פורסם בראשונה: 13.01.2014
עדכון אחרון: 13.01.2014
  • טובה קראוזה טובה קראוזה

10 סיבות לאכול תמרים כל השנה

לקריאה נוחה
אמרו עליהם שהם בצבע לא מחמיא ושהם נראים כמו... לא משנה מה אמרו, תמרים עושים אותך בריא יותר. הם שומרים על הלב ועל מערכת העיכול, מסייעים במניעת סרטן וטובים לדיאטה! כל זה בחטיף טבעי אחד
אוכלים תמרים לאורך כל השנה

בקיצור

1.

תמרים מתוקים, אבל הסוכר שלהם עולה לאט יותר בדם, ולכן הם משביעים יותר.

2.

הם גם דלים בקלוריות יחסית, עשירים בוויטמינים, סיבים תזונתיים ומינרלים.

3.

הם גם דלים בשומן, שומרים על הלב ומעולים כחטיף לפני שעוסקים בפעילות גופנית.

אחד מסמלי ט"ו בשבט המובהקים הוא התמר. הוא מתוק וטעים וגדל ממש כאן (ולא מיובא). כמו כל פרי, תמרים עשירים בסוכר ולכן חשוב לאכול מהם במידה ובאופן מתון בכלל, ובמסגרת המלצות דיאטנית כשיש בעיה רפואית בפרט. 

כחלק מתפריט מאוזן יש לא מעט סיבות טובות ובריאות במיוחד לשלב את התמר בתפריט לא רק בחג, אלא במהלך השנה כולה:

1. פתרון מושלם לצורך במתוק

כשמתחשק משהו מתוק, תמר הוא פתרון נפלא. יש לו מרקם של טופי וטעם עשיר, 57 קלוריות בלבד בתמר מג'הול אחד גדול, וכבונוס מקבלים אוצר תזונתי של עשרה מינרלים, שישה ויטמיני B,  נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים.

2. יותר משביע

בזכות תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים בתמר (כשמונה גרם סיבים ב־100 גרם תמרים מזן מג'הול, למשל), הסוכר מהתמרים מגיע לאט יותר לדם לאחר אכילתם. כלומר, האינדקס הגליקמי של התמר נחשב בינוני-נמוך, מה שאומר שכשאתם אוכלים תמר זה הרבה יותר משביע מאכילה של ממתק רגיל, שרק מגבירה את הצורך בעוד סוכר.

אגב, אם תוסיפו כמה חצאים של אגוזי מלך לתמר, תרוויחו שידוך מושלם וארוחת ביניים משביעה.

 

3. שומר על מערכת העיכול

הסיבים התזונתיים שבתמר יכולים לסייע במניעת עצירות ואילו הפוליפנולים, נוגדי החמצון שבתמר יכולים לסייע במניעת תהליכים סרטניים במעי הגס. בנוסף, כבר לפני עשור נמצא שבטא-גלוקאן, סיב מסיס מהתמרים, עשוי להגן מפני סרטן דרך הגברת פעילות של חלק מתאי הדם הלבנים. בכך מעצים הבטא-גלוקאן את יכולת הגוף לזהות תאים סרטניים ולהשמידם.

4. מגן על כלי הדם ועל הלב

טרשת העורקים, המצב שבו זרימת הדם בעורקים נפגעת בגלל שקיעת כולסטרול בדפנות, יכולה להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי. תמרים עשויים לסייע בעיכוב התהליכים הקשורים בהתפתחות טרשת העורקים, כי הפוליפנולים שבתמרים מעכבים את חמצון ה-LDL (הכולסטרול ה"רע").

מחקר חדש שפורסם באפריל 2013 ונערך בארץ על ידי פרופסור מיכאל אבירם מהפקולטה לרפואה של הטכניון ומרכז רפואי רמב"ם, וד"ר חמוטל בורוכוב נאורי ממו"פ ערבה דרומית ועמיתיהם, מצא בתנאי מעבדה שלא רק שמרכיבי התמרים מפחיתים את רגישות ה-LDL לחמצון, אלא שהם גם מסייעים בהרחקת עודפי כולסטרול מהתאים שבדופן העורקים.

משערים שהפוליפנולים שבתמרים יכולים לשפר את היכולת של הכולסטרול ה"טוב" (HDL) להיקשר לתאים שבדופן העורק ולהעביר כולסטרול אליהם וכך לסלק את הכולסטרול לכבד ולהרחיק אותו מהגוף. כמובן שדרושים מחקרים נוספים בנושא, אך הכיוון בהחלט נראה מבטיח.

5. דל בשומן

התמר מכיל פחות מחצי אחוז שומן, בעוד ששוקולד, למשל, מכיל כ-30% שומן או יותר. לכן תכולת הקלוריות בתמרים יבשים היא רק כמחצית מתכולת הקלוריות בשוקולד. בזנים כדוגמת התמר הצהוב הטרי או התמר הלח, התכולה הקלורית נמוכה אף יותר.

6. פרי ספורטיבי

התמר הוא מזון אידיאלי לאכילה לפני פעילות גופנית, בזכות תכולת הסוכר שבו, שמהווה פחמימה זמינה אשר מספקת אנרגיה לפעילות השרירים. בזכות תכולת השומן הנמוכה, תמר אינו מכביד על מערכת העיכול לפני הפעילות. התמרים לא מצריכים קירור, הם קטנים וקלים לנשיאה אפילו בכיסי בגדי האימון ומהווים תחליף בריא בהרבה לחטיפי אנרגיה שונים שעשירים בקמח לבן וסוכרים מוספים.

7. מסייע במניעת יתר לחץ דם

בתמרים תכולה אפסית של נתרן לעומת תכולה גבוהה של אשלגן, פי 500 מאשר נתרן. כדי למנוע יתר לחץ דם, חשוב לצמצם את צריכת המלח (נתרן כלורי) ולהגביר את צריכת האשלגן. יתר לחץ דם הוא גורם סיכון להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כליה.

בכל פעם שבוחרים בתמר במקום בממתק מעובד (ובכלל כשבוחרים בפירות ובירקות), מקבלים פחות נתרן ויותר אשלגן ושומרים על הבריאות. תמרים מספקים גם סידן ומגנזיום, מינרלים שחשובים אף הם לשמירה על לחץ דם תקין.

8. שומר על העצמות

בארבעה תמרים יש סידן כמו בשליש כוס חלב והם מספקים שישית מהקצובה היומית של מגנזיום. סידן ומגנזיום בפרט והרכב המינרלים בתמר באופן כללי תורמים לשמירה על בריאות העצם וחוזקה.

9. עובר ייבוש טבעי

בפירות יבשים אחרים (כמו משמש, בננה, אננס, פפאיה ועוד), מרבית היצרנים נאלצים "לטפל" תוך שימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כמו גופרית דו חמצנית. בחומרים הללו משתמשים כדי לשפר את צבעם של הפירות, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלקם גם מוספים שמנים, חומרים ליצירת מראה מבריק (חומרי הזגה) וצבעי מאכל מלאכותיים.

לעומתם, התמרים מתייבשים על העץ כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם, ללא תוספת של חומרים משמרים, צבעי מאכל וכדומה.

10. יש מגוון של זנים לכל חיך

קיימים בשוק זנים רבים של תמרים בעלי טעמים ומרקמים שונים, כך שכל אחד יכול לבחור את הזן המועדף עליו. מג'הול – עסיסי ומתוק, חלאווי – בטעם טופי קרמל, דקל נור – בטעם דבש, דרי – בטעם שוקולדי, אמרי – מעט יבש ומתקתק, חדראווי – ארומתי, תמר צהוב (ברהי) – פריך ומתוק, תמר לח (חיאני) – גלידתי ומרענן. 
 
טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית

סייעה בייעוץ מקצועי בהכנת הכתבה: מרב מור-אופיר, דיאטנית קלינית, יועצת מדעית למועצת הצמחים

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל