פורסם בראשונה: 13.08.2007
עדכון אחרון: 26.08.2014
  • דורון קוראל דורון קוראל
  • ד"ר ליאת הולר־הררי ד"ר ליאת הולר הררי

גיל המעבר: גרסת כיתה א'

לקריאה נוחה
הכניסה לכיתה א' מסמלת את המעבר מפעילות שעיקרה משחק לפעילות שעיקרה לימוד. האם הבן שלי באמת בשל לרדת מהמגלשה ולהקשיב למורה? האם הבת שלי יכולה לעזוב את הבובות ולהכין שיעורי בית?
בלגן בכיתה א'

בקיצור

1.

אם חושדים שהילד אינו בשל לכניסה לבית הספר, עורכים לו בדיקת בשלות הכוללת בדרך כלל אבחון פסיכולוגי רחב. לעיתים מוסיפים לבדיקה גם אבחון רב־מקצועי של מרפאה בעיסוק ושל קלינאית תקשורת

2.

כניסה לכיתה א' מצריכה בשלות מוטורית: תנוחת הישיבה בכיתה והכתיבה מצריכות שליטה נכונה בשיווי משקל, בנשיאת הראש, בחוזק חגורת הכתפיים, כך שהפעלת היד לשם הפעילות העדינה והמורכבת של הכתיבה תהיה אופטימלית וקלה לילד.

3.

לילד צריך להיות גם אוצר מילים ומושגים התואם את גילו. מדובר בעיקר במושגים מופשטים כמו צבע, צורה, גודל, כמות, זמן, מרחב, כיוון ויחסיות.

​​רק לפני פחות מחודשיים הוא שיחק בחצר הגן. ממש באותו הזמן היא שיחקה בפינת הבובות. ועכשיו הם צפויים ללכת לכיתה א'.

האם הם מוכנים לעבור מפעילות שהיא ברובה משחקית לפעילות של למידה מוסדרת ומושכלת?   

"המעבר לכיתה א' הוא שלב חשוב בהתפתחות הילד​", אומרת ד"ר יוכי בן־נון, הפסיכולוגית הראשית של המרכז הרפואי מאיר, מקבוצת כללית,  ומנהלת המכון להתפתחות הילד במרכז. "הכניסה לכיתה א' מסמלת את המעבר למסגרת פורמלית, נוקשה יותר מהגן, שבה אמור הילד לשבת ארבע עד חמש שעות ליד השולחן, להקשיב לדברי המורה ולתרגל על פי הוראותיה את המידע שהוא מקבל".

"מרגע היוולדו", מוסיפה ד"ר בן־נון, "הילד לומד כל הזמן. הוא מסיק מסקנות באופן לא מודע מתוך חוויות וגירויים בחייו, קולט מידע מבלי משים מתוך דברים שהוא שומע ובעיקר לומד מתוך פעילות של משחק שבאמצעותה הוא בוחן את העולם שבו הוא חי".

כלומר, השוני במסגרת הוא שקובע?

השוני בצורת הלמידה הוא משמעותי מאוד ותלוי במסוגלות מסוימת של הילד להתרכז ולעמוד במשימות".

ובאיזה גיל צפויה הבשלות הזאת להגיע?

"בדרך כלל, אצל רוב הילדים, הבשלות הזאת צפויה להגיע בין גיל 6 לגיל 7. אולם לא מדובר בקביעה חד־משמעית. אצל החרדים, למשל, הילדים הולכים  לחדר כבר בגיל 3 או 4. בארצות־הברית כיתת גן חובה שייכת לבית הספר. בשנים האחרונות הועתק הדגם הזה גם בישראל, ונוצר מושג חדש: חטיבה צעירה הכוללת גן חובה וכיתה א'. למעשה, לא מדובר בשלב ברור וחד־משמעי, אלא בתהליך הדרגתי שהוא שונה מילד לילד, והחברה היא שקובעת את גבולותיו. במילים אחרות: הקביעה הזאת היא במידה מסוימת שרירותית".​

הילד שלי בן 6, אבל הוא נראה לי מאוד ילדותי, והוא בכלל לא ממושמע. איך אפשר לבדוק אם הוא בשל לכיתה א'?

"אם חושדים שהילד אינו בשל לכניסה לבית הספר, עורכים לו בדיקת בשלות הכוללת בדרך כלל אבחון פסיכולוגי רחב. לעיתים מוסיפים לבדיקה גם אבחון רב־מקצועי של מרפאה בעיסוק ושל קלינאית תקשורת כדי לבחון את מכלול יכולותיו של הילד. השימוש בכלי מדידה אובייקטיביים יכול לסייע להורים ולצוות החינוכי בהתלבטותם ובקבלת החלטה יותר נכונה".

טובה ארצי, קלינאית התקשורת הראשית של כללית, אומרת כי במהלך האבחון נבדקות יכולות מוטוריות, בשלות השפה, בשלות פסיכולוגית, בשלות רגשית ובשלות חברתית. 

יכולות מוטוריות

תנוחת הישיבה בכיתה והכתיבה מצריכות שליטה נכונה בשיווי משקל, בנשיאת הראש, בחוזק חגורת הכתפיים, כך שהפעלת היד לשם הפעילות העדינה והמורכבת של הכתיבה תהיה אופטימלית וקלה לילד. לכך יש להוסיף אחיזה נכונה של העיפרון ושליטה בתנועות ובעוצמתן כדי להשיג כתב יד בגודל ובצורה הרצויים. תפיסה חזותית וקואורדינציה בין העין ליד מביאות לידי ביטוי את היכולת לזהות צורות קטנות, מורכבות ודומות - כמו אותיות ומספרים. היכולת לתרגמן בכתיבה היא אחד היסודות ללימוד קריאה וכתיבה.

בשלות השפה

לילד צריך להיות אוצר מילים ומושגים התואם את גילו. מדובר בעיקר במושגים מופשטים כמו צבע, צורה, גודל, כמות, זמן, מרחב, כיוון ויחסיות. פן נוסף לבשלות השפה הוא הידע והבשלות הספציפיים לרכישת קריאה. גם לכך נדרשת מיומנות מורכבת המבוססת על הבנת המבנה וההרכב של המילה. היכולת הזאת ​מאפשרת לילד לנתח ולזהות במילה את ההברות ואת הצלילים שמרכיבים אותה.

הבשלות הפסיכולוגית נמדדת בשלושה מישורים:

 1. רמה שכלית תואמת לגיל - מצבור הידע העובדתי על העולם והיכולת לחשוב ולהבין עובדות ואירועים באופן מופשט והגיוני.

 2. יכולות קוגניטיביות תואמת לגיל - אלה מאפשרות לנו לעבד את המידע שנקלט אצלנו ברציפות מהסביבה. הכוונה היא בעיקר ליכולת טובה בתחום הקשב והריכוז.

 3. מערכת הזיכרון - הזיכרון לטווח הקצר והזיכרון לטווח הארוך מאפשרים לנו לקלוט מידע לזהות אותו, להבינו ולצבור גירויים שאנו רואים־שומעים־חשים סביבנו. קיים קשר הדוק בין קשב וריכוז לבין זיכרון, וכאשר הקשב לקוי, הזיכרון נפגע גם הוא.

בשלות רגשית

היכולת של הילד לזהות את רגשותיו ולשלוט בהם בצורה מאוזנת; לבטא רגשות בצורה שמותאמת למצב החברתי - בעיקר כשמדובר ברגשות שליליים; להתמודד עם קושי ולהתגבר על תסכול ועל כעס.

בשלות חברתית

הסתגלות למערכת וקבלת מרות ומשמעת, הפנמת חוקי ההתנהגות של הכיתה ושל בית הספר, השתלבות  בקבוצת הילדים בעשייה לימודית ובמשחק.

רוב החברים שלו נשארים בגן חובה. כדאי להשאיר גם אותו?

"הנתק מהחברים הקרובים עלול לפגוע בילד, בביטחונו העצמי ובדימוי העצמי שלו", אומרת ד"ר בן־נון. "המעבר לבית הספר הוא אומנם צומת חשוב בחיי הילד והמשפחה, אך אין  להפריז בחשיבותו. העלייה לכיתה א' איננה מעבר דרמטי בלתי הפיך, אלא עוד צעד בדרך הארוכה של הלימודים. בכל מקרה של ספק או של חשש אפשר ורצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע - בעיקר הצוות החינוכי של הגן. במידת האפשר כדאי להתייעץ גם עם מומחים להתפתחות הילד".

מכינה לכיתה א'

מכינה לכיתה א'? כן, יש דבר כזה. המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי מאיר מארגן קבוצות מוכנות לכיתה א' בהשתתפות ארבעה עד חמישה תלמידים ובהדרכת קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק. נוסף על כך עורך המכון מדי שנה ערב הדרכה להורים לילדים העולים לכיתה א', ובו מציידות המטפלות מן המכון את ההורים בעצות שונות כיצד להכין את הילד ואת הציוד הדרוש לו​ לקראת הכניסה לבית הספר. צוות המכון עומד לרשות ההורים לייעוץ בטלפון ובפגישה פנים אל פנים בכל שאלה ובעיה לפני הכניסה לבית הספר וגם במהלך שנת הלימודים.

גם מרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, מציע לילדי גן חובה סדנאות העשרה לקראת השתלבותם בכיתה א'. הסדנאות מתקיימות במהלך שנת הלימודים ומועברות על ידי מרפאה בעיסוק המתמחה בהפעלת ילדים. לחצו כאן לפרטים נוספים על הסדנאות של מרכז שניידר.

עריכה וייעוץ מקצועי: ד"ר ליאת הולר הררי היא פסיכיאטרית ופסיכותרפיסטית, מנהלת פורום להיות הורים באתר כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

כללית מושלם מציגה

הנחה בבדיקה לאבחון הפרעות קשב וריכוז

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל