• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום חוב מהיר תשלום חוב מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 05.08.2009
עדכון אחרון: 26.08.2014

  • נורית הלינגר

תשעה טיפים לכיתה א'

רק אתמול הוא למד ללכת, והנה הוא עולה לכיתה א'. זה מרגש, זה משמח וגם מלחיץ. אבל לא, ממש לא חייבים ללמד אותו לקרוא, גם אם נדמה לכם שהילד של השכנים כבר קורא את הארי פוטר באנגלית. אז איך תכינו את עצמכם, וגם את הילד, לבית הספר

כל הטיפים לכיתה א'

הילד שלכם עולה לכיתה א', ואתם מרגישים לחוצים? אתם לא לבד. התחושה הזאת מלווה הורים רבים, ובחלק מהמקרים היא תוצאה של העובדה שאנו חיים בחברה שמקדשת את התחרותית גם במקומות שאין לכך כל הצדקה. הנה טיפים חשובים שעשויים להרגיע אתכם ואת התלמיד החדש לקראת העלייה לכיתה א'.

1. תירגעו ותרגיעו

חשוב לראות בעלייה לכיתה א' התקדמות טבעית, רצויה ובריאה בשלבי ההתפתחות של הילדים ולא אירוע משברי. התפיסה הזאת בקרב ההורים מחלחלת באופן ישיר גם לילדים. לחלופין, ראייה של העלייה לכיתה א' כאילו מדובר באתגר שקשה או בלתי אפשרי להתגבר עליו מלוּוה אצל ההורה בחרדה​ שמועברת, גם אם לא באופן מודע, אל הילד. כדאי להשרות אצל הילד את התחושה שאנו מאמינים ביכולותיו לתפקד בהצלחה בבית הספר.  

2. שתפו את הילד

כדאי לערב את הילד בפעילויות ההכנה השונות: קניית ילקוט, כלי כתיבה ותלבושת אחידה. בכך אנו משדרים לו את המסר שהוא שולט בסיטואציה, ושהיא לא מונחתת עליו למעלה.

3. בקרו איתו בבית הספר

מומלץ לבקר בבית הספר לפחות פעם אחת לפני תחילת הלימודים, כשעדיין הוא אינו מלא בתלמידים רבים, והגירויים בו פחות מציפים. זה הזמן להראות מקומות מרכזיים כמו הכיתה והשירותים 

4. לכו איתו לתחנת ההסעה

יש לקבוע עם הילד מראש את נקודת האיסוף של ההסעה או את מסלול ההליכה מהבית לבית הספר ולתרגל אותם שוב ושוב. חשוב לבחור מסלול בטוח שיש בו מעט צמתים, או שידוע שפועלות בו משמרות הזה"ב. יש לדעת שילד בכיתה א' אינו מסוגל לעבור מעבר חציה לבדו, מפני שהמערכות השונות בגופו אינן בשלות מספיק כדי לעשות אינטגרציה ביניהן. מדובר במערכת הראייה, במערכת השמיעה, ביכולת התפיסה החזותית, ביכולת התפיסה המרחבית ובכישורים הקוגניטיביים - שמגיעים לתפקוד מלא, המאפשר חציה של כביש, בסביבות גיל 9.

5. תנו לו עצמאות

התפקוד בכיתה א' שונה מהתפקוד בגן בכך שהוא דורש מהילד עצמאות רבה יותר ויכולות להתארגנות לקראת משימות רב שלביות. במסגרת ההכנה לכך מומלץ לעודד את הילד לעשות מטלות שונות בבית באופן עצמאי, כמו עריכת שולחן, סידור החדר, ארגון כלי המשחק שלו לאחר שהשתמש בהם (קלפים, קוביות, לוח משחק, "חיילים"). ניתן לעזור לו בכך שמחלקים כל מטלה לכמה שלבים ועושים בקרה לאחר כל שלב.

6. חזקו אצלו יכולות מוטוריות

בכיתה א' נדרשים התלמידים לעסוק במיומנויות גרפו־מוטוריות בתדירות רבה יותר מבעבר ולאורך זמן רב. כדי לחזק את שרירי הגפיים העליונות ואת היכולת לתיאום יעיל יותר בין שתי הידיים וכן כדי לשפר את תפקוד כף היד מומלץ לעסוק יחד איתו בפעילויות שונות ומגוונות:

• לישת בצק, פימו, פלסטלינה, פולילינה. ניתן לפסל בעזרתם אותיות, ספרות וצורות הנדסיות שונות תוך כדי משחק.

•  משחק באטבי כביסה לחיזוק של מיומנויות המוטוריקה העדינה. ניתן לשלב משחקים כמו התאמת כמות האטבים לתוצאת תרגיל חשבוני פשוט או תלייה של אטבים בצבעים שונים על פי רצף.

• משחקים בדבקיות צבעוניות בשעה שהילד עומד או יושב, וגיליון הנייר נמצא מעל קו הכתף. בדרך הזאת מחזקים את חגורת הכתפיים.

• משחק דוקים. המשחק משפר את אחיזת העיפרון, מייעל את התיאום (קואורדינציה) בין העין ליד, את יכולת התכנון ואת התפיסה המרחבית.

הפעילויות האלה משלבות את החיזוק של היכולות המוטוריות יחד עם חיזוק המיומנויות הקוגניטיביות (תהליכי חשיבה).

7. לא ללמד אותו לקרוא

בכיתה א' לומדים הילדים לקרוא. מומלץ לא ללמד אותם זאת מראש. הסיבות לכך הן:

1. ילד שרוכש את יכולת הכתיבה והקריאה לפני כיתה א' יהיה משועמם בכיתה ולא ירגיש את תחושת האתגר והסקרנות שכל כך חשובות ללמידה.

2. אמנם ההורים יודעים קרוא וכתוב, אך בדרך כלל אינם יודעים איך ללמד זאת (הם לא למדו הוראה). לעיתים שיטת הלימוד שהם ינקטו בה אינה מתאימה ואינה נכונה, וחבל שמיומנויות אורייניות חשובות כאלו יופנמו "על העוקם".

3. מיומנויות הכתיבה והקריאה הן מיומנויות התפתחותיות שמושתתות על מיומנויות קודמות רבות שיש לרכוש ולהפנים כדי שישמשו בסיס. ילד שלומד לכתוב בגיל 5 בלי שיצליח לחצות את קו האמצע (הצלבה המשלבת אינטגרציה של שני צידי המוח) לצורך העניין, משול לבית שבנוי קודם מהגג ואחר כך מהקירות.

מה שאפשר לעשות בתחום זה הוא לחשוף אותם לאותיות ולספרות בעיתונים ובספרים, אך אין צורך להקנות להם מיומנויות שילמדו בבית הספר. לרוב נעשים הניסיונות האלה בגלל המתח והלחץ שבהם שרויים ההורים. לעומת זאת כדאי לשחק עם הילדים משחקים שמפתחים את המודעות הפונולוגית (חיפוש צליל פותח/צליל סוגר/מספר הברות במילה) כדי להכינם לקריאה.

8. לשתף את המורה בקשיים

מומלץ ליידע את המורה בכל קושי שעימו מתמודד הילד (לקות למידה, קשיים בראייה, הפרעת קשב, רגישות תחושתית)  ולא להסתיר את הפרטים האלה כדי שהמורה תתאים את עצמה ואת הדרישות שלה בצורה הטובה ביותר לצרכיו. לעיתים מסייע מידע כזה למורה לעשות שינויים מינוריים - למשל להושיב את הילד בכיתה במקום מתאים - ואלה יעזרו לו להיות פנוי ללמידה ולתפקד טוב יותר.

9. שימו לב להתנהגות יוצאת דופן

הילדים שמתחילים ללמוד בכיתה א' מפגינים בדרך כלל סקרנות, הם חדורי מוטיבציה ללמידה ומפיקים ממנה הנאה. אם הילד מפגין התנהגויות יוצאות דופן לאורך זמן, כמו קושי מחודש לשלוט בסוגרים, אלימות ותוקפנות או תלונות גופניות קבועות, למשל כאבי בטן​ - מומלץ לפנות לאיש מקצוע לייעוץ.

נורית הלינגר היא רכזת הדרכה, אחראית תחום ריפוי בעיסוק התפתחותי בבית החולים לילדים שניידר מקבוצת כללית​

חשוב לדעת
בדרך להיות הורים?

​​​​​בואו לראות מה מגיע לכם בכללית מושלם

ניוזלטר כללית
רוצה לקבל את הניוזלטר השבועי שלנו?
אני מסכים לקבל הודעות במייל