פורסם בראשונה: 23.07.2008
עדכון אחרון: 07.08.2013
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

צחוק בצד: איך הצחוק מפחית יתר לחץ דם ומוריד לחץ

לקריאה נוחה
מחקר שבוצע בקרב אנשי IT לחוצים במיוחד מספק ממצאים חדשים ודי מרשימים: צחוק משפר את תמונת לחץ הדם בצורה מדידה ומפחית סטרס

בקיצור

1.

גם אם תצחקי בכוח, ובאופן קצת מאולץ, עם הזמן ההשפעה של הצחוק תהיה טובה להרגשה שלך, ולבריאות.

2.

צחוק בשילוב עם יוגה עשוי להפחית את לחץ הדם ורמות ההורמון שגורם ללחץ בגוף.

3.

צחוק של כמה שניות לא מספיק, את צריכה לדאוג לצחוק ארוך, ולרוב זה בא ביותר קלות בתרגול בקבוצה. ההשפעה ההדדית תעזור לך לצחוק יותר, הרבה יותר

צחוק - בשילוב עם יוגה, נשימות עדינות ומתיחות - עשוי להפחית משמעותית את לחץ הדם ואת רמות ההורמון קורטיזול, המחולל את תופעות הדחק (בעברית: "עקה" או לחץ נפשי. באנגלית: Stress).

הפעילות המיטיבה של הצחוק בשילוב נשימות יוגה צחוק מגבירה את העברת החמצן למוח ובכך מעוררת שינויים ביולוגיים ופיזיולוגיים משמעותיים, כמו הפחתה מדידה בלחץ הדם וכן ברמה המדידה בדם של הורמון הדחק קורטיזול (Cortisol).

הגורו הגדול של היוגה צחוק (Hasya Yoga), ד"ר מדאן קטארייה, רופא הודי החי במומבאי, הציג במהלך הכנס השנתי של החברה האמריקנית ליתר לחץ דם, שהתקיים ב־2008 בניו־אורלינס, ארצות־הברית, תוצאות מחקר שבדק את השפעת הצחוק ויוגה צחוק על לחץ הדם (ראו טבלה).

החוקרים בדקו 200 נשים וגברים שעובדים תעשיית המידע והטכנולוגיה ההודית, העובדים מדי יום ברמה גבוהה של לחץ הנובע מדרישות התפקיד.

במשך שלושה שבועות נטלו הנבדקים חלק בסדנה בת שבעה מפגשים בני 20 דקות עד חצי שעה, שבמהלכה תרגלו צחוק במשך 45 שניות עד דקה, עברו לפרצי־צחוק ולאחר מכן נשמו נשימות עמוקות וביצעו מתיחות עדינות בהדרכת מורים ליוגה צחוק.

התוצאות: המשתתפים בסדנה הורידו את לחץ הדם הסיסטולי שלהם ביותר משישה מיליליטר כספית. מדובר בשינוי משמעותי בפני עצמו והוא ניכר גם בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא צחקה. לחץ הדם הדיאסטולי פחת גם הוא באופן משמעותי. רמות הקורטיזול, הורמון המשתחרר במצבים של מתח ולחץ, פחתו בקבוצת הצוחקים ונרשם גם שיפור ברמות הלחץ והמתח, כפי שהוכח בעזרת שאלונים מקובלים.

"כדי שהצחוק יגרום לשינויים פיזיולוגיים וביוכימיים, הוא צריך להיות מכל הלב, מהבטן", אמר ד"ר קטארייה בהרצאתו, "הצחוק גם צריך להיות ממושך. צחוק רגיל שנמשך מספר שניות בלבד, לא יעשה את העבודה".

הרעיון לפעילות המשולבת, יוגה וצחוק, נולד במוחו של קטארייה ב-1995. בשנה זו הקים במומבאי את קבוצת היוגה צחוק הראשונה שלו, שבה היו חמישה משתתפים בלבד. היום כבר קיימים יותר מ-6,000 מועדוני צחוק ביותר מ-60 ארצות, והתנועה גם התמסחרה מאוד. אבל זה לא אומר שלא שווה לצחוק על זה... "תכלית המחקר הנוכחי", אמר קטארייה בכינוס, "היתה אחת: להראות שיש תועלת בריאותית אמיתית בפעילות הפשוטה הזאת".

​​

לדבריו, ביוגה צחוק "לא צריך בדיחות, הומור או קומדיה. אפילו לא צריך להיות מאושרים. מה שאנחנו עושים הוא לצחוק בקבוצה ולגרום לצחוק, כשיטה, לתרגל את הגוף. כשאנחנו יוצרים קשר עין עם אחרים, הצחוק הזה הופך אמיתי ומידבק, הצחוק המלאכותי הופך אמיתי - ולכן הוא טוב לנפש ולגוף". המוטו של יוגה צחוק: Fake it, fake it, until you make it.

בסקס, הדרך הזאת לא מומלצת, אבל ביוגה צחוק מסתבר שזו הדרך להתחיל.

לא פשוט לנהל מחקר מדעי מקובל בנושא צחוק. הסיבה לכך פשוטה: צחוק הוא תופעה ספונטנית שקשה לשחזרה בתנאי מעבדה. ההומור הוא חוש מטפיזי, לא רציונלי. 

דוגמה בולטת הן בדיחות. בשבריר השנייה שבה תופסים את הבדיחה, חוֹוים רגע של הארה. אם שומעים שוב את הבדיחה כעבור כמה דקות, היא כבר לא מצחיקה. ואם מסבירים לנו אותה באמצעות הסבר אינטלקטואלי - כבר ממש מדובר באסון. את הצחוק המשחרר אנחנו יכולים לחווֹת רק בהבנה אינטואיטיבית של מהות הבדיחה.

שם המאמר המלא:

Kataria M, et al "The effects of Hearty Extended Unconditional (HEU) laughter using yoga laughter techniques on physiological, psychological, and immunological parameters in the workplace: A randomized controlled trial" HRS Meeting 2008; Abstract P-129.

ד"ר שמואל גבעון הוא רופא משפחה בקבוצת כללית, מומחה ברפואת המשפחה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל