פורסם בראשונה: 02.12.2012
עדכון אחרון: 02.12.2012
  • רונית קינן רונית קינן

שינה אצל תינוקות

לקריאה נוחה
מתגעגעים לשנת לילה רציפה? זה לא חלום. כיצד מקנים לתינוק הרגלי שינה בריאים, למה מבדילים בין שנת יום לבין שנת לילה, לכמה שעות שינה זקוק התינוק שלכם, ומהם המיתוסים הנפוצים על שינה שצריך לנפץ? יועצת שינה מוסמכת עונה על כל השאלות החשובות
חשוב להרדים מיד כשמזהים סימני עייפות

בקיצור

1.

עקביות: מילת מפתח בכל הקשור להקניית הרגלי שינה נכונים. תנאי שינה: סביבת השינה, גירויים חיצוניים, המיטה, הטמפרטורה והתנוחה חשובים מאוד.

2.

יום ולילה: יש קשר ישיר בין שנת יום לשנת לילה, ולכן יש הנחיות לכל אחת. הרגלי יום: סדר יום קבוע, חשיפה לשמש, שינה במיטה, הפרדה בין אוכל לשינה, זיהוי סימני עייפות.

3.

הרגלי לילה: טקס שינה, אימוץ חפץ מעבר, התייחסות לבכי, שילוב ההורה בהרדמה ועוד. שעות שינה: לכמה שעות בממוצע התינוק זקוק? יש לנו טבלה בשבילך.

​​​​​התינוק לא ישן? ידוע כי הרגלי שינה בריאים חשובים לבריאות התינוק בדיוק כמו תזונה נכונה. כדי להרגיל תינוקות וילדים להרגלי שינה בריאים, רצוי ליישם בצורה עקבית את ההרגלים שמיד יפורטו, ולהקפיד על מספר השעות הממוצע לו הם זקוקים.

אבל לפני הכל אנפץ שלושה מיתוסים נפוצים:

• הפרעות שינה עוברות עם הגיל - על פי מחקרים, למחצית מהאוכלוסייה הבוגרת יש הפרעות שינה ("אנשי הלילה").

• האכלת התינוק בדייסה תגרום לתינוק לישון טוב יותר - הוספת דייסה לבקבוק התינוק או מתן אוכל "מוצק" לא תשפר את שנת התינוק.

• השכבה מאוחרת תגרום להשכמה מאוחרת - השכבה לישון מאוחרת או קפיצה על זמני שינה במהלך היום לא תגרום לילד להתעורר בשעה יותר מאוחרת.

אז מה חשוב לדעת על שינה בריאה?

השינה היא צורך פיזיולוגי של הגוף, כשהצורך משתנה בהתאם לגורמים הבאים:
• גיל.
• משקל.
• מצב רפואי.
• בשלות רגשית ופיזיולוגית.
• מטען גנטי.
• מזג (אופי).
• הרגלי שינה קיימים.

איך להקנות לתינוק הרגלי שינה נכונים?

לפני הקניית הרגלי השינה יש לדאוג שתנאי השינה יהיו תקינים.

את אפליקציית התפתחות הילד​ כבר הורדת?

מהסלון בבית, בגן השעשועים - אפילו בארוחת שישי אצל ההורים - מהיום בכללית אתם שותפים למעקב האינטראקטיבי אחר התקדמות התינוק שלכם. 

לחצו כאן להורדת האפליקציה לאייפון
לחצו כאן להורדת האפליקציה לאנדרואיד

אפליקציית התפתחות הילד של כללית 

על אילו תנאי שינה צריך להקפיד?

• יש להימנע מעודף גירויים כמו בובות, "מוביילים" ותאורות שונות – אלה עלולים להפריע לשינה וגם להוות סיכונים בריאותיים. למשל, לסכנה לחנק מגוף זר בשל שאיפת חלקים של בובות וצעצועים במיטה.

• להתאים את מיטת התינוק לגודל התינוק, לדאוג שתהיה בעלת תו תקן (מרווח בין הסורגים לא יעלה על שבעה סנטימטרים), שיהיו בה שמיכה מתאימה לגודל התינוק, סדין מתוח, מגן ראש (לא חובה שיהיה במיטה) קשור ומהודק למיטה.

• להקפיד על טמפרטורת חדר קבועה של 23-21 מעלות צלזיוס.

• לדאוג ללבוש מתאים ולהיגיינה של התינוק (החלפת חיתולים רטובים).

• להקפיד על תנוחת שינה בטוחה. על פי המלצות משרד הבריאות שינה הינה רק על הגב.

​מה הקשר בין הפרעות שינה לרפואה משלימה?

 הילד לא נרדם? התינוק מתעורר בלילה? טיפולי רפואה משלימה ודיקור סיני בפרט יכולים להסדיר את הבעיה ולאפשר לכולם לחזור ולישון כמו "תינוק".  רוצים ללמוד עוד?

אז אחרי שדאגנו לתנאי השינה, מה לגבי להרגלי השינה?

להלן ההנחיות, שמחולקות ליום וללילה, מכיוון שיש קשר ישיר בין שנת יום לבין שנת לילה. מילת המפתח בנושא שינה של תינוקות וילדים היא עקביות.

הרגלי שינה ליום:

1. חשיפה לשמש
מומלץ לחשוף את התינוק מדי יום לאור השמש.

2. סדר יום קבוע
יש להנהיג סדר יום עם נקודות ציון קבועות מבחינת זמני האכלות, שינה ויקיצה ומשחק. למשל: טיול בגינה שמיד בתומו או במהלכו התינוק יקבל אוכל ולאחריו מקלחת ואחריה שינה. כמובן שכל אחד יכול לקבוע את נקודות הציון בזמן שמתאים לו. אין נוסחה או המלצה גורפת לכולם.

3. לישון במיטה
להקפיד להשכיב את הילד במיטתו במהלך השינה, גם ביום וגם בלילה.

4. להפריד בין שינה לאוכל
יש להשתדל לנתק את הקשר בין אוכל ושינה מגיל שלושה חודשים. כלומר, לא לאפשר לילד להירדם בזמן האוכל וגם לא בזמן הנקה. חשוב לזהות מתי האכילה אינה לצורך הזנה, אלא לצורך הירדמות.

5. לזהות סימני עייפות
ברגע שמזהים אצל הילד סימני עייפות (לדוגמה: שפשוף העיניים, משיכה באוזניים) יש להשכיבו לישון מהר ככל האפשר.

הרגלי שינה ללילה:

1. יצירת טקס שינה
מספר פעולות מרגיעות שייעשו בצורה עקבית ורגועה יגרמו לכך שהילד יבין ויידע שהן מובילות לשינה (וגם מעודדות שינה). כך הוא יבין מתי מתחיל הערב ויידע למה לצפות.

2. להימנע מהירדמות בעזרת תלות
חשוב לא לתת לילד להתמכר לצרכים שלא יוכל לספק אותם לעצמו (כגון נדנוד בעגלה, הירדמות על הידיים, נסיעה או שהייה ברכב ממונע).

3. לא להתעלם מהבכי
כל עוד הילד בוכה חשוב להיות לידו, לנחם אותו ולתת לו תחושת ביטחון, לדוגמה על ידי שיר, ליטוף או מגע.

4. לעודד היקשרות לחפץ מעבר
אפשר לתת לילד להיקשר לחפצי מעבר כמו שמיכה ("שמיכי"), חיתול, מוצץ, דובי, וכדומה.

5. לשקול הפסקת אכילה לילית
אם הילד נרדם תוך כדי אכילה בלילה, ניתן להפחית או להפסיק את האכלות הליליות, כמובן עם התייעצות איש מקצוע רפואי.

6. שילוב שני ההורים בהרדמה
בתהליך ההרדמה מומלץ לשלב בין ההורים כדי למנוע תלות בהורה אחד בלבד. ניתן לשבת על כיסא ליד מיטת התינוק ולהרחיק במעט את הכיסא בשלבים (כל מספר ימים), עד לשלב שבו כבר אין צורך בנוכחות ההורים בחדר בזמן ההירדמות.

לכמה שעות שינה הילד זקוק?

מספר שעות השינה הינו ממוצע, ושוב יש לקחת בחשבון שכל ילד זקוק לשעות שינה שונות על פי אופי וטמפרמנט, גנטיקה, ביטחון הילד, וכדומה.

גיל הילד מספר שעות שינה (ממוצע):
עד 3 חודשים: 16 שעות.
3-6 חודשים: 15 שעות.
6-12 חודשים: 14-15 שעות.
12-18 חודשים: 13-14 שעות.
18-24 חודשים: 13 שעות.

רונית קינן היא אחות טיפת חלב ויועצת שינה מוסמכת לתינוקות וילדים

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

לילה והקטן קודח מחום?

כללית מושלם מציגה: ביקור רופא לילה בבית שלכם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל