פורסם בראשונה: 23.01.2014
עדכון אחרון: 16.02.2014
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

תזונה למניעת עששת

לקריאה נוחה
מניעת עששת לא מתחילה ומסתיימת בפלואוריד. הרגלי תזונה נכונים ותפריט מאוזן חשובים לא פחות מצחצוח קפדני. אם חשבתם שטופי זה רע, אבל אין לכם בעיה עם לחם, הדיאטנית ד"ר מיכל גילאון תסביר לכם למה אתם טועים ותציע שישה טיפים להגנה על השיניים
אישה אוחזת בשני תפוחים

בשנים האחרונות חל שינוי באסטרטגיה למניעת עששת. בעוד שבעבר ניתן דגש על הימנעות ממאכלים מסוימים, שהוכרזו כגורמים ליצירת חורים, היום המניעה מתמקדת בפלואוריד, היגיינה טובה של הפה והרגלי אכילה נכונים.

איך התזונה משפיעה על היווצרות חורים בשיניים?

כל מה שאנחנו אוכלים עובר דרך הפה, שבו נמצאים חיידקים כמו סטרפטוקוקוס מוטנס, שהופכים את הפחמימות לחומצה לקטית. חשיפה ממושכת לחומצה הזאת פוגעת באמייל, הציפוי החיצוני הקשה של השן ועלולה בסופו של דבר ליצור חורים בשיניים.

הפחמימות לא מורכבות רק מסוכרים פשוטים - שבאים ממקורות כמו סוכר, דבש ומולסה - הן מכילות גם עמילנים שבאים ממקורות כמו לחם, קרקרים ודגנים. כל אלה יכולים להוות תשתית לחיידקים המייצרים חומצה שפוגעת בשיניים. 

לקביעת בדיקת שיניים חינם ולפרטים נוספים לחץ/י כאן>>

איך אפשר לשפר את הרגלי התזונה כדי למנוע עששת?

תדירות האכילה
בכל פעם שאוכלים מזון המכיל פחמימות - גם אם זה מזון שנחשב בריא כמו אורז מלא או גרנולה - משתחררת חומצה על השיניים במשך 40-20 דקות. ככל שתדירות האכילה גבוהה יותר, כך יש יותר הזדמנויות ליצירת חומצה ולפגיעה באמייל השן.

משך הזמן שבו המזון נשאר על השיניים
יש פחמימות שנשארות זמן ממושך יותר בפה, וכך יוצרות הזדמנויות רבות יותר ליצירת חורים. חלק מהמזונות נוטים להידבק לשיניים, על אף שבדרך כלל אנחנו לא חושבים עליהם כעל דביקים. לדוגמה: סוכריות ג'לי אמנם דביקות, אבל נשטפות מהפה מהר יותר מאשר עוגיות או חטיפי צ'יפס, שמתמוססים לאט. שוקולד נמס ומתפנה מהפה מהר יותר מאשר לחם או קרקרים.

כמות הפחמימות בארוחה
מזונות שמכילים פחמימות גורמים לייצור רוק מוגבר, כשהם נאכלים כחלק מארוחה. אותם מזונות גורמים לייצור רוק מופחת, כשהם נאכלים לבד. ייצור הרוק מוגבר במהלך הארוחה כדי לעזור לסתור את החומצה ולנקות את המזון מהפה. נוסף על כך, שתייה במהלך הארוחה שוטפת את המזונות הדביקים מהשיניים מהר יותר וסוגרת את חלון ההזדמנויות ליצירת חומצה.

עששת הבקבוק
בגיל הינקות קיימת תסמונת הנקראת "עששת הבקבוק". עששת זו נגרמת בדרך כלל בעקבות מתן בקבוק לתינוק תוך כדי שינה, או מתן מוצץ הטבול בסוכר או בדבש כדי להרגיע את התינוק.

גם צריכת משקאות המכילים סוכר - מיצי פירות (גם טבעיים) ומשקאות ממותקים בסוכר (כולל תה לתינוקות על בסיס אבקה או גרגרים) - יכולה להגביר את הסיכון לעששת השיניים. קראו איך לשמור על השיניים של התינוקות

מה אפשר לעשות כדי להגן על השיניים?

להמעיט באכילת מזונות שמכילים סוכר ושנדבקים לשיניים. דוגמאות למזונות דביקים: חטיפי דגנים, גרנולה, עוגיות, קרמל, קרקרים, חטיפי צ'יפס וסוכריות קשות. אם בכל זאת אוכלים מזונות כאלה, כדאי מאוד לצחצח שיניים מיד אחרי אכילתם. 

לצמצם את כמות הנשנושים
תדירות הנשנושים חשובה מאוד לבריאות השן, אפילו יותר מהכמות שאוכלים. נשנושים תכופים מספקים דלק להזנה רצופה של החיידקים. הזמן בין הארוחות מאפשר לרוק לשטוף את שאריות המזון ולחדש את ציפוי האמייל של השן. לכן, מומלץ לחכות לפחות שעתיים בין אכילה לאכילה. כדאי לאכול שלוש ארוחות עיקריות (בוקר, צהריים וערב) ולא יותר מעוד שתיים עד שלוש ארוחות ביניים במשך היום. 

אם נשנושים, אז פירות וירקות טריים
פירות וירקות מכילים הרבה מים שעוזרים לשטוף את החומצה. מעבר לזאת, הם בריאים ומכילים יחסית מעט קלוריות. פירות יבשים דביקים יותר, לכן מומלץ לצרוך מהם במתינות.

ממתק, לאכול כקינוח
 אם אוכלים ממתקים, מומלץ לעשות זאת כקינוח לאחר הארוחה, אז בדרך כלל יש הפרשה מוגברת של רוק.

מסטיקים וסוכריות - עדיף ללא סוכר
לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר הארוחה עוזרת בהפרשת רוק וסילוק שאריות המזון מהפה.

שתו רק מים
שתו מים במקום מיץ או משקאות קלים. מים, להבדיל ממשקאות מתוקים, לא פוגעים בשיניים וגם עוזרים לשטוף את שאריות המזון שנדבקות לשיניים. משקאות כמו רד בול או קולה מעכלים את האמייל בשן, לא רק בגלל הסוכר אלא בעיקר בגלל החומצה שמצויה בהם. 

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית .

לקביעת בדיקת שיניים חינם ולפרטים נוספים לחץ/י כאן>>

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל