פורסם בראשונה: 22.06.2006
עדכון אחרון: 11.09.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

בוקר טוב לדגנים

לקריאה נוחה
אתם ממהרים לעבודה ומדלגים על ארוחת הבוקר? חוקרים טוענים כי ויתור על ארוחה עשירה בדגנים, עלול להזיק לבריאות הלב ולגרום לכם לגדל רקמות שומניות סביב קו המותניים

האם אתם אוכלים דגנים לארוחת בוקר? אם התשובה חיובית יש לכם סיבה טובה להרגיש טוב עם עצמכם, כיוון שהרגלי התזונה שלכם טובים לבריאות.

מחקרים קודמים מצאו כי לאנשים שאוכלים ארוחת בוקר, במיוחד ארוחה עשירה בדגנים מלאים, יש רמות כולסטרול ואינסולין נמוכות יותר. חלק מהמחקרים מצאו גם כי אנשים שאוכלים ארוחת בוקר עשירה בדגנים מלאים הם רזים יותר, אך מחקרים אחרים לא מצאו קשר כזה.

חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהם באנגליה בדקו את ההשפעה של ארוחת הבוקר על צריכת הקלוריות במשך היום ועל רמות הסוכר, האינסולין והכולסטרול בדם. במחקר השתתפו עשר נשים בריאות ובמשקל תקין, ששמרו על שני תפריטים שונים, כל אחד במשך שבועיים.    

​​

בתוכנית הראשונה, הנשים אכלו דגני בוקר עם חלב רזה לפני השעה שמונה בבוקר, ועוגיה עם שוקולד בין עשר וחצי לאחת עשרה בבוקר. 

בתוכנית השנייה, הנשים אכלו את העוגיה בין עשר וחצי לאחת עשרה בבוקר ואת הדגנים אכלו לקראת הצהרים. בשתי התוכניות הנשים אכלו עוד שתי ארוחות עיקריות ושתי ארוחות ביניים במשך היום. 

בסוף כל תקופה של שבועיים, החוקרים בדקו את התגובה המטבולית על ידי ביצוע בדיקות דם. בבדיקות שבוצעו לאחר התקופה ללא ארוחת הבוקר, רמות הכולסטרול, כולל כולסטרול- LDL ("הרע") היו גבוהות יותר והרגישות לאינסולין היתה נמוכה יותר.

אינסולין הוא ההורמון המווסת את רמות הסוכר בדם. הוא מופרש מהלבלב לאחר ארוחה במטרה להכניס את הסוכר לתוך התאים בגוף ליצירת אנרגיה. אולם הגוף יכול להיות עמיד לפעילות האינסולין. במשך הזמן, ההפרעה ברגישות לאינסולין יכולה לגרום לעלייה ברמות הסוכר בדם ולסוכרת מסוג 2. גם סוכרת וגם רמות גבוהות של כולסטרול LDL הם גורמי סיכון עיקריים למחלות לב ושבץ מוחי​.   

עוד סיבה טובה שבגללה כדאי לפנות זמן לארוחת הבוקר היא, שהנשים נטו לאכול יותר קלוריות בימים שבהם דילגו על ארוחת הבוקר. כלומר, בטווח הארוך דילוג על ארוחת הבוקר יכול לגרום לעלייה במשקל.   

מחקרים קודמים מצאו כי לאנשים שאוכלים ארוחת בוקר, במיוחד ארוחה עשירה בדגנים מלאים, יש רמות כולסטרול ואינסולין נמוכות יותר. חלק מהמחקרים מצאו גם כי אנשים שאוכלים ארוחת בוקר עשירה בדגנים מלאים הם רזים יותר, אך מחקרים אחרים לא מצאו קשר כזה.    

מקור: American Journal of Clinical Nutrition, February 2005 

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת שירותי בריאות כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל