כיבים, האפטות, ויטמין B 12
عربي|Русский|English
Français|Español|Português

mushlam
מצטרפים לכלליתחיילים בכלליתכללית סמיילדרך חייםרפואה משלימהכללית אסתטיקהכללית חו"ל
חיפוש שירותיםרופאיםמרפאותבתי מרקחתרפואה דחופהמטפלים תומכי רפואהבתי חולים
איתור כתבות ומדריכים:
  

ויטמין B12  מרפא כיבים בפה

חוקרים ישראלים מציעים פתרון לבעיה כואבת: נטילה של  B12  יעילה נגד כיבים (האפטות) בחלל הפה. הטיפול מומלץ במקביל לטיפול תרופתי. ניתן לרכוש תכשירים המכילים את הוויטמין ללא מרשם של רופא

ד"ר אריה גולדשמיד
פורסם בראשונה:  06.04.2009
עדכון אחרון:  08.04.2009
לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

נטילה של  ויטמין B12 לפני השינה יעילה בריפוי ובמניעה של  כיבים כואבים בחלל הפה (האפטות). כך עולה ממחקר משותף לחוקרים באוניברסיטת בן־גוריון בנגב ולרופאים מקבוצת כללית. רוב הגישות הטיפוליות שנוסו עד־כה כנגד התופעה, סיפקו הקלה זמנית וחלקית בלבד ולא ריפאו כליל את הנגעים. 

המחקר שפורסם לראשונה בגליון המקוון של JBAFM בפברואר 2009, נערך בקרב מדגם מייצג של 58 נבדקים, שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות:

• הקבוצה הראשונה קיבלה ויטמין B12 במינון של 1,000 מיליגרם ליום במשך כחצי שנה.
• קבוצת הביקורת קיבלה תרופת פלצבו (דמה).

ראש צוות החוקרים - ד"ר איליה וולקוב, רופא בכללית ומרצה במחלקה לרפואת המשפחה באוניברסיטת בן־גוריון - אמר  כי בקבוצה שקיבלה ויטמין B12, מספרם של הכיבים וכן רמת הכאב פחתו באופן משמעותי כתוצאה מטיפול בוויטמין B12, וזאת בהשוואה לקבוצת הביקורת. לדברי החוקרים, כבר לאחר חמישה חודשים נמצא כי הכיבים נעלמו לחלוטין בקרב 50 אחוזים מהמשתתפים שנטלו ויטמין B12. לעומת זאת, בקבוצת הביקורת רק 15 אחוזים  דיווחו כי אינם סובלים מכיבים בחלל הפה.

התוצאות הללו רק השתפרו: בחודש האחרון של המחקר, 74 אחוזים מהקבוצה שנטלה ויטמין B12  דיווחו כי אינם סובלים יותר מהכיבים, בעוד שבקבוצת הביקורת התקבל דיווח דומה רק אצל 32 אחוזים מהמשתתפים במחקר.

האם נטילת ויטמין B12 לבדה יכולה למנוע כיבים?
לדברי ד"ר וולקוב, מי שסובל מכיבים בפה, יאלץ לקבל  טיפול תמיכתי כמו בכל המחלות הכרוניות - כדור אחד או שניים בשבוע. 


האם צריך מרשם של רופא כדי לקנות  ויטמין B12?
לא. ניתן להשיג ויטמין B12  במיגוון רחב של תכשירים הנמכרים ללא מרשם של רופא. 

איך  ויטמין B12   משפיע על הגוף?
לוויטמין B12 תפקיד חשוב בפעילויות של מספר אנזימים. הוא חיוני לייצור החומר הגנטי של התאים, ומכאן חיוניותו לצמיחה והתפתחות. יצירת תאי דם על־ידי מוח העצם תלויה במיוחד בוויטמין זה.  ויטמין B12 גם מעורב בניצול חומצה פולית ופחמימות במזון, והוא נחוץ לתחזוקה של מערכת העצבים.

איך אפשר לצרוך  ויטמין B12  ממקורות טבעיים?
כבד הוא המקור הטוב ביותר של ויטמין B12, אולם גם כליות, בשר רזה, דגים, עוף, ביצים, חלב ומוצריו עשירים  בוויטמין זה.

כמה  ויטמין B12  מומלץ לצרוך ביום?
דרושות מנות מזעריות של ויטמין B12, והקיצבות היומיות המומלצות הן: 0.5 מיקרוגרם (מלידה עד ששה חודשים); 1.5 מיקרוגרם (ששה חודשים עד שנה); 2.0 מיקרוגרם (מגיל שנה ועד גיל שלוש); 2.5 מיקרוגרם (מגיל ארבע ועד גיל שש); 3.0 מיקרוגרם (החל מגיל שבע). בתקופות ההריון וההנקה יש להוסיף 1.0 מיקרוגרם.

מתי כדאי לצרוך  ויטמין B12  בתכשיר?
תזונה מאוזנת מספקת בדרך-כלל יותר מהכמות הדרושה של ויטמין זה. מחסור נובע בדרך־כלל מספיגה לקויה של הוויטמין מהמעי, ולא ממחסור תזונתי. עם זאת, תזונה צמחונית או טבעונית שאינה כוללת ביצים או מוצרי חלב, עלולה לגרום מחסור בוויטמין B12, ואז בדרך־כלל יש צורך בתוספות.

הסיבה השכיחה ביותר למחסור היא אנמיה ממארת בה ספיגת הוויטמין נפגמת, כיוון שהקיבה אינה יכולה להפריש חומר מיוחד, אשר במצב תקין מתקשר את הוויטמין ומאפשר את ספיגתו מהמעי. תוספות ניתנות, על־פי ייעוץ רפואי, גם במחלות מסוימות  במעי - כגון צליאק ןתת־ספיגת שומנים -  וכן לאחר ניתוח בקיבה או במעי או מהימצאות במעי  של הטפיל  תולעת הסרט.

מהם המאפיינים של חסר ב ויטמין B12?
מחסור בוויטמין B12 מתפתח בדרך־כלל במשך שנים, כיוון שהכבד מסוגל לאחסן אספקה לשש שנים. המחסור מוביל לאנמיה והוא מתאפיין בכאבים בפה ובלשון. מחסור בויטמין B12 משפיע גם על המוח וחוט השידרה, וגורם קהות חושים ועקצוץ בגפיים, איבוד זיכרון ודיכאון.

מהו המינון המומלץ לנטילת  ויטמין B12?
המינון נקבע באופן אישי על־פי סוג וחומרת המחסור. באנמיה ממארת (מחסור בגלל פגם בספיגת הוויטמין) אצל מבוגרים מטפלים עם מנה של 1,000 מיקרוגרם, הניתנת פעמיים בשבוע הראשון, ולאחר מכן עם 100 עד 200 מיקרוגרם לחודש בהזרקה, עד להיעלמות האנמיה. אפשר לתת מינון גבוה עד 1,000 מיקרוגרם של B12  יחד עם חומצה פולית במקרים של מחסור חמור. לילדים נותנים מינון של 30 עד 50 מיקרוגרם ליום. במחסור תזונתי מטפלים עםששה מיקרוגרם ליום דרך הפה (לתינוקות שנים עד שלושה מיקרוגרם ליום). במחסור הנובע מפגם גנטי המונע ניצול הויטמין מטפלים במינון של 250 מיקרוגרם כל שלושה שבועות במשך כל החיים.

האם צפויה סכנה בנטילת יתר?
לא ידוע על השפעות מזיקות ממינונים גבוהים של ויטמין B12. לעיתים נדירות עלולות להופיע תגובות אלרגיות, כאשר משתמשים בתכשירים לא נקיים, הניתנים בהזרקה.

ד"ר אריה גולדשמיד הוא לשעבר מנהל מחלקת פרמוקולגיה בקבוצת כללית

ויטמין B12  מרפא כיבים בפה

לתשומת לבך, השימוש באפשרויות השונות של "פייסבוק" עשוי לשתף את המידע שלך עם אחרים

כתבות נוספות בערוץ:

מי בכלל צריך ויטמין D

חוקרים מצאו קשר בין חסר בוויטמין D לבין מחלות רבות ובהן: סרטן, סוכרת, אסתמה וטרשת נפוצה. המקור העיקרי לוויטמין מגיע מהשמש, אבל זה עדיין לא אומר שאנחנו צריכים להיצלות בקרניה 
מי בכלל צריך ויטמין D

המינון הנכון לנטילתה של החומצה הפולית

מחקרים רבים הוכיחו כי נטילת חומצה פולית בהריון עשויה למנוע מומים בעובר. מחקר חדש חושף: צריכת יתר של החומצה הפולית עלולה לפגוע בבריאות. הפתרון: לשמור על המינון הנכון 
המינון הנכון לנטילתה של החומצה הפולית

הוויטמינים שעשויים לעכב התפתחות אלצהיימר

התקווה של חולי אלצהיימר: חוקרים בריטים זיהו האטה משמעותית בקצב התכווצות המוח אצל אנשים שבשלבים הראשונים של המחלה טופלו במינונים גבוהים של ויטמינים מקבוצה B  
הוויטמינים שעשויים לעכב התפתחות אלצהיימר

ניאצין: ויטמין לשדרוג הכולסטרול הטוב

תכשיר חדש להעלאת הכולסטרול הטוב אושר בכללית ונמצא בשלבי אישור סופיים במשרד הבריאות. התכשיר מכיל ניאצין אשר מעלה את רמת הכולסטרול הטוב ומוריד את רמת הכולסטרול הרע  
ניאצין: ויטמין לשדרוג הכולסטרול הטוב

מולטי־ויטמינים נגד הזדקנות?

חוקרים: נטילת מולטי־ויטמינים עשויה להאט את תהליך ההזדקנות בכרומוזומים. בו בזמן הם גם מסתייגים: "מוקדם להסיק שהשימוש במולטי־ויטמנים קשור בהאטה בתהליך ההזדקנות" 
מולטי־ויטמינים נגד הזדקנות?