פורסם בראשונה: 18.02.2009
עדכון אחרון: 20.09.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

חלב נגד יתר לחץ דם

לקריאה נוחה
החלב ומוצריו טובים לחיזוק עצמות, אבל הם גם יעילים להורדת לחץ דם. זה הזמן לאמץ את ההמלצות של ארגוני הבריאות המובילים בעולם: לאכול לפחות שלושה מוצרי חלב דל שומן ביום

​​​​​החלב ומוצריו חיוניים מאוד לבריאות העצמות, אבל לרכיבים התזונתיים של החלב - כמו אשלגן, סידן ומגנזיום - יש חשיבות רבה גם בהורדת לחץ הדם. סגולה זו של החלב קיבלה תשומת לב רבה במחקר DASH שפורסם בשנת 1997, ומצא כי תזונה עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דלי שומן יעילה בהורדת לחץ הדם, וכי השפעתה דומה לזו של חלק מהתרופות לטיפול ביתר לחץ דם.

במחקר שנערך ביוזמת משרד הבריאות האמריקני השתתפו 459 נבדקים, שחולקו לשלוש קבוצות. כל קבוצה קיבלה תפריט שונה, והיא ניזונה במשך שמונה שבועות: 

 תזונה אמריקנית טיפוסית (ביקורת) - עשירה בשומן ושומן רווי ודלה בסיבים, סידן, אשלגן ומגנזיום.

 תזונה צמחונית - עשירה בפירות וירקות. עשירה באשלגן ומגנזיום ודלה בסידן.

 תזונה משולבת (DASH) - עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דל שומן.  עשירה בסידן, אשלגן ומגנזיום.

כל הדיאטות היו שוות מבחינת צריכת הנתרן, האלכוהול והקפאין והן תוכננו כך שהמשתתפים לא ירדו במשקל. בנוסף, מידת הפעילות הגופנית היתה דומה בין שלוש הקבוצות.

​​

הירידה הגבוהה ביותר בלחץ הדם התרחשה בקבוצה ששמרה על דיאטת DASH. הדיאטה היתה יעילה ביותר בקרב אנשים עם יתר לחץ דם. 

מחקר DASH היה מהראשונים שהראו את ההשפעה של דפוס תזונה ולא של מזון בודד או של רכיב תזונה אחד. החוזק של המחקר הוא בעובדה שאנשים אוכלים ארוחות מלאות בהתאם לדפוסי תזונה מסויימים ולא מזוות בודדים.

במחקר המשך, שפורסם בכתב העת הרפואי NEJM נמצא, כי דיאטת DASH יחד עם הפחתה בכמות המלח היתה יעילה עוד יותר בהורדת לחץ הדם בהשוואה לדיאטת DASH לבדה.

יתר לחץ דם מוגדר כלחץ דם סיסטולי גבוה מ־140 מילימטר כספית או לחץ דם דיאסטולי גבוה מ־90 מילימטר כספית. יתר לחץ דם הוא גורם סיכון עיקרי למחלות לב ושבץ. לכן, הפחתה בלחץ הדם גורמת לירידה בסיכון למחלות אלה. חוקרים מעריכים כי באופן תיאורטי, אם כל האמריקנים יאכלו על פי עקרונות דיאטת DASH, שיעור מחלות הלב יופחת ב־15 אחוזים ושיעור האירועים המוחיים (שבץ) יופחת ב־27 אחוזים. 

במחקרים נוספים נמצא כי דיאטת DASH גורמת גם לירידה של סך הכולסטרול וכולסטרול LDL (הרע) באופן בלתי תלוי לירידה בלחץ הדם, וכי שמירה עליה קשורה בסיכון נמוך לחלות במחלות לב ושבץ.

בעקבות הממצאים, הוציא ארגון הלב האמריקני הנחיות למניעה ולטיפול ביתר לחץ דם, שהבולטת שבהן היא ההמלצה לאכול לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום.

גם במהלך שנת 2008 פורסמו מחקרים חדשים, שבדקו את הקשר בין צריכת מוצרי חלב ולחץ הדם. מספר מחקרים הראו את היעילות של צריכת מוצרי חלב במניעה וטיפול ביתר לחץ דם בקבוצות אוכלוסייה שונות: נשים, אנשים מבוגרים ומתבגרים.

במחקר שפורסם ב־Hypertension באפריל 2008, נמצא כי ככל שצורכים יותר מוצרי חלב, כך יורד הסיכון לפתח יתר לחץ דם, וזאת לאחר שנלקחו בחשבון גורמים אחרים שמשפיעים על יתר לחץ דם. 

במחקר השתתפו 28,866 נשים אמריקניות בגילאי 45 ויותר והוא נמשך 10 שנים. נמצא כי נשים שאכלו מדי יום בממוצע שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן, הפחיתו את הסיכון שלהן לפתח יתר לחץ דם בשיעור של 11 אחוזים בהשוואה לסיכון של נשים שכמעט ולא צרכו מוצרי חלב דלי שומן (פחות משליש מנה ביום). החוקרים גם מצאו כי קשר בין צריכה גבוהה של סידן וויטמין D מהמזון (אבל לא מתוספי תזונה) לבין סיכון נמוך יותר לפתח יתר לחץ דם.

מתוצאות המחקר ניתן לשער כי למוצרי חלב דלי שומן יש תפקיד במניעה ראשונית של יתר לחץ דם, והן מחזקות את ההמלצות לצריכה של לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב ביום.

במחקר ספרדי שפורסם ב־British Journal of Nutrition בסוף חודש מרץ 2008, נמצא כי צריכה גבוהה יותר של מוצרי חלב דלי שומן (חלב, יוגורט וקוטג') קשורה לירידה בלחץ הדם לאחר שנה של מעקב. במחקר השתתפו יותר מ־2,000 גברים בגילאי 55 עד80 ונשים בגילאי 60 עד 80 שנים).

הירידה בלחץ הדם הסיסטולי אמנם היתה מתונה (עד ארבעה מ"מ כספית), אולם החוקרים מציינים כי ירידה של שניים עד חמישה מ"מ כספית בממוצע לחץ הדם של האוכלוסייה קשורה בירידה של התמותה הכללית, מחלת לב כלילית ושבץ בשבעה, תשעה ו־14 אחוזים בהתאמה. תוצאות המחקר מאשרות כי יש תועלת בצריכת מוצרי חלב דלי שומן גם לאוכלוסייה המבוגרת.

במחקר נוסף, שפורסם בJournal of Pediatrics נמצא כי צריכה גבוהה של מוצרי חלב דלי שומן, פירות וירקות כחלק מדיאטת DASH, מורידה את לחץ הדם בקרב מתבגרים אמריקנים. במחקר השתתפו 57 מתבגרים שאובחנו כסובלים מיתר לחץ דם או היו במצב של טרום יתר לחץ דם. 

על פי הידע הקיים ממחקרים רבים, הסידן משפיע על לחץ הדם לטובה בשל מעורבותו בהפחתת הפעילות של מערכת הרנין־אנג'יוטנסין, שיפור מאזן האשלגן־נתרן ועיכוב התכווצות השריר החלק בכלי הדם.

האם ניתן להגיע לאותן תוצאות בעזרת תוספי תזונה?

על פי המחקרים, מוצרי חלב יעילים יותר מאשר תוספי סידן בהפחתת לחץ הדם. ההסבר לכך הוא שבחלב קיימים מרכיבים אחרים, שפועלים יחד עם הסידן להורדת לחץ הדם. מדובר באשלגן ומגנזיום בחלבוני החלב ובמיוחד בחלבונים בקצרים הנקראים פפטידים. 

במחקר־על שפורסם באוקטובר 2008 ב־Nutrition ​נבדקו 12 מחקרים קליניים בהשתתפות 623 איש עם יתר לחץ דם וטרום יתר לחץ דם. התוצאות הראו כי הפפטידים בחלב גרמו לירידה משמעותית של 4.8 ו- 2.2 מילימטר כספית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי. מידת ההשפעה המטיבה של החלב היתה גדולה יותר בקרב אנשים עם יתר לחץ דם לעומת אנשים ללא יתר לחץ דם. בנוסף, ככל שתקופת ההתערבות היתה ארוכה יותר, כך ההשפעה על הורדת לחץ הדם היתה משמעותית יותר.

כדאי להוסיף חלב לתפריט?

מאוד כדאי. אכילה של לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב ביום יכולה לעזור במניעה ובטיפול ביתר לחץ דם וזאת זאת מעבר ליתרונות הנוספים שיש למוצרי החלב בשיפור התזונה הכללית ובמניעת אוסטיאופורוזיס, מחלות לב וסוכרת מסוג 2.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל