פורסם בראשונה: 20.11.2007
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מצטערת, לא יכולה לראות טלוויזיה, אני אחרי דיאטה...

לקריאה נוחה
מזל טוב, ירדת במשקל! עכשיו איך שומרים על זה? תוצאות מחקר חדש ורחב-היקף שנערך בארה"ב מעלות, שככל שהדיאטה היתה כאסח יותר, ככה את תעלי יותר אחריה. למרבה הפלא (או שלא...), גם לצפייה בטלוויזיה יש השפעה ענקית על שמירת המשקל החדש

במשך שבועות וחודשים ארוכים עבדת קשה מאוד כדי לרדת במשקל, שמרת בקפידה על התזונה וכמעט ולא פספסת אימון בחדר הכושר. את (או אתה) מקבלים מחמאות ומאושרים מהתוצאות, אבל עכשיו הגיע השלב הקשה באמת: איך לשמור על ההישג ולא לעלות חזרה במשקל.

ירידה קטנה במשקל, אפילו של 10% (זאת לא טעות כתיב, באמת רק 10%!), אצל אנשים שמנים או בעודף משקל יכולה להפחית את הסיכון ללקות בסוכרת ובמחלות לב. אבל כדי להפחית את הסיכון להתפתחות של מחלות אלה בטווח הארוך, חשוב גם לשמור על המשקל לאחר הירידה.

חשוב לשמור על המשקל לא רק בגלל שעלייה חוזרת במשקל קשורה קשר ישיר לעלייה בלחץ הדם וברמות השומנים בדם – מחקרים מעלים שכל עלייה חוזרת במשקל מקשה עוד יותר לרדת שוב. קוראים לזה יו-יו.

העלייה בחזרה למשקל המקורי מבאסת זה לא רק מההיבט הבריאותי. תחושות הכישלון והאכזבה קשות מאוד ומשליכות על ההרגשה הכללית, על הביטחון העצמי ועל תחושת המסוגלות העצמית.

לכן ברור מדוע חשוב להבין טוב יותר את הגורמים הקשורים לעלייה חוזרת במשקל. כך ניתן לזהות מי נמצא בסיכון גבוה יותר לעלות בחזרה במשקל, ולנסות לעזור לה (או לו) בעזרת פיתוח טיפולים וכלים שונים להתערבות ולתמיכה לאורך זמן.

מחקר חדש ורחב-היקף בדק את הגורמים הקשורים בעלייה חוזרת במשקל לאחר ירידה ניכרת במשקל. במחקר נעשה ניתוח הנתונים שנאספו בשנים 1999-2000 במסגרת סקר הבריאות והתזונה הלאומי האמריקני, National Health and Nutrition Examination Survey.

• לקריאת המחקר המקורי (באנגלית ובתשלום), לחץ/י כאן

מטרת החוקרים היתה היתה לקבוע את השכיחות של העלייה החוזרת במשקל בקרב מי שהצליחו לרדת במשקל - ולמצוא את הגורמים שיכולים לנבא אותה.

החדשות הטובות:

כמעט שישה מתוך 10 מבוגרים שירדו בצורה ניכרת במשקל, הצליחו לשמור על משקלם החדש בטווח של 5% במשך שנה.

החוקרים בחנו 1,310 בוגרים בגילאי 20-84 שהיו בעלי משקל עודף או שמנים לפני הדיאטה (BMI גבוה מ-25) ואשר ירדו בצורה ניכרת במשקל (לפחות 10% מהמשקל המקורי כעבור שנה מתחילת המחקר). בהשוואה למשקלם שנה לפני המחקר, 7.6% מהנבדקים המשיכו לרדת במשקל, 59% שמרו על המשקל שהשיגו ו- 33.5% העלו יותר מ- 5% במשקלם.

החדשות הרעות:

הגורמים הקשורים לעלייה במשקל (בניגוד לשמירה עליו או על ירידה בו), כללו:

• מוצא אתני היספני (המחקר, כזכור, נערך בארצות-הברית).

• ירידה ראשונית במשקל באחוזים הגבוהים ביותר (יותר מ-20%).

• זמן קצר יחסית מאז ההגעה לשיא המשקל העודף.

• צפייה רבה בטלוויזיה (עוד על זה בהמשך).

• ניסיון לשמור על המשקל.

• אורח חיים יושבני.

• אי קיום פעילות גופנית לפי ההמלצות.

במילים אחרות, לאמריקנים ממוצא היספני סיכויים רבים יותר להעלות בחזרה במשקל לעומת אמריקנים לא היספנים. והאנשים שלא קמים מהספה ומעדיפים צפייה בטלוויזיה או במחשב על פני פעילות גופנית הם בעלי סיכוי גבוה להעלות במשקל.

אבל לא באמת צריך מחקר כדי להבין את זה, נכון?...

למחקר החדש גם מספר נקודות חולשה, ביניהן העובדה שנתוני הירידה במשקל והמשקלים הקודמים דווחו על-ידי המשתתפים עצמם ולא נמדדו בצורה מבוקרת.

בנוסף לכך, לא נאסף מידע על הצריכה הקלורית של המשתתפים, ולא נבדק האם הירידה הראשונית במשקל היתה מכוונת.

ועם זאת, לא ניתן לבטל את ממצאי המחקר בייחוד בשל העובדה שהוא כלל מידע שנאסף ממספר רב של אנשים, המייצגים את כל מגוון האוכלוסייה בארצות-הברית.

אז מה אפשר לאמץ מהמחקר הזה?

• שנורא חשוב לרדת במשקל לאט ובמתינות – ואת זה משיגים רק בדיאטה מאוזנת ולא בדיאטות כסאח.

• שנורא חשוב להפחית את שעות הצפייה בטלוויזיה – כל מה שעובר את השעתיים ביום נצבר לך בכרס! 

• שנורא חשוב לבצע פעילות גופנית כלשהי - ורצוי במשך חצי שעה ביום (לפחות).

בקיצור, כמה פשוט ככה יעיל!
 
מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און-ליין".

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל