פורסם בראשונה: 16.09.2008
עדכון אחרון: 17.09.2008
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

פירמידת המזון הישראלית

לקריאה נוחה
פירמידת המזון משמשת כלי הדרכה לבחירת מזון מגוון ובמידה מתאימה. ניתן לבנות תפריט מאוזן לכל מטרה, ואף להתאים את פירמידת המזון לילדים, למבוגרים, לקשישים ולבעלי צרכי תזונה מיוחדים. כך תדעו מה לאכול ועל מה עדיף לוותר

איזון ומינון הן הבסיס לתפריט איכותי, שהוא אחד המרכיבים העיקריים באורח חיים בריא. המזון הוא מקור האנרגיה של הגוף, אך חשוב לצרוך ממנו תוך מתן דגש על איכות וכמות כדי להבטיח אספקה נאותה כדי לספק לגוף את אבות המזון, ויטמינים ומינרלים החשובים לתפקוד התקין של הגוף. בדיוק לשם כך, המחלקה לתזונה במשרד הבריאות הכינה את פירמידת המזון החדשה.

למה צריך פירמידת מזון?

הפירמידה משמשת ככלי הדרכה לבחירת מזון מגוון ובמידה מתאימה. בעזרת הפירמידה ניתן לבנות תפריט מגוון לכל מטרה.

למה דווקא פירמידה?

הפירמידה בנויה מקבוצות מזון המסודרות בקומות והיא נסמכת על שני עקרונות חשובים:

• ככל שעולים בקומות הפירמידה, יש לאכול  פחות מכל קבוצה.
• יש לאכול מזונות מכל קבוצה בפירמידת המזון וכן לגוון במזונות שנמצאים בכל קבוצה.

אפשר להכניס את כל המזונות לפירמידה אחת?

קיימים אלפי פריטי מזון ואין באפשרותנו להכיר את כולם או לזכור את תכולתם ותרומתם לגוף. לכן קיבצו את המזונות השונים לקבוצות, לפי הרכיב התזונתי הבולט. בכל קבוצה נמצאים מזונות הדומים מאוד זה לזה בהרכבם התזונתי. החלוקה לקבוצות היא לפי מיון תזונתי, גם אם לעתים ישנה סתירה בין צורת מיון זו לבין צורות מיון אחרות. לדוגמה: מבחינה בוטנית, אבוקדו הוא פרי, אך מבחינה תזונתית הוא שייך לקבוצת השומן.

בעזרת קבוצות המזון ניתן להחליף פריט מזון מסוים באחר, ועם זאת לקבל רכיבי תזונה דומים ובעלות קלורית שווה. כך למשל אפשר להחליף פרוסת לחם בחצי כוס אורז מבושל או בקלח תירס קטן. תפוח עץ בינוני אפשר להחליף בתפוז או בשני משמשים.

בחירת סוגי מזון שונים בכל קבוצה (גוון) תבטיח אספקה טובה של כל רכיבי התזונה הדרושים. בכל קבוצה יש מזונות עדיפים ומזונות פחות מומלצים.

בסיס פירמידת המזון

בבסיס הפירמידה מופיעה לראשונה המלצה להרבות בשתיית מים, עם דגש על מי ברז.

הקומה הראשונה

בקומה הראשונה נמצאת קבוצת דגנים ומוצרי מאפה הכוללת: לחם, אטריות, אורז, פתיתים, תפוח אדמה, תירס, קמח מדגנים שונים. המומלצים הם הדגנים המלאים. קבוצה זו מכילה פחמימות מורכבות כרכיב תזונה עיקרי ותורמת גם חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. 

הקומה השנייה

בקומה השנייה  נמצאות שתי קבוצות מזון : קבוצת הירקות וקבוצת הפירות. מומלץ לצרוך משתיהן כמות שונה: שני־שליש ירקות ושליש פירות. מזונות אלו מספקים ויטמינים (למשל ויטמין C, בטה-קורטן) וכן מינרלים וסיבים תזונתיים.

הקומה השלישית

בקומה השלישית מצויה קבוצת המזונות העשירים בחלבון. קבוצה זו מתחלקת לשלוש תת־קבוצות:

קבוצת מוצרי הבשר: בשר בקר, הודו, עוף, דגים וביצה. מוצרי מזון אלה עשירים בברזל, פרט לביצה שספיגת הברזל ממנה נמוכה.

קבוצת הקטניות: אפונה יבשה, שעועית יבשה, עדשים, פולי חומוס, פולי סויה ופול. קבוצה זו מהווה מקור טוב גם לפחמימות ולסיבים תזונתיים.

קבוצת מוצרי החלב: חלב, גבינה, יוגורט, מעדני חלב ולבן. קבוצה זו עשירה בסידן. המומלצים הם המזונות דלי השומן.

הקומה הרביעית

קבוצת המזונות העשירים בשומן, המכילה בעיקר מזונות שומניים שמקורם בצומח. לדוגמה: אגוזים, שקדים, בוטנים, אבוקדו, שומשום וטחינה. סוגי מזון אלו עשירים מאוד באנרגיה ומספקים ויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K).

קודקוד הפירמידה

קבוצת ממתקים ומשקאות ממותקים בסוכר. לדוגמה: סוכר, ריבה, עוגיות, גלידות, ושתייה ממותקת בסוכר. סוגי מזון אלו עשירים מאוד באנרגיה בשל תכולת סוכר ו/או שומן גבוהה, אך דלים ברכיבי תזונה אחרים. אין הכרח לצרוך מזון מקבוצה זו ולמעשה רצוי לצמצם את צריכתם. בפירמידת המזון החדשה יש הפרדה פיזית של קבוצת הממתקים מגוף הפירמידה על מנת לחדד את המסר להמעיט בצריכת המזונות מקבוצה זו.

food pyramid.gif 

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל