פורסם בראשונה: 19.08.2007
עדכון אחרון: 30.09.2012

איך אפשר להצליח לשמור על המשקל אחרי הדיאטה

לקריאה נוחה
הנוסחה לשימור השגי הדיאטה מורכבת משלושה גורמים: דיאטה מאוזנת ולא דיאטת כסאח, לא יותר משעתיים מול הטלוויזיה ולפחות חצי שעה של פעילות גופנית ביום
דיאטה ושמירה על המשקל

במשך שבועות וחודשים ארוכים עבדתם קשה מאוד בכדי לרדת במשקל. שמרתם בקפידה על התזונה וכמעט ולא פספסתם את האימון בחדר הכושר. אתם מקבלים מחמאות ומאושרים מהתוצאות, אבל עכשיו הגיע השלב הקשה באמת: איך לשמור על ההישג ולא לעלות חזרה במשקל.

ירידה קטנה במשקל, אפילו של עשרה אחוזים בלבד, יכולה להפחית את הסיכון לסוכרת ומחלות לב בקרב שמנים ואנשים שיש להם עודף משקל. אולם בכדי להפחית את הסיכון למחלות אלו בטווח הארוך, חשוב גם לשמור על המשקל לאחר הירידה.

מה כל כך נורא בעליות וירידות במשקל?

עלייה חוזרת במשקל, קשורה לעלייה בלחץ הדם וברמות השומנים בדם, וכן לירידה באיכות החיים. בנוסף, כל עלייה חוזרת במשקל מקשה עוד יותר לרדת שוב במשקל.

העלייה בחזרה למשקל המקורי מתסכלת זה לא רק מההיבט הבריאותי. תחושות הכישלון והאכזבה קשות מאוד ומשליכות על ההרגשה הכללית, על הביטחון העצמי ועל תחושת המסוגלות העצמית. לכן ברור מדוע חשוב להבין טוב יותר את הגורמים הקשורים לעלייה חוזרת במשקל. כך ניתן יהיה לזהות מי נמצא בסיכון לעלות בחזרה במשקל, ולנסות לעזור לו בעזרת פיתוח טיפולים וכלים שונים להתערבות ולתמיכה לאורך זמן.
למידע נוסף היכנסו לכתבה על דיאטת יו יו.

40 אחוזים חוזרים למשקלם הקודם

מחקר שפורסם לראשונה במהלך שנת 2007,  במסגרת סקר הבריאות והתזונה האמריקני, בדק את הגורמים הקשורים לעלייה חוזרת במשקל לאחר ירידה ניכרת במשקל. במחקר נעשה ניתוח הנתונים שנאספו בין השנים 1999 ל-2000. 

מטרת המחקר הייתה לקבוע מהי השכיחות של העלייה החוזרת במשקל בקרב אנשים שהצליחו לרדת במשקל ולמצוא את הגורמים שיכולים לנבא אותה.

הממצאים המעודדים הראו שכמעט ששה מתוך עשרה מבוגרים אשר ירדו בצורה ניכרת במשקל, הצליחו לשמור על משקלם החדש בטווח של חמישה אחוזים במשך שנה.

החוקרים בחנו 1,310 בוגרים בגילאי 20 עד 84 אשר היו בעלי משקל עודף או שמנים (BMI גבוה מ- 25) לפני הדיאטה ואשר ירדו בצורה ניכרת במשקל - לפחות עשרה אחוזים מהמשקל המקורי כעבור שנה מתחילת המחקר.
בהשוואה למשקלם שנה לפני המחקר, 7.6 אחוזים מהנבדקים המשיכו לרדת במשקל, 59 אחוזים שמרו על המשקל שהשיגו ו- 33.5 אחוזים העלו יותר מחמישה אחוזים במשקלם.

החוקרים מצאו שלאמריקנים ממוצא היספני סיכויים רבים יותר להעלות חזרה במשקל לעומת אמריקאים לא היספנים. עוד התברר, כי אנשים שלא קמים מהספה ומעדיפים לצפות בטלוויזיה או במחשב על פני פעילות גופנית הם בעלי סיכוי גבוה להעלות במשקל.

למחקר זה מספר נקודות חולשה, ביניהן העובדה שנתוני הירידה במשקל והמשקלים הקודמים דווחו על ידי המשתתפים ולא נמדדו בצורה מבוקרת. בנוסף, לא נאסף מידע על הצריכה הקלורית של המשתתפים, ולא נבדק האם הירידה הראשונית במשקל הייתה מכוונת. עם זאת,לא ניתן לבטל את ממצאי המחקר בייחוד בשל העובדה שהוא כלל מידע שנאסף ממספר רב של אנשים המייצגים את מגוון האוכלוסייה בארה"ב.

אז מה אפשר לאמץ מהמחקר הזה?

א. לרדת במשקל לאט ובמתינות – בדרך כלל משיגים זאת על ידי דיאטה מאוזנת ולא בדיאטות כסאח למיניהן.
ב. להפחית את שעות הצפייה בטלוויזיה – ההמלצה היא עד שעתיים ביום.
ג. לעשות פעילות גופנית כלשהי ורצוי לפחות חצי שעה ביום.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל