פורסם בראשונה: 09.06.2011
עדכון אחרון: 12.06.2011
  • זיו לנצ'נר זיו לנצ'נר

בואי כלה, קבלי טיפים להרגעה

לקריאה נוחה
איך כדאי להתנהל ב-24 שעות לפני החופה: מה כדאי לך לאכול ומתי, מאילו מזונות מומלץ להימנע, כמה כדאי לשתות ועל אילו משקאות מומלץ לוותר, איזה ספורט אפשר לעשות אפילו ביום החתונה ומאיזו פעילות חובה להימנע. כלה יקרה, כך תגיעי אל החתונה שלך רגועה, רעננה ונמרצת
בואי כלה - הטיפים לכלה הלחוצה

כמה שאלות גדולות וגורליות עולות בקרב זוגות צעירים בימים אלה ממש, בפרוס עונת החתונות הבאה עלינו לטובה. הסוגיות המרכזיות, המסורתיות, הן "מה היינו צריכים את זה", "כמה יביאו הדודים הקמצנים" ומעל הכל, "איך, לכל הרוחות, עוברים את הערב בשלום". לפחות בשאלה השלישית ננסה לסייע.

נראה שמסיבות השונות, הדמות המוטרדת ביותר מ"מה יהיה?" היא הכלה. לאשה צעירה בערב כלולותיה יש לא מעט על הראש והשאיפה להוליך אותה בשלום, בשלווה ובהצלחה אל החופה היא אתגר חשוב. שלא לומר מצווה גדולה.

התזונאית הקלינית מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במחוז דן של שירותי בריאות כללית, והמומחה לפעילות גופנית, דני טל, נרתמו למשימה. הם נידבו צרור עצות מעשיות שילוו כל כלה ב-24 השעות האחרונות של רווקותה ויסייעו לה להתחיל ולסיים ברגל ימין את היום החגיגי הזה בחייה.

לא לרעוב, לא להכביד

מריאנה אורבך מחלקת את הכלות לשתי קבוצות: נשים שהתנהלו בחודשים שלפני החתונה באופן רגיל; ונשים שעשו בתקופה הזו מבצע כאסח פרוע להפחתת משקל. האחרונות, אומרת המומחית, יגיעו לרגע האמת מורעבות, מותשות, עצבניות וחלשות. רע מאוד, כמובן. חלק מבנות קבוצה זו ייכנסו דווקא ביום האחרון לבולמוס אכילה לא מתוכננת ויטחנו מכל הבא לפה – מזון לא מזין ולא מומלץ.

לכולן אומרת אורבך: אם עשית או לא עשית מבצע דיאטה, היום האחרון ודאי לא יעשה את ההבדל! עדיף לכל כלה לשמור ביום הזה על שגרת תזונה בריאה, שתסייע לה לדלג בקלות רבה יותר מעל משוכת ההתרגשות של החתונה.

אז מה כדאי לאכול?

מומלצת ארוחת בוקר מסודרת ומזינה (חלבונים, פחמימות, מעט שומן), עדיפות פחמימות מלאות (לחם מחיטה מלאה, דגנים משיבולת שועל) וארוחת הצהריים, טוב לה שתכיל בשר רזה, ירקות ופחמימה מורכבת (אורז מלא, דוחן). כשיוצאים מהבית, יש להצטייד בחטיף דוגמת פרי, או כמה אגוזים ושקדים. ובערב, לפני השינה, עדיפה ארוחה קלה.

ממה כדאי להימנע?

מכמה מאכלים מציעה אורבך לכלות להימנע ביממה שלפני האירוע. חטיפים מלוחים מאוד, מזונות מטוגנים ושמנים ומשקאות מרוכזים ומתוקים עלולים ליצור תחושה לא נוחה. נשים לא מעטות סובלות בימים שלפני החתונה מ"מעי רגיז" על רקע התרגשותן הגוברת, ומשקאות מרוכזים כמיצים רק יחריפו את התחושות הלא נעימות.

גם קטניות וירקות שאכילתם יוצרת הצטברות גזים (חומוס, כרוב, כרובית, ברוקולי) הם דבר שכדאי לא להתעקש עליו במועד הזה. הוא הדין בהתנסות חדשה במאכלים אקזוטיים. בואו נשמור את ההרפתקה הקולינרית שהשלכותיה לא ברורות להזדמנות אחרת, הא?

כמה צריך לשתות?

גם לשתייה, כאמור, יש חלק חשוב בהכנת הגוף לחגיגה. אורבך מזהירה ממצב של התייבשות לפני החתונה, מורה לספור כוסות ומונה 12-10 ביום ככמות מומלצת. אנחנו מדברים בעיקר על מים, הגורמים לכך שהגוף יהיה רווי ורענן יותר ושאפילו העור ייראה טוב יותר. והרי אין בעולם כלה שרוצה עור לא-משהו ביום המקסים בחייה.

חייבים לשתות כל כך הרבה?

כאן מעירה התזונאית הערה חשובה: אין לשנות הרגלי תזונה באופן קיצוני ביממה האחרונה, ולכן, מי שרגילה לשתות מעט מאוד (וחבל מאוד!), צריכה להקפיד על חמש-שש כוסות ולא להתעקש על 10 ומעלה.

מה עם איזו כוס קפה?

שתיית קפה, לעומת זאת, אינה מומלצת בשש או שבע השעות שלפני שנת הלילה. במקום הקפה המעורר, ולטובת השינה הערבה, כדאי לנסות תה קמומיל, הידוע כמרגיע, או כוס חלב חם עם כפית דבש.

לא לרוץ לחופה!

ואחרי התנומה המלאכית בלילה האחרון, הגענו בשעה טובה אל יום החתונה.

אז מה לאכול?

במהלכו, המומחית אומרת, יש לאכול ארוחות קטנות ולהעדיף מאכלים קלים לעיכול – גבינות רזות, בשר רזה, לחם מחיטה מלאה. זאת, כדי שהכלה תגיע לאירוע טעונה בדלק, אבל דלק נכון ואיכותי שישרת אותה נאמנה.

ועוד דבר קטן: בחצי השעה האחרונה לפני שיוצאים מהבית, בדרך כלל לצילומים הבלתי נמנעים, אין להרבות בשתייה. רק זה חסר לה, לכלה בשמלתה החגיגית, שתתחיל להתרוצץ בשטח ולחפש שירותים הולמים.

ומה אם בא לי פתאום לרוץ מרתון עד החופה?

גם דני טל, המומחה לפעילות גופנית, מוצא כלות משני סוגים: אלה שמקיימות אימוני ספורט באורח סדיר, ואלה שממש לא. כאן הוא ממהר ומזהיר: אין זה המקום, ובעיקר אין זה הזמן להתחיל להתאמן. פעילות גופנית היא לא דבר ש"מתנפלים" עליו, ואשה שתתעקש לפתוח באימונים ברגע האחרון לפני החתונה עלולה להיפצע ולחרב לעצמה את האירוע.

איך להרגיע את הגוף?

המפתח, מדגיש טל, הוא להגיע לרגע הגדול במצב של רגיעה. נשים שמתאמנות באופן קבוע מתבקשות לעצור את הפעילות הרגילה, או לפחות להרגיע, להוריד מהלך. עדיף שיתמקדו ביום שלפני בתרגילי גמישות ומתיחה.

ואם בכל זאת הכלה רוצה להתעמל?

אם היא באמת רוצה, אפשר לתרגל יוגה, פילאטיס, פלדנקרייז וגם שחייה – ובהם אפשר לעסוק אפילו ביום החתונה עצמו.

ואם הספורט הוא לא שגרתי אצל הכלה?

שתמתין, במחילה מכבודה, עוד קצת. בינתיים, הן אפשר להעביר את היממה בעיסוי מקצועי, שיתרום לרגיעה ועשוי גם להכין את השרירים למאמץ ולעייפות שיזמנו הריקודים והעמידה הממושכת.

מובן שחוויית מסאז' שכזו טובה גם לכלות הספורטיביות. לא הוגן שיקופחו רק בגלל שהן אינן פדלאות...

מאילו פעילות כדאי להימנע?

לכל הכלות כולן, פעילות וסתלבטניות גם יחד, לא מומלץ לעסוק ביממה שלפני החתונה בהליכה, בריצה, ברכיבה על אופניים, או בפעילות אקסטרים, לא עלינו, בעיקר מחשש לפציעה.

וכשתגיע המלכה למעמד הרם והמרגש, כשהיא חיונית, חיננית, שלווה וקלה, כדאי לה, כפי שאומר המומחה, "לא לקפוץ מעל הפופיק". זו כבר משימה לא קלה: נראה אותה לא משתוללת מדי על הרחבה, לא מבצעת תנועות חריגות וקיצוניות, לא מסתכנת בנפילה או בחבלה. וכל זאת, יודע כל רוקד ויודעת כל רוקדת בכל חתונה, כשגם האלכוהול הוא אורח במסיבה.

רק מזל טוב, שיהיה לך.

זיו לנצ'נר הוא כתב הסקס והזוגיות של "20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל