פורסם בראשונה: 12.11.2007
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

חמוץ לך? יופי – זה טוב. שתייה בריאה לחורף

לקריאה נוחה
רוב הסיכויים שגם בחורף את ואתה לא שותים מספיק. ואם אתם שותים, אתם בטח שותים את הדבר הלא נכון (שוב קולה?). קבלו הצעה: שפויה, מאוד מאוד בריאה, טבעית ולא משמינה. מה צריך יותר?
מה כדאי לשתות בחורף?

כל כתבה משמימה על תפקיד הנוזלים בגוף שלנו מתחילה בדרך כלל במשפט "שתיית מים חשובה ביותר למניעת התייבשות, לבריאות העור וגם לתפקוד מיטבי של הגוף....". נו טוב, אז זה עוזר לשתות יותר מים?

אולי אם כתוב ששתיית מים "תורמת לזוהר הפנימי של העור" (חביב ביותר על הדודות מ"לאשה"), אבל בדרך כלל לא.

למה? כי הרבה אנשים אוהבים טעם. ובשביל אלה שאוהבים טעם, ובריאות, מיועדת הכתבה הזו.

רובנו לא שותים מספיק, במיוחד בקיץ, אבל גם בחורף, בייחוד כשאנחנו בתוך בתים שמחוממים בהסקה מרכזית או במיזוג. לימונדה טבעית היא אופציה מצוינת לאספקת נוזלים לכל אלה ששונאים לשתות מים – ו... היא פשוט ממש בריאה!

למה?

מחקרים רפואיים הוכיחו ששתיית לימונדה יכולה לסייע במניעת היווצרות של אבנים בכליות וחישוב קל במחשבון כיס מראה שיש בה ממש מעט קלוריות. בכוס לימונדה טבעית (ללא תוספת סוכר) יש כעשר קלוריות. מעט מאוד ביחס למיצי פירות אחרים או למשקאות ממותקים שמכילים (לפחות) 100 קלוריות לכוס.

לימונדה טבעית גם לא מכילה צבעי מאכל, חומרים משמרים או ממתיקים מלאכותיים – פשוט בריאות נטו.

בריאות בריאות, אבל מיכל – חמוץץץץץץ לי בפה...!

אז ממתיקים ב"סוכרלוז" או ב"סטיביה", שהם ממתיקים טבעיים ללא ערך קלורי. סגרנו עניין?

את יכולה לפרט קצת על הבריאות?

בשמחה...

בכוס לימונדה (240 מיליליטר) יש כ-15 מיליגרם ויטמין סי, שהוא נוגד חמצון חזק המגן בפני הנזקים שגורמים לנו הרדיקלים החופשיים. הרדיקלים החופשיים הם לא קבוצת גרילה עירונית, אלא חומרים שמשתחררים במהלך חילוף החומרים הטבעי בגוף ומחרבים לנו מערכות באופן כללי. גם נוגדי החמצון הם לא חברי ארגון טרור סביבתי שחבריו מאמינים בשיבה אל הטבע, אלא תרכובות כימיות המצויות במזון שאנו אוכלים, ואשר משבשות ואף הורסות את הרדיקלים החופשיים. זה ההסבר (המדעי) בקליפת אגוז. נשמע אלים? לא יותר מבדרבי.

חמש כוסות לימונדה ביום לנשים (ושש כוסות לגברים) מספקות את הכמות היומית המומלצת לצריכה של ויטמין סי. אגב, ויטמין סי גם משפר את ספיגת הברזל ממזונות צמחיים ולכן כדאי לשתות את הלימונדה בארוחה שמכילה קטניות או ירקות ירוקים. תזונה עשירה בוויטמין סי (ולא ויטמין סי מתוספים!) יכולה להגן מפני מחלות שונות. וכן, זה בהחלט מדעי.

ואם אנחנו כבר ביתרונות ובחסרונות - בניגוד לאמונה העממית הרווחת, אין תימוכין מדעיים שוויטמין סי מגן עלינו מפני שפעת והצטננות. כלומר, זה לא Evidence based. אבל מכיוון שעכשיו חורף, לא יזיק לקרוא על זה קצת...

ובחזרה ללימון שלנו. גם לנענע יש פה תרומה!

גם הלימון וגם הנענע עשירים בנוגדי חמצון (אם אתם מתעקשים, בהספרידין, בלימונין, בלוטאין ובקריפטוקסנטין) ואלה ידועים כתורמים להגנה מפני מחלות לב וסוגי סרטן שונים. עשבי תיבול כמו נענע, לואיזה ולימונית הם מקור מצויין לנוגדי חמצון.

העלים האלה?

כן. העלים האלה... אם כי צריך קילוגרמים של עלים כדי להרגיש את ההשפעה. אבל צירופם ללימונדה, בהחלט מחזק את האיכויות הבריאות שלה.

אגב, הנענע והלימונית מסייעות לעיכול ולתפקוד תקין של מערכת העיכול (וזה כן נחקר), וברפואה העממית משתמשים בנענע לטיפול בגזים ובכאבי בטן.

אה, כן... זה גם פשוט טעים

אז למה להרעיל את הגוף, אם אפשר פשוט לשתות לימונדה טבעית, עם ערך קלורי אפסי, שגם תורמת לחוסן הגופני שלנו בכל העונות?

אפשרויות לגיוון:

• לגרד פנימה מעט מקליפת הלימון.

• להקפיא ולגרוס וכך לקבל ברד לימונענע.

• להשתמש בסודה במקום במים לקבלת גזוז.

• להוסיף צמחי תבלין נוספים כמו לואיזה ולימונית.

עכשיו העונה!

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל