פורסם בראשונה: 22.05.2013
עדכון אחרון: 19.04.2016
  • פרופסור אשר טל פרופ' אשר טל

איך לישון טוב בטיסה?

לקריאה נוחה
יש אנשים שמצליחים לישון כמו תינוק - לא משנה איפה ישימו אותם. ויש את אלו שקשה להם, בטח בזמן טיסה. למומחה שלנו לשינה יש 13 טיפים בשבילכם
איך לישון טוב בטיסה

בקיצור

1.

להרבה מאוד אנשים קשה להירדם במיטה ועל אחת כמה וכמה במושב במטוס עם כל הרעש מסביב. אתם מאלו? המדריך בשבילכם!

2.

מה לשתות? קפה רק יעורר אתכם, אלכוהול יקטע לכם את רצף השינה. תמתינו איתם לאחרי השינה. עד אז? שתו מים.

3.

לקראת טיסות ארוכות ניתן ליטול מלטונין - הורמון שמעודד שינה. צריך להתחיל לקחת אותו שבוע לפני מועד הטיסה שלכם.

כמעט כולם אוהבים לעלות על מטוס ולנסוע ליעדים חדשים ומסקרנים. מהרגע שאנחנו נכנסים לשדה התעופה, ההתרגשות ממלאת אותנו, ואנחנו כבר באווירת חו"ל. הכיף בדרך כלל נגמר כשאנחנו מנסים לעצום עיניים ולהירגע - ופשוט לא מצליחים.

יש אנשים שמצליחים להירדם ברגע שהמטוס ממריא, ביום וגם בלילה. זה נכון בדרך כלל לגבי צעירים או אנשים שהתברכו ביכולת להירדם בכל מצב (באוטובוס, מול הטלוויזיה וגם במושבים של מחלקת התיירים). אבל להרבה מאוד אנשים קשה להירדם גם במיטה ועל אחת כמה וכמה במושב במטוס עם כל הרעש מסביב.

אם גם אתם לא מצליחים לישון בטיסות - ובהנחה שלא מתקינים בעבורכם מיטה במטוס - הכתבה הזו בשבילכם.

13 טיפים שיעזרו לכם לישון

1. כדאי מאוד להגיע למטוס בבגדים נוחים. ג'ינס הדוק או סוודר צמר מגרד יפריעו לכם לישון.

2. מטוסים הם מקום קר בדרך־כלל, ולכן כדאי מאוד להצטייד מראש בבגד חם או שמיכה עבה מספיק למקרה הצורך. השמיכות המחולקות בטיסות לא תמיד מחממות.

3. חילצו נעליים לפני השינה.

4. התארגנו מראש והביאו כרית מתנפחת לטיסה. מסעד הראש במושבי המטוסים לא נועד לשינה נוחה.

5. הצטיידו באטמים לאוזניים. למה לקחת את הסיכון שתשבו באזור של תינוק בוכה או אולי כלב נובח?   

6. הצטיידו בכיסוי עיניים ליצירת אווירה שקטה וחשוכה. האורות ממסכי הטלוויזיה, ממנורות הקריאה או מהחלונות - כולם יכולים להציק ולהרוס לכם את חוויית השינה.

7. כדאי להגיע למועד השינה לא על בטן מלאה, אבל גם לא רעבים. קחו חטיף, שתו מים ובקרו בשירותים כדי לרוקן את השתן מהשלפוחית.

הסכנות הבריאותיות שמחכות לך במטוס

אנחנו יודעים איך תוכלו להתמודד איתן
סכנות בריאותיות בזמן טיסה

8. האלכוהול שנמכר במטוסים אומנם גורם לתחושת נמנום נעימה, אבל הוא קוטע את רצף השינה. לכן, אם אתם רוצים לישון, כדאי מאוד שתימנעו משתיית משקאות אלכוהוליים.

9. קפאין הוא חומר מעורר שעלול להפריע לכם להירדם ולישון היטב, לכן שמרו על איפוק ושתו את הקפה שלכם אחרי שתתעוררו מהשינה. בינתיים הסתפקו במים.

10. לפני שאתם מתארגנים לשינה - נסו להירגע והרפו את מחשבותיכם. אתם יכולים להיעזר, לדוגמה, במדיטציה, בדמיון מודרך או במוזיקה שקטה ומרגיעה.

11. לקראת טיסות ארוכות ניתן ליטול מלטונין. זהו הורמון שמעודד שינה הנמכר בארץ תחת השם הגנרי סירקדין ומאושר לשיווק לבני 55 ומעלה הלוקים בנדודי שינה ראשוניים (כאלו שלא זוהתה סיבה ברורה לנדודי השינה שלהם) המאופיינים באיכות שינה ירודה.

הצעירים יותר יכולים לקנות מלטונין רגיל בחנויות טבע. מומלץ להתחיל ליטול את הכדור כשבוע לפני מועד הטיסה, כשעה וחצי לפני השעה שמיועדת להיות שעת ההשכבה ביעד.

12. שבו ליד החלון וקחו את המושב לאחור.

13. שימו את החגורה על הבגד העליון או על השמיכה.

ואם כל זה לא עובד?

אם למרות הכול אתם עדיין לא נרדמים בטיסות, בקשו מרופא המשפחה שלכם כדור שינה שיעזור לכם לישון כחמש עד שש שעות בטיסות ארוכות. כדורי השינה מדור כדורי ה־Z (כמו סטילנוקס) משפיעים למשך כשבע שעות, ולכן לא מתאימים לטיסות קצרות. לנשים ולקשישים מומלץ לקחת חצי כדור בלבד, כמובן עם מרשם ובהנחיית רופא המשפחה!

פרופ' אשר טל, מהיחידה לחקר השינה במרכז הרפואי סורוקה, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל