חיפוש

dsdsdsd
כאב גב תחתון

הכול על כאבים בגב התחתון

כ־80% מהאנשים יסבלו מכאבים בגב התחתון בשלב כלשהו בחייהם. מה גורם לכאבים האלו? מהם הסימפטומים? מהם גורמי הסיכון? כמה זמן זה עלול להימשך? איך מטפלים? מתי חייבים לפנות לרופא? האם יש צורך בבדיקות הדמיה? המדריך המלא

דוקטור יצחק אנגל

ד"ר יצחק אנגל

בקיצור

01

התסמינים של כאבי גב תחתון כוללים כאב, שריפה, ודקירה. הם יכולים להיות חדים או עמומים ובעוצמה קלה עד קשה.

02

התסמינים חולפים לרוב מהר יחסית. במקרים נדירים נגרם כאב גב תחתון מסיבות משמעותיות כמו תהליך זיהומי או גידול.

03

בניגוד למה שרבים חושבים, כדאי דווקא להימנע משכיבה במיטה ולהמשיך בפעילות - בהתאם לעוצמת הכאב.

בזמן שאתם קוראים את השורות האלו, כ־15% מהאנשים בעולם סובלים מכאב גב תחתון ברמה כזו או אחרת. קבלו עוד נתון: כ־80% מהאנשים יחוו אירוע משמעותי של כאב גב תחתון במהלך חייהם. למה דווקא הוא? כי הגב התחתון תומך ברוב משקל הגוף שלנו, ועל כך הוא משלם את המחיר.

צריכים רופאים או מרפאות? פשוט לחפש
רוצים לקבוע תור? עושים זאת זה בקליק

זהו כאב המופיע בדרך־כלל בחלק של הגב המשתרע מתחת לקו הצלעות ומעל לקו העכוז, ולעיתים עם הקרנה לעכוז (אחד או שניהם) ו/או לאזור האגן והירך.

מהם התסמינים של כאבי גב תחתון? 

התסמינים כוללים כאב, שריפה, ודקירה. הם יכולים להיות חדים או עמומים ובעוצמה קלה עד קשה (עד לרמה שיהיה קושי לזוז או לעמוד ישר). התסמינים יכולים להופיע באופן פתאומי (למשל לאחר הרמת חפץ כאב או כתוצאה מפציעת ספורט) או להתפתח בהדרגה. לפעמים מופיעה גם נפיחות מקומית שמוסיפה לתחושת הכאב.

כאבי גב תחתון ניתן לסווג לפי משך הזמן שלהם: כאב חריף (עד 6 שבועות), כאב תת־כרוני (12-6 שבועות), וכאב כרוני (מעל 12 שבועות).

​כואב הגב? קומו מהמיטה!

תרגילים פשוטים להקלה על כאבי גב

במרבית המקרים, לא ניתן לדעת מה הסיבה המדויקת לכאב.

הכאבים יכולים להיות תוצאה של פגיעות (למשל מתיחות או קרעים) ברקמות המרכיבות או התומכות בעמוד השדרה בפרט ובגב בכלל, וביניהן: שרירים, רצועות, גידים, מפרקים וסחוסים.

אם מדובר לדוגמה במתיחה קלה או בקרע קטן באחד השרירים הקטנים או הרצועות הקטנות, יהיה קשה לזהות שזו הסיבה כיוון שהגב שלנו הוא מבנה מורכב כל־כך.

לעיתים המקור לכאב ברור יותר, והוא תוצאה של מצבים רפואיים כמו פריצת דיסק בדרגות שונות, החל מבלט קל וכלה בפריצה עם הסתיידות. זהו רמז לתהליך ממושך או להיצרות של חוט השדרה שכתוצאה ממנה מופעל לחץ על כמה חוליות בעת ובעונה אחת. זוהי בעיה ששכיחה במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

בחלק מהמקרים לא ניתן לדעת מהי הסיבה המדויקת לכאב.


ישיבה נכונה לעומת ישיבה לא נכונה 

1. גיל - כאבי גב תחתון (ובכלל) שכיחים יותר ככל שמתבגרים, והם מופיעים לראשונה בדרך־כלל אחרי גיל 30.

2. חוסר בפעילות גופנית

3. ישיבה ממושכת

3. הרמת משאות כבדים

4. השמנה

5. הריון

6. עישון

7. צריכת אלכוהול

8. דיכאון וחרדה

9. פעילות גופנית לא נכונה או פעילות יתר

10. עייפות וחוסר שינה

11. יציבה לקויה

לא ניתן לצפות מראש את משך הכאב ואת עוצמתו. ישנם מקרים של כאב חזק שיחלוף בתוך מספר ימים, וישנם מקרים של כאב קל או בינוני שיימשך מספר שבועות. 

בגדול, ניתן לומר, כי 50% מכאבי הגב החריפים יחלפו תוך כשבועיים ו־80% יחלפו תוך כ־6 שבועות. במרבית המקרים יחלוף הכאב עם הזמן אף ללא טיפול.

30% מהאנשים שסבלו מכאב גב יסבלו מאירוע נוסף וחלקם יפתחו כאב כרוני.

כאמור, התסמינים של כאב גב חריף חולפים בדרך־כלל מעצמם, ואפילו כאב שמקורו בפריצת דיסק לרוב ישתפר ללא צורך בניתוח. במקרים נדירים נגרם כאב גב תחתון מסיבות משמעותיות כמו שבר, תהליך זיהומי או גידול. גורמי הסיכון לתופעות אלו הם:

1. גיל מעל 50

2. היסטוריה של מחלה ממארת

3. מחלות נוספות כמו סוכרת

4. כאב קשה שמופיע גם במנוחה מלווה בחום

5. שימוש מופרז באלכוהול

6. טיפול כרוני בסטרואידים

7. אוסטאופורוזיס

במקרים הבאים חייבים להיבדק בדחיפות על־ידי רופא:

1. כאב המקרין לרגליים.

2. חולשה או הפרעה בסוגרים.

3. כאב הנמשך מעל 6 שבועות.

282904991.jpg 

1. בניגוד למה שאנשים רבים חושבים, אחד העקרונות החשובים ביותר לטיפול בכאבי גב הוא הימנעות משכיבה במיטה והמשך הפעילות - בהתאם לעוצמת הכאב, כמובן. חלק מהסובלים מכאב גב יגלו כי פעילות גופנית כמו מתונה כמו הליכה או שחייה תשפר את מצבם הכללי ותפחית את הכאב. מומלץ להימנע מפעילות מאומצת ומהרמת משאות.

2. חימום מקומי ובמקרים מסוימים קירור מקומי עשויים להקל זמנית על הכאב.

3. שימוש בתרופות נוגדות דלקת ומשככי כאבים יכולים להקל על הכאב ולהפחית את התהליך הדלקתי. חשוב לזכור כי שימוש ממושך בתרופות נוגדות דלקת (NSAIDS) עלול לגרום לתופעות לוואי כמו צרבת, גירוי ודמם ממערכת העיכול, הפרעות בתפקוד הכלייתי, והפרעות בתפקוד הכבד. לכן, מומלץ תמיד להתייעץ עם הרופא המטפל.

4. אופיאטים הם משככי כאב חזקים היכולים להקל על הכאב וגורמים לעייפות, דבר שעשוי לסייע בהירדמות בימים הראשונים להופעת הכאב. עם זאת, שימוש ממושך בתרופות נרקוטיות קשור לתופעות לוואי כמו התמכרות, עצירות, רדימות, דיכאון, והפרעות שינה. תרופות אלה ניתנות רק על ידי הרופא המטפל ובהנחייתו.

5. אולטראסאונד, מתיחות, וכירופרקטיקה הם טיפולים טובים שיכולים לאפשר הקלה זמנית והמשך בפעילות השגרתית. לא הוכח שהם מביאים לשיפור לטווח ארוך.

6. אצל אנשים הסובלים מכאב גב קשה או מתמשך, כמו כאבים בגב התחתון למשל, וגם כאבים בשאר חלקי הגב וכאשר יש פגיעה בפעילות היומיומית, מומלצת הערכה של פיזיותרפיסט/ית ובניית תוכנית פעילות בהשגחה. ניתן לעזור בהנחיה והדרכה במטרה לשפר את טווחי התנועה, ולאפשר חזרה לפעילות ותפקוד. הדגש יינתן על חיזוק חגורת הגב, ושיפור הגמישות וטווחי תנועה.

7. הזרקות לגב - טיפול זה לא נדרש ברוב המקרים של כאב גב חריף. לעומת זאת, במקרים של כאב גב מתמשך קיימים סוגים שונים של זריקות. אלה יינתנו לאחר הערכה רפואית מתאימה.

החדשות הטובות הן שניתן להפחית את עוצמת הכאבים ואפילו למנוע כאבי גב על־ידי התנהגות בריאותית נבונה.

הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לשמור על בריאות הגב:

1. מומלץ להימנע מישיבה ממושכת. מומלץ לקום לעמידה מדי כ־30  דקות של ישיבה רצופה, ולבצע מתיחה של הגב, על־ידי הרמת הידיים ומתיחתן כלפי מעלה.

2. בישיבה בכלל ובנהיגה בפרט, מומלץ להניח כרית קטנה או מגבת מגולגלת בין הגב התחתון למשענת. המטרה היא לזקוף את הגב ובכך למנוע ככל האפשר הופעת כאבי גב תחתון.

3. אם אתם נאלצים לעמוד בתנוחה מסוימת משך זמן רב בעבודה כלשהי, הניחו שרפרף תחת אחת הרגליים.

4. בזמן כפיפה והרמה של חפץ מהקרקע, ובעיקר חפץ כבד, חשוב לעשות שימוש מרבי ברגליים ולהימנע משימוש בשרירי הגב. כדי לעשות זאת נכון, יש לכופף את הברכיים כשהגב זקוף ולהתרומם בעת ההרמה באמצעות יישור הרגליים בלבד.

5. ההמלצה החשובה והיעילה ביותר: פעילות גופנית מתונה כהליכה או שחייה ותרגילי התעמלות שונים, עשויים לצמצם ואף למנוע כאבי גב!

דני טל, מומחה לכושר גופני במחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית

שבו ישר וקראו את המדריך המלא
כאבי צוואר

ברוב המקרים אין צורך בצילום או בהדמיה באירוע של כאב גב חריף. צילומי רנטגן ובדיקות נוספות יידרשו במקרה של כאב המופיע לאחר חבלה, היסטוריה של מחלה ממארת, חום, סכרת, גיל מעל 50, הפרעות בסוגרים, חולשה, כאב במנוחה, ואוסטיאופורוזיס.

בדיקות הדמיה שאותן יכול לבקש הרופא הן: צילומי רנטגן, מיפוי עצמות, CT, MRI. בדיקת הבחירה תלויה בבעיה הרפואית שבה חושד הרופא. חשוב לזכור שהאבחנה לא תלויה בבדיקות ההדמיה בלבד, אלא בשילוב שלהן עם ההיסטוריה הרפואית של המטופל ובדיקה גופנית שלו.

לבדיקות ההדמיה האלה עלול להיות אפקט הפוך מהמצופה. אצל אנשים רבים ניתן לראות לעיתים קרובות שינויים בחוליות עמוד השדרה או במרווחים ביניהן (במרווחים בין הדיסקים). הממצאים האלה לרוב אינם הגורם לכאבי הגב, והם שכיחים גם אצל אנשים ללא כאבי גב.

ניתוחים דרושים רק למיעוט קטן מהסובלים מכאבי גב תחתון. ניתוחים בעמוד השדרה נועדו, לרוב, לשפר את איכות החיים של המטופלים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, הם בטוחים וכרוכים באחוז סיבוכים נמוך. הרופא המנתח ישקול את תלונותיו של המטופל ואת ההתאמה לבדיקות ההדמיה, ולאחר מכן יחליט האם להמליץ על טיפול ניתוחי - ואם כן, איזה.

ד"ר יצחק אנגל הוא מומחה למחלות ולניתוחי עמוד שדרה. הוא רופא בכיר במחלקת עמוד שדרה ומנהל השירות למחלות עמוד שדרה בילדים ונוער במרכז הרפואי מאיר, מקבוצת כללית

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לכם על כללית...

רוצים לשמוע טיפה?

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שים לב שאתה מספק בטופס זה מידע אישי ורגיש