פורסם בראשונה: 29.04.2012
עדכון אחרון: 29.04.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מחקר: שוקולד מסייע לירידה במשקל

לקריאה נוחה
שוקולד מסייע לירידה במשקל? זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, אבל מחקר חדש גילה ששוקולד עשוי לגרום לירידה במדד מסת הגוף. כל הפרטים המפתיעים על המחקר שכל אוהבי השוקולד חיכו לו
​שוקולד תמיד היה אחד מאויביה הגדולים של הדיאטה, אבל עכשיו מתגלה שהוא יכול דווקא לסייע בשמירה על המשקל.

מאמר שפורסם באחרונה טוען שצריכה מדודה של שוקולד עשויה לגרום לירידה ביחס משקל-גובה (BMI). הממצא החדש והמעודד הזה מצטרף לרצף מחקרים שנערכו בשנים האחרונות והוכיחו כי שוקולד עשוי למנוע מחלות לב, סרטן ולחץ דם גבוה

בדיקת הרגלי התזונה של כמעט 1,000 נחקרים (לצורך מחקר על תרופות) העלתה ממצאים מפתיעים בנוגע לשוקולד. החוקרים גילו שאנשים שאכלו שוקולד לעיתים קרובות נהנו ממשקל נמוך יותר. המאמר פורסם בעיתון הרפואי Archives of Internal Medicine. 

המשתתפים במחקר אכלו שוקולד פעמיים בשבוע (בממוצע) ועשו פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע, בממוצע. חובבי השוקולד אומנם צרכו כמות גבוהה יותר של קלוריות ושל שומנים רוויים, אך מדד מסת הגוף שלהם היה נמוך יותר בהשוואה לאלה שלא אכלו שוקולד.​

מהו בעצם BMI?

BMI הוא המדד העולמי המקובל לקביעת עודף משקל או תת־משקל (BMI - Body Mass Index) כדי לחשב את ה־BMI  יש לחלק את משקל הגוף (בקילוגרמים) בגובה שלך (במטרים) בריבוע. או פשוט להשתמש במחשבון ה־BMI שלנו.​

​​

קלוריות זה לא הכול

החוקרים הסבירו כי כיוון שמוצרי שוקולד מכילים לעיתים קרובות הרבה סוכר ושומן, נוטים להניח מראש שהם תורמים לעלייה ביחס משקל/גובה. בעוד שזה עשוי עדיין להיות נכון בחלק מהמקרים, זה לא תמיד מדויק. 

"הממצאים שלנו מעוררים מחשבה", כתבו החוקרים. "הם תואמים לממצאים אחרים שלפיהם ההרכב של המזון - כמו כמות הקלוריות - עשוי להשפיע על מדד מסת הגוף".

במילים אחרות, לא רק כמות הקלוריות קובעת את מסת הגוף, אלא גם תכולת המזון. מזונות מסוימים עלולים לגרום להשמנת יתר (כמו בשר שמן), ואילו מזונות אחרים (כמו שוקולד) מסייעים לשמירה או אפילו להפחתה של מסת הגוף.​

אז אפשר לאכול שוקולד בלי הגבלה?

לא. המחקר מלמד שאנשים שאוכלים שוקולד כל יום בכמויות סבירות הם בעלי מדד מסת גוף נמוך יותר. מי שזולל חבילה שלמה מדי יום לא נהנה מהיתרונות הבריאותיים של השוקולד. 

"הקשר בין תכיפות רבה יותר של צריכת שוקולד לרמה נמוכה יותר של יחס משקל/גובה נוגד את ההנחה המבוססת על צריכת קלוריות בלבד", כתבו החוקרים. "עם זאת הממצאים תואמים את המידע המצטבר בספרות הרפואית שלפיו האופי והכמות של הקלוריות משפיעים על המרכיבים של התסמונת המטבולית". 

התסמונת המטבולית היא צבר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ונוכחותה מנבאת סוכרת ותמותה. התסמונת מתאפיינת בנוכחות של 3 מתוך 5 מאפיינים: השמנת יתר חריגה (לפי היקף מותניים), רמות גבוהות של שומנים בדם, רמות נמוכות של HDL (הכולסטרול הטוב), רמות גבוהות של לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ורמות גבוהות של סוכר בדם בצום.​

קוביית שוקולד ביום - בשביל הבריאות

על אף העובדה שהמאמר הזה מעודד מאוד את חובבי השוקולד המושבעים, החוקרים מבהירים כי עדיין יש צורך במחקר נוסף. 

עד שייעשו מחקרים נוספים, חשוב לזכור שזלילת שוקולד בכמויות בלתי נשלטות, בעיקר כשמדובר בשוקולד מתוק (שוקולד חלב), תגרום לעלייה במשקל ולא לירידה במשקל. ההמלצה כיום היא לצרוך לא יותר מקוביית שוקולד ביום כדי לשמור על הבריאות.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל