחקר של אוניברסיטת לידס באנגליה, סיפקו מידע על הרגלי השינה והאכילה שלהם. בנוסף, נלקחו מהם מדדים שונים: משקל, היקף המותניים, לחץ הדם, רמות הכולסטרול, רמת הסוכר בדם ותפקוד בלוטת התריס. החוקרים רצו לבדוק האם הייתה השפעה למספר שעות השינה על המדדים האלו.

נתחיל בנתון שהכי מסקרן אתכם במחקר. אנשים שישנו 5.9 שעות בממוצע ללילה טיפחו היקף מותניים גדול בכ־3 סנטימטרים בממוצע בהשוואה לאנשים שישנו 9 שעות בלילה. מעבר לפגיעה במראה החיצוני, מידת המותניים גם עשויה לנבא את הסיכון לסרטן. ממחקר שפורסם השנה ב־British Journal of Cancer עולה כי תוספת של שומן סביב המותניים מגדילה את הסיכון לסרטן.

​המאכלים שאסור להכניס לפה לפני השינה

בתנאי שאתם לא רוצים שיהיה לכם קשה להירדם
המאכלים שהורסים לך את השינה

מה בכלל הקשר בין שינה למשקל? ההנחה הרווחת הייתה כי כאשר אנחנו עייפים כוח הרצון שלנו נחלש ולכן אנחנו מתפתים יותר למאכלים עתירי שומן וסוכר. במחקר מ־2016 נמצא כי אנשים שישנו חמש וחצי שעות או פחות בלילה צרכו בממוצע 385 קלוריות יותר ביום בהשוואה לאלו שישנו 7 שעות או יותר. אבל למרבה ההפתעה, גם של החוקרים, במחקר הנוכחי לא נמצא קשר בין מספר שעות השינה לאיכות המזון שצרכו המשתתפים. או במילים אחרות: זהו המחסור בשעות שינה שגורם לכם להשמין. אחת ההערכות היא שככל שאנחנו ישנים פחות כך אנחנו שורפים פחות קלוריות כשאנחנו ערים. 

שינה מועטה נקשרה גם לרמות נמוכות של כולסטרול "טוב" (HDL). רמות נמוכות של HDL נחשבות לגורם סיכון למחלות לב, במיוחד אצל אנשים צעירים.

הקשר בין אורך השינה לשאר הבעיות הבריאותיות שהוזכרו בכתבה היה ברור פחות. 

ישנים הרבה? איזה סיוט!

אז מה, בעקבות תוצאות המחקר הנ"ל אתם מתכננים להרביץ שינה בסוף השבוע? גם זה לא אידאלי. במחקר בריטי נוסף, הפעם של אוניברסיטת אוקספורד, הגיעו למסקנה כי שינה למשך יותר מ־9 שעות בלילה קשורה להופעה של סיוטים. ההערכות הן כי ככל שאנחנו ישנים יותר כך אנחנו מובילים יותר זמן בשלב ה־REM, שבמהלכו ישנו סיכוי גדול יותר להופעה של חלומות לא נעימים.

REM (הנקראת גם "שנת חלום") הוא שלב בשינה המתרחש אחת ל־90 דקות ומתאפיין בתנועות מהירות של העיניים, בפעילות ערה של המוח ובירידה בטונוס השרירים בגוף עד לרמה של שיתוק. השלב של שנת החלום מאופיין בדופק ובנשימה לא סדירים - ביטוי לפעילות הערה של המוח. כיוון ששנת ה־REM מתרחשת במיוחד לקראת סוף שנת הלילה, יש יותר סיוטים דווקא לקראת הבוקר.

​טיפים לשינה טובה

יש סיכוי טוב שתירדמו תוך כדי קריאת הכתבה
טיפים לשינה טובה


 פרופ' אשר טל הוא יועץ לרפואת שינה במחוז דרום של כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

 תרופות ללא מרשם בהנחה - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל