פורסם בראשונה: 11.02.2009
עדכון אחרון: 10.10.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

6 טיפים לתזונת ילדי המפתח

לקריאה נוחה
ילדים שחוזרים מבית הספר לבית ריק עדיין יכולים ליהנות מארוחה טובה, טעימה ומזינה. מדריך קצרצר להכנה משותפת של ארוחה בריאה לשעות הצהריים, בלי חטיפים עם שומני טראנס ובלי אף טיפת ג'אנק פוד

​​​​כולנו מכירים את ילדי המפתח, שחוזרים הביתה בצהריים ונשארים לבד עם אח או אחות (או עם כמה אחים ואחיות). ילדי מפתח רבים מעדיפים לחכות לארוחת הצהריים עד שאחד ההורים חוזר הביתה, ולאכול בינתיים חטיפים וממתקים.

לעתים קרובות עד שההורים חוזרים, הילדים כבר לא רעבים והם מדלגים על ארוחה מזינה​ לטובת הג'אנק. 

1. מעבר לכללי הבטיחות שיש ללמד ילדים שנשארים לבד בבית, כדאי לדאוג להם מראש גם לארוחת הצהריים. אפשר להכין לילדים ארוחה מוכנה שלא דורשת חימום. אם הארוחה דורשת חימום, יש לוודא שהילדים ובני הנוער מספיק בוגרים ואחראיים ויודעים להשתמש באופן בטוח במכשירי החימום כמו מיקרוגל, טוסטר וכיריים. בנוסף, יש להדריך אותם לגבי משך הזמן הדרוש לחימום בכל מכשיר.

2. חלק מהילדים לעולם לא יכינו אוכל בעצמם, גם לא כריך, ויבקשו לאכול רק אוכל מוכן. לילדים כאלה אפשר להכין מראש צלחת עם כל המזון שתכננתם שיאכלו בכמויות המתאימות בעבורם. וכך כל מה שנדרש מהילדים או לפתוח את המקרר ולאכול מהצלחת ואולי גם חימום קצר במיקרוגל.

3. בהתאם לגיל ולרצון של הילד להכין בעצמו את האוכל, אפשר להשאיר במקרר סירים, מהם הילד יכול לקחת לעצמו לצלחת את הכמויות המתאימות לו, או להשאיר את המצרכים להכנת כריכים או אוכל מבושל.

4. מומלץ לכלול בתפריט גם בשר בקר טרי רזה, כולל בשר טחון, המספק רכיבי תזונה החיוניים לבריאות הכללית, לגדילה ולהתפתחות ובהם: חלבון איכותי, ברזל, אבץ וויטמין B12​. ויטמינים ומינרלים ​אלה מצויים בכמות משמעותית יותר בבשר בקר בהשוואה לעוף, הודו ודגים. 

5. רעיונות לארוחות צהריים שמצריכות חימום: ספגטי בולונז, אורז עם כדורי בשר ברוטב עגבניות, תבשיל בקר ותפוחי אדמה (גולש), ממולאים.

6. ​אפשר להחליף את ארוחת הצהריים עם ארוחת הערב, וכך לאכול בצהריים ארוחה קרה ובערב לאכול את הארוחה החמה הבשרית.​

​​

כריך לצהריים:

כריכים מפיתה, לחמניה או לחם, הם אפשרות מצויינת וניתן לגוון במילוי בשרי או חלבי: קציצות, שניצל , ביצה קשה, טונה, טחינה, חומוס, גבינות o ירקות​

ארוחות קרות:

קלח תירס או סלט תפוחי אדמה עם ביצה, אפונה וגזר.

פרוסות דקות של בשר קר כמו רוסטביף או רצועות חזה עוף

ירקות טריים

אפשר לאכול צהריים גם דגני בוקר עם חלב, אך יש לשים לב שהילדים לא אוכלים מהם גם בבוקר גם בצהריים וגם בערב. הגיוון הוא כלל המפתח בתזונה נכונה ולכן כדאי לאכול דגני בוקר עם חלב פעם ביום ובארוחות האחרות להציע מזונות אחרים.

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שנייד​ר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל