פורסם בראשונה: 03.08.2006
עדכון אחרון: 05.07.2009
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

ביצה: פצצת אנרגיה בריאה

לקריאה נוחה
ביצה היא מקור נפלא לחלבונים, ויטמינים ומינרלים חיוניים. היא גם טובה לתפריט המיועד להורדה במשקל והמומחים ממליצים עליה בחום (ולא בטיגון) לכל מי שמצבו הרפואי תקין

ביצה היא מזון רב גוני וחיוני, ובאחרונה היא מצליחה להשיל את השם השם הרע שדבק בה, שלא בצדק, בגלל הכולסטרול. אפשר ואף מומלץ להתחיל את היום עם פצצת אנרגיה, שמכילה רק 75 קלוריות.

ביצת עוף גדולה מכילה כשבעה גרם חלבון. מכאן ששתי ביצים מכילות 30 אחוזים מצריכת החלבון היומית המומלצת לנשים. "החלבון הוא מקור אנרגיה לאורך זמן ממושך יותר, כיוון שהוא מתעכל באיטיות בהשוואה לשומנים או פחמימות", אומרת סוזן מורס, הדוברת של איגוד הדיאטניות האמריקאיות. "חלבון חייב להיות מרכיב של כל ארוחה או ארוחת ביניים וביצים הן מקור זמין וקל להכנה - חביתה, ביצה מבושלת או ביצת עין".​

הביצה והדיאטה

כמות החלבונים הרבה והטעם העשיר הופכים את הביצה למרכיב חיוני בתוכנית מוצלחת להורדה במשקל. חוקרים באוניברסיטת לואיזיאנה מצאו, שאכילת ביצה בארוחת הבוקר מקדמת ירידה במשקל עקב הגברת תחושת השובע, שעזרה למשתתפי המחקר להתמיד בדיאטה דלת הקלוריות. לפרטים נוספים על המחקר, לחצו  .​

​​

הביצה מכילה מגוון מרכיבי מזון חיוניים:

 ויטמינים מקבוצת B (כולל חומצה פולית) - חיוניים לבניית תאים חדשים.

 ויטמין A - תומך במערכת החיסון.

 ויטמין D - שומר על בריאות העצם ואחראי לספיגת הסידן במעי.

 ויטמין E - משמש נוגד חמצון ומגן על הגוף מרדיקלים חופשיים, שגורמים להזדקנות התאים.

 יוד - משתתף בייצור ההורמון של בלוטת המגן

 אבץ - יסוד חיוני לספיגת החלבונים.

 סידן - שומר על איכות העצמות

 קרוטנים - שמשפרים את בריאות העיניים.

 כולין - משחק תפקיד חשוב בהתפתחותו של מוח העובר והזיכרון.​

פצצת אנרגיה או פצצת כולסטרול?

עודף בכולסטרול הוא אחד מגורמי הסיכון לטרשת העורקים ולמחלות לב. ביצה גדולה אחת מכילה סביב 200 מ"ג כולסטרול, שמהווים שני שלישים מהצריכה היומית המומלצת של החומר הזה. זו הסיבה שלפני שנים הביצה הוכרזה אויבת מספר אחת של הלב. אבל מחקר חשוב שפורסם בששנת  1999 בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד מצא, שאכילה של יותר מביצה אחת ליום לא העלתה את הסיכון להתקף לב או לשבץ מוחי. מחקר נוסף, של אוניברסיטת מישיגן, שפורסם בשנת 2000, מצא שרמת הכולסטרול בדם הייתה נמוכה יותר בקרב אלה שאכלו יותר מארבע ביצים בשבוע, וזאת בהשוואה לאלה שלא אכלו ביצים כלל.​

כמה ביצים אפשר לאכול ביום?

"אם אין לך מחלת לב, סוכרת או רמות גבוהות של הכולסטרול הרע בדם", מייעצת מורס, "אפשר לאכול ביצה אחת ביום והכבד יווסת את ייצור הכולסטרול כדי להתאים את עצמו לכך". לטענתה, "חלק מיחסי הציבור הגרועים שהביצים זכו להם נובעים מצורת ההכנה שלהן (מטוגנות בחמאה או במרגרינה) ומהתוספות הנלוות (נקניקיות או בייקון).

בנוסף, מזונות רבים מכילים ביצים שמצורפות אליהם במהלך ההכנה, כך שיש מקום לווסת את הכמות הנצרכת, למרות כל הדברים שנאמרו לעיל. 

אגב יש מי שלא שוללים תפריט המכיל יותר מביצה אחת ביום. במחקר שפורסם במרץ 2005, על־ידי ד"ר דויד כץ וחבריו מאוניברסיטת ייל בקונטיקט ובמימון מועצת הלול האמריקנית, נמצא כי אכילת שתי ביצים ביום במשך ששה שבועות לא גרמה נזק לתפקוד של תאי האנדותל (תאי הציפוי הפנימי של כלי הדם). ​

מה אכפת לנו מהתאים הללו?

החוקרים מניחים, שתפקוד לקוי של האנדותל הוא סמן מוקדם למחלת כלי הדם של הלב. בעבר, כולנו חשבנו שתאי הציפוי של כלי הדם (האנדותל) הם חסרי תפקיד, מעבר לעובדה שהם מרפדים את הצד הפנימי של הצנרת. זה מספר שנים אנחנו יודעים שלתאים האלה תפקידים חשובים ביותר בשמירת התפקוד התקין של כלי הדם. הם עושים זאת באמצעות חומרים שונים שהם מפרישים, שחלקם מרחיבים את כלי הדם וחלקם מצרים אותם. הוויסות חשוב לשמירה על לחץ דם תקין בשינויי תנוחה ולאבטחה של זרימת דם תקינה בכל מצב שהוא. פגיעה בהפרשת החומרים האלה, עקב מחלה, יתר לחץ דם, עישון, סמים וכו', גורמת נזק מצטבר, שבסופו של דבר עלול להביא לחסימה חלקית או מוחלטת של כלי הדם ולהתפתחות תעוקת חזה או התקף לב.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה  

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל