פורסם בראשונה: 22.09.2014
עדכון אחרון: 22.09.2014

9 החלטות תזונה בריאות לשנה החדשה

לקריאה נוחה
איך אתם מרגישים אחרי האוכל: שבעים ומרוצים או מלאים מדי ומעוכים? כמה ארוחות אתם מפרגנים לעצמכם ביום והאם אתם קוראים את האותיות הקטנות כשאתם הולכים לקניות? כל המלצות התזונה שיגרמו לכם להתייחס טוב לגוף שלכם השנה
מה תאחלו לגוף שלכם השנה?

בקיצור

1.

תכבדו את הגוף שלכם ותאכלו אוכל בריא ככל הניתן. שימו את האכילה הנכונה בראש סדר העדיפויות, תאפשרו לעצמכם לאכול ולשתות כמו שצריך, כמה פעמים ביום.

2.

שימו לב מתי אתם רעבים לאוכל, ומתי האוכל הוא רק מילוי זמני שמפצה על הצורך במשהו אחר. וכשאתם אוכלים נסו להתחיל לפני שאתם ממש מורעבים, ולסיים כשאתם שבעים.

3.

כשאתם קונים מצרכים תקראו את האותיות הקטנות של רשימת המרכיבים ותדעו ממה האוכל עשוי. ונסו לבשל בבית, כדי לשלוט על כמויות המלח והחומרים המעובדים.

​כמה טובה ומתוקה הולכת להיות השנה הזו? ומה יעשה אותה מתוקה? האם אלו יהיו תבשילים החג העשירים - או שאולי יהיו אלו גם החלטות תזונתיות נבחרות שיעשו לכם טוב בגוף ובנפש?

אנחנו מאחלים לעצמנו ואהובינו שנה מאושרת, מלאה בבריאות ושלווה. לכבוד החג אספנו חופן של החלטות מעולם הרגלי האכילה שיעזרו לכם באמת להרגיש כך. אז גם אם עוד לא לבשתם את הבגדים הלבנים החגיגיים וגם אם חיוך ציני קטן עולה על פניכם - אנחנו מזמינים אתכם לקבל קצת השראה חיובית מאיתנו לשנה החדשה:

תכבדו את הגוף שלכם ותאכילו אותו במזון הראוי לו

הגוף שלכם הוא מה שאתם אוכלים, זו עובדה בסיסית שכל ילד בבית הספר היסודי יודע. אתם מצפים, ובצדק, מהחברים שלכם שיכבדו אתכם, מהמשפחה, מהעמיתים בעבודה.

אבל האם אתם נותנים יחס הוגן ומכבד לגוף שלכם? האם הוא מתוחזק באבני הבנייה שנכונות לו? האם אחרי האוכל אתם מרגישים נינוחים ומנעימים, או שהבטן כואבת, ואתם מוצפים ברגשות אשם ותסכול?
אכילה שמכבדת את בעליה היא אכילה מתוך בחירה מודעת בבריאות שלכם, ובצרכים הגופנים והנפשיים שלכם.

תקפיצו את האכילה הנכונה לראש סדר העדיפויות

דמיינו שולחן עמוס מטלות וניירות, ותחשבו עליו כמכיל את המטרות של חייכם. אתם שואפים להגשים את כולן, ובדרך אתם שמים דגש על חלק מהן, וחלק אחר אתם שוכחים לפעמים. אל תשאירו את האכילה הסדירה בתחתית, תשקיעו בעצמכם!  

איך עושים את זה?

אפשרו לעצמכם אכילה ושתייה סדירים לאורך היום. זה יקפיץ לכם את האנרגיות וישפר את חילוף החומרים. 

בנוסף, תקנו את המוצרים הנכונים בסופר. כן, הכוונה היא שתכינו רשימה בבית, כדי שיהיה לכם מבחר איכותי בארון ובמקרר.

תקשיבו לגוף שלכם ותדעו מתי להתחיל לאכול ומתי לסיים

סולם הרעב והשובע יכול לעזור כאן. עם השנים הסולם הפך לכלי טיפול של ממש, והיתרון שלו הוא שלמרות זאת לא צריך להיות מטפלים מוסמכים כדי להפיק ממנו תועלת.

הוא למעשה סקאלה שמדרגת את תחושות הרעב והשובע שלכם לפי מספרים, למשל מ-1 עד 7, כש-1 מסמל רעב קיצוני, ו-7 תחושה שאכלתם יותר ממה שהיה דרוש לכם כדי להיות שבעים. 

אם תתחילו לאכול בשלב 3, שבו אתם מרגישים רעב קל, תיחסך מכם התחושה הלא נעימה של רעב קיצוני. על הדרך יהיה לכם קל יותר לבחור מה לאכול מתוך חשיבה בריאה, ולא לאכול את הדבר הראשון שתמצאו, וגם לאכול בקצב סביר.

אם תפסיקו לאכול בשלב 4-5 כשאתם מרגישים מלאות נעימה, תחסכו מעצמכם את תחושת העומס.

שימו לב מתי אתם רעבים ומתי חסר לכם משהו אחר

יש לכם חור בבטן או שאולי זה חור בלב? חשק לאוכל לא חייב להיות כזה דרמטי, הוא יכול לנבוע גם משעמום או עייפות. השאלה היא האם מטרת האכילה להשביע את הגוף או משהו אחר שקשר לנפש.

מה זה משנה? כי כשאתם רעבים חשוב שתאכלו לשובע, וכשתם חווים רעב רגשי מומלץ וכדאי למצוא פתרונות אחרים למצוקה, כי האכילה לא באמת תשביע אתכם. אחד הפתרונות לאכילה רגשית מופיע בהמלצה הבאה:

תזיזו את הגוף

פעילות גופנית היא אחד הדברים הכי טובים שאתם יכולים לעשות בשבילכם. היא תעזור לכם לשמור על בריאות פיזית וגם מנטלית. תנועה נכונה משחררת לחצים שנצברים בגוף כתוצאה מהתרגשות, תסכול וזעם. כל אלו יכולים להשתחרר כשזזים.

תוסיפו לזה את ההרגשה הטובה שנותנים לכם האנדורפינים שמשתחררים בזמן הפעילות, ויש לכם ביד מהפך של ממש. יש אינספור אפשרויות, תבחרו למשל בין הירגעות בשיעור יוגה או טאי צ'י, או פריקת אנרגיות בריצה או אימון קיק בוקסינג, כולן מהוות הזדמנות נהדרת לאימון איכותי.

מי שכבר התרגל לפעילות גופנית סדירה מכיר את ההתרגשות, את האדרנלין שמתחיל לפעפע לקראת האימון. כשאתם מניעים את הגוף, משתררת הרגשה טובה, הגוף שלכם פשוט אומר לכם תודה.

מה יש באוכל שלכם? תקראו את הסימון התזונתי

אני מתכוונת לרשימת המרכיבים שמופיעה על מוצר המזון שקניתם, זו שמתחבאת בדרך כלל בחלק האחורי של האריזה.

לא פעם צריך ממש להתאמץ כדי לאתר אותה, כי האותיות באמת מאוד קטנות, ולעיתים קרובות כתובות בצורה מאוד לא ידידותית לקורא. ובכל זאת, אם תפקחו את העיניים תוכלו ללמוד מהרשימה הזו המון:

קחו למשל ממרח חומוס תעשייתי. האם באמת תמצאו בו בעיקר את הקטנייה האהובה וטחינה גולמית, או שאולי תגלו שיש בו גם כמות לא מבוטלת של שמן סויה ומלח?

איך יודעים? רשימת המרכיבים מסודרת מהגדול לקטן. כלומר, הרכיב שרשום ראשון הוא זה שנמצא במוצר בכמות הגבוהה ביותר. תוכלו לדעת אם הוסיפו שמן זול בכמויות לחומוס שלכם.

דוגמה אחרת: האם הלחם החום שקניתם קיבל את הצבע שלו בזכות הקמח המלא שהוא מכיל, או שאולי תקראו לתדהמתכם שהלחם מכיל קמח לבן וחומר שצובע את הלחם, קרמל למשל.

תכינו יותר אוכל בבית

כשאתם מבשלים אתם שולטים על כמות המרכיבים. מאכל שתכינו בבית יכיל בדרך כלל פחות מרכיבים מיותרים כמו מלח, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים, צבעי מאכל ושאר תוספות מעובדות ומיותרות. 

תנו כבוד גם לסביבת הגוף

ניקיון הוא ערך חשוב לרבים מאיתנו, וניקיון סביבתי הוא חלק בלתי נפרד ממנו. מה זה קשור לבחירות התזונתיות שלכם? תחשבו על המוצר שקניתם לאכול: מה קורה לעטיפה אחרי שתסיימו איתו, איפה המפעל שבו מייצרים אותו, כמה דלק צרכה המשאית שהביאה אותו לחנות?

אקולוגיה לא נגמרת במחזור בקבוקים ועטיפות - אפשר גם להשתמש מראש בפחות בקבוקים ואריזות. ואיך זה קשור לכבוד שאתם נותנים לגוף שלכם? קחו שאיפה מהאוויר. הוא נקי באופן יחסי? רוצים שיהיה אפשר לנשום ממנו בלי מסיכת אב"כ גם עוד 20 שנה? אז קחו בחשבון גם את הסביבה שלכם.

ולקינוח

נזכיר לכם שמשתלם להשקיע בעצמכם. בגלל הבריאות, בגלל הרגשת העייפות שפוחתת, בגלל הבגדים השווים שתקנו אם סבלתם מעודף משקל קיצוני והכי חשוב - בזכות הסיפוק שהנה הצלחתם.

שתהיה לנו שנה טובה, מתוקה, בריאה, מכבדת, אוהבת ופעילה.

תמי אדיב היא תזונאית קלינית בכללית, מתמחה בסוכרת, השמנה, ניתוחים בריאטריים וטבעונות

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל