פורסם בראשונה: 22.03.2011
עדכון אחרון: 12.04.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

אוכל מול מחשב? ראה הוזהרת...

לקריאה נוחה
אז כבר שמעת שיש קשר בין צפייה בטלוויזיה להשמנה. יופי. אבל מה לגבי אכילה מול מחשב? או. על פי מחקר חדש גם זה עלול להרוס לך את הדיאטה...

שכיחות ההשמנה ועודף המשקל עולה ברחבי העולם, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא השינוי בהרגלי אורח החיים. בשנים האחרונות מתברר שהאשמים במגיפת ההשמנה הם לא רק חוסר פעילות גופנית ו/או צריכה עודפת של קלוריות, אלא גם המחשב והטלוויזיה.

הקשר בין השמנה למשך הצפייה בטלוויזיה בוסס במחקרים רבים שנערכו גם בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים, ויתרה מכך – נמצא קשר גם עם הופעת סוכרת מסוג 2, באופן בלתי תלוי למידת הפעילות הגופנית.

צפייה בטלוויזיה יכולה לגרום להשמנה במספר מנגנונים:

ראשית, כשצופים בה לא עושים דברים אחרים שגורמים להוצאה אנרגטית גבוהה יותר. ואין הכוונה דווקא לפעילות גופנית – בזמן הצפייה בטלוויזיה קצב חילוף החומרים נמוך יותר אפילו בהשוואה לפעילויות יושבניות אחרות כמו קריאה או כתיבה.

הטלוויזיה מעודדת אכילת יתר גם מתוך שעמום וגם כתגובה לחשיפה הבלתי פוסקת לאוכל. אם בתוכניות בישול שהפכו לפופולריות מאוד ואם בפרסומות למזון (בעיקר ממתקים וג'אנק פוד), מה שגורם לאכילה עודפת ולהרגלי אכילה לא בריאים.

אז ברור שבילוי ממושך מול מסך הטלוויזיה תוך כדי נשנוש חטיפים עתירי שומן וקלוריות יכול לגרום להשמנה, אבל מה לגבי המחשב? על פי מחקר חדש, גם אכילה מול המחשב יכולה להרוס לך את הדיאטה...

מנשנש מול הלפטופ?

במחקר שנערך באנגליה, נמצא שאכילת ארוחת צהריים מול המחשב גורמת לאכילה משמעותית יותר לאחר מכן. המשתתפים שאכלו את ארוחת הצהריים בזמן משחק מחשב, אכלו כחצי שעה לאחר מכן יותר עוגיות בהשוואה למשתתפים שאכלו את ארוחת הצהריים שלהם ללא הסחות דעת.

החוקרים משערים כי הסחות דעת כמו משחק במחשב משפיעות על זיכרון הארוחה – למשתתפים שאכלו מול המחשב היה זיכרון מעורפל של ארוחת הצהריים והם הרגישו פחות מלאים בהשוואה לקבוצת שלא אכלה מול המחשב.

ממחקרים שנעשו בעבר עולה כי הסחות דעת גורמות לאנשים לאכול כמויות גדולות יותר של מזון, מה שעלול להוביל להשמנה בטווח הארוך.

הסחת הדעת יכולה להיות אכילה מול הטלוויזיה במקום ליד השולחן במטבח, אבל גם ארוחה משותפת עם חברים תוך כדי שיחה ערה או אכילה תוך כדי הקשבה לסיפור מוקלט.

הסיבה לכך יכולה להיות חוסר תשומת לב למה שנכנס לפה, מה שעשוי להשפיע על מידת השובע והתיאבון לאחר מכן. המחקר החדש מראה כי ההשפעה של הסחת הדעת יכולה להיות משמעותית וארוכה יותר ולהימשך מעבר לזמן הארוחה.

החוקרים משערים כי כאשר זיכרון הארוחה חלש, יש נטייה לאכול כמות גדולה יותר של מזון בארוחה שלאחריה

הסחות דעת ושאר עוגיות

במחקר השתתפו 44 מתנדבים, אשר חולקו לשתי קבוצות.

בקבוצה הראשונה אכלו המשתתפים ארוחת צהריים תוך כדי משחק סוליטר במחשב, ואילו הקבוצה השנייה אכלה את אותה הארוחה בדיוק אבל ללא הסחות דעת.

30 דקות אחרי הארוחה, המשתתפים משתי הקבוצות עברו את "מבחן העוגייה" שבו הם יכלו לקחת מהפינוק המתוק כמה שרצו. בנוסף הם נשאלו האם הם יכולים לשחזר את כל תשעת המזונות אותם אכלו בארוחת הצהריים ואת הסדר שבו המאכלים הוגשו.

המשתתפים שאכלו מול המחשב אכלו עוגיות של 250 קלוריות בממוצע, בעוד שעמיתיהם אכלו רק כמחצית מהכמות. בנוסף, הם התקשו יותר לזכור את סדר המזונות שהוגש להם בארוחת הצהריים, ובדרך כלל דיווחו על תחושת מלאות פחותה אחרי ארוחת הצהריים.

לדברי החוקרים, מן הממצאים עולה כי הסחת הדעת בזמן הארוחה עשויה להסביר את הכמיהה הגדולה לעוגיות לאחר ארוחת הצהריים.

חשוב לזכור שהמחקר נערך בתנאי מעבדה מבוקרים, לכן לא ברור האם הממצאים נכונים בעולם האמיתי, שבו גורמים רבים יכולים להשפיע על מה וכמה אנחנו אוכלים. מחקרים נוספים נדרשים על מנת להבין את התופעה במלואה. אולם לעת עתה, כדאי להימנע מאכילה בהיסח הדעת. אז גם אם את או אתה מולטי-טאסקינג בכל זאת כדאי להקדיש את הזמן לארוחה ולא לאכול מול מסך המחשב או הטלוויזיה (או גם וגם).

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל