פורסם בראשונה: 26.08.2012
עדכון אחרון: 26.08.2012
  • מיכל פיפרנו מיכל פיפרנו

רוצים שינוי? קחו קואצ'ינג ללב

לקריאה נוחה
שיניתם התנהגות ונשארתם עם הגישה? זה כמו מערכת הפעלה ישנה עם אפליקציה חדשה. איך מחליפים באמת את הדיסק? לפני ש"עוברים לחיות בריא", כדאי ללמוד להשתנות
בחורה עם עט ופנקס מחייכת

קיבלתם החלטה לשנה החדשה: לחיות בריא יותר. קודם כל, סחטיין! אבל מה עכשיו? איך הופכים שלוש מילים על פתק (או צג) לדרך חיים חדשה?   

קואצ'ינג - חצי עולם התנסה בזה, החצי השני מדבר על זה. אחת ולתמיד, מה זה? 
Coaching - אימון, בעברית - הוא תהליך שמוביל אנשים לשינוי, לצמיחה ולהתפתחות; תהליך שאמור להביא אותנו לתוצאות חדשות, טובות יותר, שונות מאלו שהשגנו עד כה.

למה זה טוב, בעצם?  

כי המשקל שלנו מעיק עלינו; כי היחסים שלנו אינם מספקים; כי הבריאות שלנו בסכנה. כי הגענו למסקנה שהתוצאות שאנחנו משיגים אינן מספקות, אנחנו לא מרוצים מהמצב הקיים - ורוצים לשנות התנהגות: לאכול אחרת, לצאת לצעדות, להפסיק לעשן וכדומה.

אז למה זה כל כך קשה?

בעיקר כי אנחנו מנסים לשנות את ההתנהגות, מבלי לשנות את התפישה שעמדה בבסיסה. זה כמו להתקין אפליקציה חדשה על מערכת הפעלה ישנה. במקרה כזה, ההתנהגות החדשה אינה טבעית לנו; היא מאלצת אותנו לצאת מ"אזורי הנוחות" הידועים והמוכרים שלהם התרגלנו. זה קשה ליישום ודורש מאמץ יומיומי, במטרה לשמר את השינוי ולהפוך אותו להרגל חדש.

כשאנו מעוניינים לבצע שינוי בתחום כלשהו בחיינו, במיוחד כשמדובר בשינוי הרגלים שאימצנו במהלך השנים, נדרש תהליך. הרצון לקצר את התהליך כדי לראות תוצאות מיידיות הוא בדיוק הסיבה שבגללה אנו מתקשים בביצוע השינוי.

איך תהליך שינוי "נכון" אמור להיראות?

"מעגל השינוי", תיאוריה שפותחה על־ידי פרוצ'סקה ודיקלמנטה (1982), מדגים את התהליך שעל האדם לעבור בדרך לשינוי קבוע. המעגל מונה מספר שלבים:

1. קדם הרהור - האדם עדיין לא מודע לצורך בשינוי. הוא חושב למשל שממילא מקור הבעיה הוא גנטי בעיקרו.

2. הרהור - נוצרת הכרה ראשונית במצב הקיים ובצורך בשינוי.

3. החלטה - קיימת הכרה ברצון להשתנות. ההחלטה כשלעצמה אינה מבטיחה שינוי: אנשים מחליטים, אך דוחים את הביצוע למחר, ל"אחרי החגים".

4. פעולה - מתבצעות פעולות מעשיות להשגת התוצאה הרצויה. לדוגמה: אכילה מבוקרת, פעילות גופנית וביקור בקבוצת תמיכה.

5. שימור - לומדים לייצב את ההישגים ולהפוך את התנהגויות החדשות להרגלים.

6. שינוי קבוע / נפילה - נפילה מהווה חלק נורמלי במעגל השינוי ואינה מעידה על כשלון. צריך לדעת איך ליפול, ואלו כלים יסייעו לנו לקום ולהמשיך הלאה.

תכל'ס, מה עושים בקואצ'ינג?

בתהליך האימון מנסים להעלות את רמת המודעות לתפישות המכוונות את ההתנהגות; לעצב תפישה חלופית; ולקבוע פעולות מעשיות, המתרגמות את התפישה החדשה להתנהגויות ומשם - לתוצאות רצויות. התהליך כולל:

1. הגדרת מטרות ויעדים - תיאור המצב הרצוי

2. בחינת תפישות קיימות והתנהגויות שכיחות הנגזרות מהן - תיאור המצב הקיים

3. עיצוב תפישה חלופית והטבעתה במודעות

4. קביעת פעולות לביצוע

5. מעקב ובקרה אחר ביצוע הפעילויות

6. חגיגת הצלחות והפקת לקחים מכישלונות

7. יצירת התחייבות מחדש

8. בחינת תוצאות ובניית תכנית לשימורן

יש כלים, גלגלי עזר, משהו?

בטח:
1. עבודה עם מאמן מקצועי

2. קביעת יעדים ברורים הניתנים למדידה ורישומם במקום בולט (התחייבות)

3. בניית "לוח תוצאות" שקוף ונגיש למעקב אחר התקדמות בתהליך ובתוצאות

4. קביעת תכנית יומית, לדוגמה: מהם שלושת הדברים החשובים ביותר שאעשה היום?

(1)  כדי שהתזונה שלי תהיה טובה יותר _______
(2) כדי שהכושר שלי יהיה טוב יותר __________
(3) כדי שהבריאות שלי תהיה טובה יותר _______

מיכל פיפרנו היא יועצת ארגונית המתמחה בתהליכי שינוי

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל