פורסם בראשונה: 15.03.2016
עדכון אחרון: 15.03.2016

עבודה שבריאה ללב - יש דבר כזה?

לקריאה נוחה
כבר כתבנו פה על העבודות שלא בריאות לכם וגם על כמות השעות שלא מומלץ לעבוד. עכשיו אנחנו מציגים את העבודות שיעשו טוב ללב ולבריאות שלכם (וגם אלו שלא), בעיקר אם אתם בני 45 ומעלה. אז, באילו מקצועות מדובר ולמי שולחים קורות חיים?
איזו עבודה הכי בריאה ללב שלך?

בקיצור

1.

מחקר חדש מצא קשר בין התפקיד שעושים אנשים בני 45 ומעלה לבין הסיכון שלהם ללקות במחלות לב ובשבץ.

2.

מהמחקר עולה שהכי מומלץ לעבוד במקצועות הניהול, הרפואה או בכל עבודה "מקצועית" שהיא.

3.

הכי פחות מומלץ לעבוד בתפקידים של שירות ומכירה, מקצועות הקשורים לשירות אישי של אנשים או במשטרה ובכיבוי אש.

​בני כמה אתם ובמה אתם עובדים? מנהלים או עובדים זוטרים? אתם עובדים במקצוע שלכם או בעבודה זמנית? סליחה על כל השאלות, אנחנו באמת לא רוצים לחטט, אנחנו פשוט דואגים לבריאות שלכם. כבר כתבנו פה לא פעם שלשעות העבודה ולסוג העבודה יש השפעה על המצב הגופני והבריאותי, ומחקר חדש מצא שאתם - בני 45 ומעלה - צריכים לקחת בחשבון שלעיסוק שלכם יש השפעה ישירה על הסיכון ללקות במחלות לב ובשבץ.

לפי המחקר, שהוצג השנה בכנס של ארגון הלב האמריקאי לסגנון חיים ולאפידמולוגיה, העבודות שהכי מומלץ להתרחק מהן (אם אתם רוצים להכיר גם את הנינים...) הן עבודות לא מקצועיות או לא ניהוליות, או עבודות שקשורות לשירות ולמכירות. כן כן, קראתם נכון, גם אי אפשר להיות מנהלים גדולים בגלל הסטרס שמתלווה לתפקיד, ועכשיו מתברר שגם להיות עובד זוטר זאת לא מציאה גדולה בהיבט הרפואי.

אז במה כדאי לעבוד? החוקרים הבינו שעם מסר שלילי שאומר רק כמה העבודה הזאת מסוכנת וכמה העבודה האחרת לא בריאה, הם לא יצליחו להגיע אל האנשים והחליטו להציע לצד הרשימה השחורה גם רשימה לבנה אם תרצו של מקצועות מומלצים. נתחיל בחדשות הרעות:

מהם המקצועות שהכי מסוכנים ללב?

1. משטרה וכיבוי אש
2. מקצועות הקשורים לשירות כמו: הכנת אוכל, בנייה ותחזוק קרקעות, ניקיון ומקצועות שעוסקים בשירות אישי של אנשים כמו - עיצוב שיער ואיפור, טיפול בחיות, אספקת שירותי הלוויות ועוד
3. מכירות, שירות ותמיכה אדמיניסטרטיבית

ומהם המקצועות שדווקא הכי כדאי לעבוד בהם?

1. ניהול ועיסוק בעבודה מקצועית
2. מקצועות הרפואה: רופאים או אחיות
3. מקצועות האומנות, הבידור, הספורט והתקשורת

​חושבים שאתם יודעים הכל על הלב שלכם?

יש לנו כמה עובדות שיפתיעו אתכם!

23 עובדות שלא ידעתם על הלב שלכם

איך נערך המחקר?

החוקרים בדקו 5,566 עובדים ועובדות בני 45 ומעלה ללא היסטוריה של מחלות לב או שבץ. הם ניסו למצוא אצל המשתתפים 7 גורמי סיכון שעלולים להשפיע על הסיכוי שלהם ללקות במחלות כמו שבץ, מחלות כליה ומחלות לב. גורמי הסיכון היו: לחץ דם, BMI, רמת כולסטרול כללית, רמת סוכר בדם, עישון, תזונה ופעילות גופנית.

המשתתפים קיבלו ציונים שנעו על הסקאלה בין: בריאות אידיאלית בקצה האחד, בינונית באמצע ולקויה בקצה האחר. איך יכלו הנבדקים להגיע לציונים אידיאליים? האמת שזה לא היה כל־כך פשוט: העובדים קיבלו ציונים שכאלה אם לחץ הדם שלהם עמד על 120/80, רמת הכולסטרול הכללי שלהם היתה מתחת ל־200 ו/או הסוכר בדם שלהם היה מתחת ל־100 בצום או מתחת ל־140 ללא צום. כל אלה היו צריכים להתקיים ללא שימוש בתרופות כמובן. בנוסף, הם היו צריכים לא לעשן, להיות בעלי BMI הנמוך מ־25 ולעסוק בפעילות גופנית מאומצת לפחות 4 פעמים בשבוע, כולל בעבודה.

לא מעשנים, אבל ממש לא יותר בריאים

על אף שיותר מ־88% מהם לא עישנו ול־78% מהם היו רמות אידיאליות של סוכר בדם, פחות ממחצית מהם (41% ליתר דיוק) נהנו מבריאות לב וכלי דם אידיאלית. איך זה יכול להיות בעצם? התשובה נעוצה בשאר גורמי הסיכון שמפורטים למעלה, וככה זה נראה בכל תחום עיסוק:

עבודות שינוע והובלה: התחום הזה כלל את אחוז המעשנים הגבוה ביותר מכל שאר המקצועות שהשתתפו במחקר: 22% מעשנים.

עבודות משרד, מכירות ותמיכה אדמניסטרטיבית: ל־68% מהעובדים בתחומים אלה היו הרגלי אכילה לקויים, ול־69% מעובדי המכירות לא היתה רמת כולסטרול אידיאלית, 82% מעובדי התמיכה המשרדית והאדמינסרטיבית לא קיבלו ציונים אידיאליים בתחום הפעילות הגופנית.

עובדי תעשיית האוכל וההגשה: קבוצת העובדים הזאת קיבלה את הציון הנמוך ביותר בכל מה שקשור להרגלי אכילה. ל־79% מהם היתה תזונה והרגלי דיאטה לקויים.

​יושבים הרבה בעבודה?

מה כל־כך מסוכן בישיבה ממושכת ולמה הגיע הזמן שתקומו?

יושבים הרבה? לקום, ועכשיו! 

עובדים בתעשיית הביטחון: 90% מהשוטרים ומלוחמי האש היו בעלי סבירות גבוהה יותר לעודף משקל או להשמנת יתר חולנית (כנראה שהמיתוס על הדונאטים והשוטרים שאנחנו רואים בכל סדרה או סרט אמריקאי הוא נכון), ל־77% מהם לא היו רמות כולטסרול אידיאליות ו־35% מהם סבלו מלחץ דם גבוה.

עובדי הנהלה או עובדים בעבודות מקצועיות: בגדול, מי שעבד בתחומים הללו נהנה מבריאות לב וכלי דם טובה יותר מאשר העובדים בכל שאר המקצועות שנבדקו במחקר. לשליש מהם היה BMI אידיאלי, שלושה עובדים מכל ארבעה עשו פעילות גופנית ברמה מתונה ומעלה, ורק 6% מהם עישנו. יחד עם זאת, 72% מעובדי הצווארון הלבן שעבדו במקצועות העסקים והפיננסים סבלו מהרגלי תזונה לקויים.

ככל שהציונים של גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם נמוכים יותר, כך קל יותר לנבא את המחלות העתידיות של המשתתפים כולל מוות מוקדם, מחלות לב, מחלות כליה ושבץ, אמרה דוקטור (Sc.D) קאפט לסיל מקדונלדס, החוקרת הראשית של המחקר.

סטרס פוגע בתזונה
במחקר נמצא גם כי העובדים המבוגרים התקשו להגיע לציונים אידיאליים בכל מה שקשור לתחום התזונה. למה? בעיקר בגלל שעות עבודה לא גמישות, או דרישות בעייתיות במקום העבודה שהקשו על העובדים למצוא זמן להתעמל או לקנות לעצמם מוצרים ולהכין ארוחות בריאות. גם הלחץ בעבודה עלול להביא את העובדים למצוא פתרונות תזונתיים שפחות בריאים להם, אמרה מקדונלדס.

ולא מדובר רק במי שמועסקים בעבודות שנחשבות למזיקות, אלא גם במי שעובדים בעבודות "כדאיות" על־פי המחקר, לדוגמא רופאים. דווקא הרופאים שעובדים תחת עומס כבד והרבה סטרס מוצאים פחות זמן לדאוג לעצמם ולהשקיע בבריאות שלהם ולכן סובלים הרבה פעמים מתופעות של השמנת יתר, העלולות להגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ועוד.

אז, מה כדאי שתאכלו בעבודה?​

התזונאית שלנו באה לעזרה!

 

מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשמור על בריאות הלב שלכם?

"קודם כל לעשות את זה לאט לאט, צעד אחר צעד ולא להיבהל או להתייאש. אפשר למשל לנצל את הפסקת הצהריים להליכה קצרה ולא לעבוד בזמן האוכל, בנוסף, אפשר גם להחנות את הרכב קצת רחוק יותר ואז לעשות הליכה לרכב ולעלות במדרגות במקום להשתמש במעלית. לאורך זמן, הצעדים הקטנים האלה מצטברים לבריאות משופרת" אומרת מקדונלדס.

ומה עוד אפשר לעשות?

עובדים מול המחשב? מומלץ כל חצי שעה לקום ולהתהלך קצת במשרד. (כמה זמן? 2 דקות זה יופי)
- אל תיכנעו לנשנושים! אם מקום העבודה מספק נשנושים ועוגיות מומלץ להביא חטיפי ירקות מהבית ולאכול אותם במקום. גם יותר מרזה וגם יותר בריא.
- שימו לב למה שאתם שותים - אם מקום העבודה מחלק שתייה קלה מומלץ מאד לא להתפתות ולשתות רק מים. כן, אולי זה קצת קשה בהתחלה, אבל אחר כך מתרגלים.
- ניתן להסתובב עם סופר צעדים במהלך יום העבודה, זה מעודד אותנו להיות פעילים יותר.
- סיימתם לעבוד? איזה כיף! זה הזמן לעצור בחדר כושר לפני שמגיעים הביתה (כי אחרי שכבר חוזרים הרבה יותר קשה לצאת...)

ד"ר אשרף חמדאן הוא קרדיולוג בכיר ואחראי לתחום של דימות הלב בבית החולים בילינסון מקבוצת כללית

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומנהלת את פורום בריאות המשפחה של אתר כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

​סיוע בהחלמה לאחר אירוע לב

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל